Träningstråd!

Sv: Träningstråd!

För att svara på din fråga: Hur är ni på passen?

Jag måste stå längst fram så jag ser hela mig i spegeln när jag kör gruppträning! Om jag kan alla moment så ser jag på mig själv istället på instruktören, eller så står jag längst fram lite vid sidan om instruktören så jag ser honom/henne samtidigt som jag ser hela mig i spegeln.
Annars kommer jag helt ur takt!

Detta gäller när jag kör body combat.
När det är 20/10 (tabatha) så vill de ofta ha oss i en ring, men det fungerar då det mer är moment än koeografi.

Kan förstå att man vill ställa sig längst bak om man är nybörjare och inte vill synas. Men man gör sig själv en liten otjänst då på ett sätt, för då ser man inte instruktören lika bra och det är svårt att försöka härma folk man ser bakifrån än en intruktör som står mitt framför en.
Och jag lovar, man har inte tid att titta hur alla andra gör när man kör på, och intruktören har sett alla möjliga typer av folk så man behöver inte skämmas inför dom heller.
Våga ställa er längre fram, speciellt om ni är nya! Ni lär er stegen fortare och då ger träningen också mer :)

*kl*

Jag tränar bara hemma ca 15-30 min per dag beroende på vad jag hinner. Går minst 30 min per dag. Trots detta har jag gått upp. Förra månaden vägde jag 76,3 och nu 77. Varför åt fel håll? :crazy:

För att svara på din fråga: Hur är ni på passen?
Jag måste stå längst fram så jag ser hela mig i spegeln när jag kör gruppträning! Om jag kan alla moment så ser jag på mig själv istället på instruktören, eller så står jag längst fram lite vid sidan om instruktören så jag ser honom/henne samtidigt som jag ser hela mig i spegeln.
Annars kommer jag helt ur takt!

Jag med! Tittar man på andra blir det lätt en förvrängd bild av vad man ska göra, åtminstone i de flesta fall är det instruktören som gör rätt. Det spelar kanske inte så stor roll på ett aerobicpass, men de flesta styrkeövningar kräver faktiskt ett korrekt utförande för att inte vara riskabla, och på gruppträningen får man ju inga korrigeringar utan måste lista ut det där själv.

*kl*

Jag tränar bara hemma ca 15-30 min per dag beroende på vad jag hinner. Går minst 30 min per dag. Trots detta har jag gått upp. Förra månaden vägde jag 76,3 och nu 77. Varför åt fel håll? :crazy:

Träning har i de flesta fall väldigt lite med viktnedgång att göra. Ska du få effekt utan att förändra kosten är det en radikal ändring som krävs. Du kanske bränner 200 kcal extra med den träning du gör nu, det stoppar man lätt i munnen på några sekunder...

(Däremot är både styrketräning och konditionsträning bra ur alla andra hälsosynvinklar, och tung styrketräning under viktnedgång minskar andelen tappade muskler. "Bara banta" resulterar ofta i smalfet.)

Precis så är det. 95 % kost, 5 % träning fick jag lära mig, och det stämmer rätt bra - trots att jag i omgångar tränat mycket.

Sedan är det självklart alltid bra att träna, en tränad kropp bär upp massan bättre och stramar upp det som finns. Sedan blir det lättare att avstå kakor i mathålet, just för att man varit duktig och tränat :D

Kan förstå att man vill ställa sig längst bak om man är nybörjare och inte vill synas. Men man gör sig själv en liten otjänst då på ett sätt, för då ser man inte instruktören lika bra och det är svårt att försöka härma folk man ser bakifrån än en intruktör som står mitt framför en.
Och jag lovar, man har inte tid att titta hur alla andra gör när man kör på, och intruktören har sett alla möjliga typer av folk så man behöver inte skämmas inför dom heller.
Våga ställa er längre fram, speciellt om ni är nya! Ni lär er stegen fortare och då ger träningen också mer :)

Jag står längst bak, inte för att jag är blyg alls eller skäms på något vis, utan för att jag vill ha plats att röra mig på. Jag är klumpig med dålig motorik och behöver utrymme att vifta runt på. Nackdelen är ju som du säger, att jag inte ser lika bra men det får jag ta helt enkelt eftersom jag inte gillar känslan av att vara instängd.

Precis så är det. 95 % kost, 5 % träning fick jag lära mig, och det stämmer rätt bra - trots att jag i omgångar tränat mycket.

Sedan är det självklart alltid bra att träna, en tränad kropp bär upp massan bättre och stramar upp det som finns. Sedan blir det lättare att avstå kakor i mathålet, just för att man varit duktig och tränat :D

Det sistnämnda stämmer tyvärr inte på överviktiga eftersom de äter därför att de varit "duktiga" och tränat. Jag hade själv det tankefelet i många år när jag vägde 30 kg mer än nu "äsch jag kan ta en extra portion mat eftersom jag gick så långt idag med hunden". Man överskattar väldigt lätt hur lite träning faktiskt ger i form av minskade kalorier/mer att äta, inte ens eliten inom längdskidåkning kan vräka i sig hejdlöst. Man måste begränsa intaget helt enkelt.

Jag har haft skadeproblem de senaste två åren och inte riktigt funnit min plats i träningsvärlden efter det men så här har jag det nu. Förr sprang jag 6 dagar per vecka med veckovolymer upp emot 8 mil (14 är rekordet). Numer är jag glad om jag kan springa 30 min två gånger i veckan. Jag tränar mycket mer varierat nu men också slappare eftersom jag inte har några lopp som hägrar (stressar).

Hur tränar ni?
Löpning, cykling (mtb i skog, på asfalt eller på trainer), spinning, gym, simning, lite längdskidåkning om tillfälle ges. Ca 5-6 dagar/vecka, beroende på ork.

Hur länge har ni tränat?
Ganska regelbundet sedan 2004. Började springa riktigt regelbundet 2008.

Var?
I skogen, ute på vägarna, i lokala simhallen, på gymmet i huset bredvid kontoret och på gymmet snett mittemot där jag bor

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Det är olika. Jag springer helst på egen hand (eftersom jag kör specifika pass anpassade för mig) men på övriga pass har jag gärna sällskap.

Gym, PT, grupp?
Gym. Sen jag började köra gym regelbundet har jag helt slutat med bodypump och liknande. Jag är invidividualist, vill köra mitt eget upplägg med övningar, antal reps etc. Skulle gärna köra med PT men är för snål. Mitt gym har inte bodybalance, saknar verkligen de passen, dock inte så mycket så att jag skaffar ett tredje gymkort...

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Att må bra är mitt huvudsakliga mål. Jag mår hemskt om jag inte får träna, blir stressad och deppig och sur. Sen behöver jag det för att hålla/begränsa vikten också.

Hur är ett bra pass för er?
Alla pass jag kör har ett syfte. Ett bra pass är genomtänkt och ger mig en bra genomkörare; antingen högintensivt, tungt, lätt och länge eller bara för att slipa teknik. Det är viktigt att variera sig och inte bara köra alla pass hårt.

Hur ser era pass ut?
Styrketräning: antingen ben, överkropp eller helkropp. Gör 5-10 övningar, 3*10 eller 5*8 reps med tunga vikter och fokuserar på de stora muskelgrupperna.
Kondition: antingen högintensivt, tröskelträning eller lågpuls (långpass och återställare). Ofta någon form av intervaller.

Vad har ni för utbud där ni tränar?
Gymmet som ligger nära jobbet har bra utbud av lunchpass, ex 30 min spinning. Har inte koll på passen på kvällen men det är ganska varierat. På andra gymmet har de inga pass alls.

Är instruktörerna bra?
Nej de suger, faktiskt :p Jag är glad att jag vet vad jag håller på med och kan styra mina egna pass. Och att jag inte betalar för att träna på det gymmet.

Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Jag vet hur bra jag mår och hur skönt det är att ha det gjort. Och sen bestämmer jag mig bara. Tränar helst morgon eller lunch eftersom jag är piggast och har jämnast blodsocker då. På kvällen är det oftast rätt motigt att komma iväg.

När låter ni bli att träna?
Om jag känner mig sjuk/har ont i halsen, om jag verkligen inte har tid, om jag är trött och känner att vila ger mig mer än träning

Jag har en kropp med självförstärkande aptit. Tränar jag tungt vill den ha bra mat. Suget efter godis är väldigt lågt, det är kallrökt lax, avocado och färsk frukt som står på listan. Tränar jag inte alls är aptiten låg men sockersuget enormt. Jag förstår absolut att det måste vara svårt att hålla vikten om man känner så för jämnan, man kan få i sig ohyggliga mängder kalorier genom att inte äta mat :wtf:. För mig är det ju enkelt att åtgärda genom att gå till gymmet.

Efter flera år av träning har kroppen även lärt sig aptitreglering (sålänge jag inte gör ett riktigt träningsuppehåll då). Tränar jag hårt äter jag lite mer, tränar jag lättare krymper portionerna av sig självt. Förr hade det aldrig funkat, men nu äter jag tills jag är mätt 3 ggr/dag och håller en precis lagom vikt på det. (Tidigare var jag ett bra exempel på smalfet. Såg normalviktig om än inte topptränad ut. Vägde normalt enligt BMI. Hade närmare 30% kroppsfett.)

Hur tränar ni? Yoga 1-2 ggr/vecka, styrka 3 ggr/vecka, löpning 1-2 ggr/ vecka och gruppträning 1 ggr /vecka. Jag varierar lite, men i snitt blir det sex pass i veckan. Och stallet då, men jag tycker inte att det räknas.
Hur länge har ni tränat? På den här nivån, i ca. två år
Var? Friskis i min stad
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?Yoga och gruppträning är en grej som jag och mamma gör ihop, lite tid tillsammans och ''bonding'', styrkan och löpningen gör jag själv. Då vill jag inte bli störd av att ha en annan person med mig att ta hänsyn till.
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Det började främst som ett medel att forma kroppen och ''se bättre ut naken''. Totalt utseendefixerad träning alltså. Nu tycker jag att det är roligt också, och jag blir så tom och rastlös om jag har uppehåll.
Hur är ett bra pass för er? Efter ett bra pass kryper jag in i omklädningsrummet. Jag ska vara helt slutkörd för att vara nöjd.
Hur ser era pass ut? Löpningen består av att springa milen med målet att kunna springa den successivt snabbare. Styrkan är centrerad runt underkropp och ibland överkropp. Jag bygger helt galet mycket muskler på överkroppen utan att göra något alls (tror att det är stallarbetet) medan underkropp går segare.
Vad har ni för utbud där ni tränar? Gym, gruppträning, PTs, yoga, IndoorWalkning, löppass ute på sommaren, uteträning i grupp på sommaren, cirkelträning, det allra mesta faktiskt.
Är instruktörerna bra? Super! Det är ju instruktören som gör ett gruppass!
Hur får ni motivation till att ta er iväg?Kaffe, faktiskt. Sedan brukar jag tycka att det är ganska roligt också, det blir så mycket lättare då, och man är så nöjd i kroppen efteråt.
När låter ni bli att träna?Vid sjukdom och jul. Jag vet inte varför jag inte tränar över jul, jag skulle vilja, men det är SÅ MYCKET annat fjant som de sociala lagarna kräver att man måste närvara på då, så jag hinner väl inte...

Ang. träningskläder så kör jag på svart rakt igenom, alltid. Och jag tränar alltid i hörn, på gruppassen alltid i samma hörnet. Jag är lite rädd för att sticka ut. Eller, med tanke på min längd och långa, viftande kroppsdelar, sparka någon i ansiktet. Det är tryggare i hörnen då.

Träning, vila och kost är centralt för att lyckas med träningen men det finns också andra faktorer som kan påverka. Hur man mår psykiskt kan också påverka och leda till vätskeretention vilket också visar sig på vågen.

Roligt att det är så olika, jag känner min instängd o trängd bara jag har en enda person framför mig. Rädd att sparka dom i ryggen ;)

Men längst fram har jag ju massa luft framför mig!

Knapp

Om det gick bra på BJ:n i lördags (vilket det gjorde) så var skillnaden oerhört markant i gårdagens pass :rofl:
Jag VISSTE ju vad jag skulle göra (typ) men kroppen lydde inte alls...förrän typ 2 min senare när de andra var inne på nästa moment :cool:

"Hoppsnurrade" (fast utan "hopp" för min del :p ) åt fel håll t.om. så jag höll på att krocka med de andra, vilket ju typ är största rädslan just i det passet...dessutom är det ganska fullt så då blir det ju ännu läskigare...

Vet inte alls vad det tog åt mig igår - förrän jag träffade en av tränarna på Ica (tränar på ett stort köpcentrum så där finns både gym, spa, butiker, mataffärer o.s.v.) och vi gjorde sällskap hem, lämpligt nog bor vi grannar ;)
Jag beklagade mig lite och hon sa att det var likadant för henne, hon sa också att hon är "fullmånskänslig" och att det är fullmånefas nu.
Jamen det förklarar ju ALLT! :cool:
Dåligt humör, sömnbrist, seghet, rastlöshet...bla bla bla.
Så då vände jag det till positivt ändå - att det gick såpass bra trots alla sårbarheter ;)

Under passet var jag färdig att ge upp och aldrig, aldrig mer komma tillbaka...:cool:

Senast ändrad:

*kl*

Åh vad dum jag känner mig men klart att det beror på maten. Laddade ner en kaloriräknare till telefonen och bara igår åt jag betydligt mer än vad jag behöver i kaloriintag. Men nu ska kilona bort :yuck:

Tack alla som svarat!

Kl

Träningsuppehåll några dagar due to nytatuerad sida, eller ja den är påbörjad i alla fall ;)

ylva-tat4_zps79486dd1.jpg

Snart 42 år, ryggskadeproblem och 3 barn har såklart satt sina spår på kroppen men formen är inte så dum ändå och ryggen håller bråkandet på lägre nivå än tidigare, så det är nog det bästa jag gjort på länge: att ta upp tränandet igen :)

Det var precis så jag kände idag! Förutom att allting gick fel då förstås. Det är det värsta med att gå på nya övningar. Man känner sig så sjukt otränad och man hänger inte alls med i vad tränaren visar.

25 minuter rask promenad och sedan 25 minuters träning av bål och balans. Känns faktiskt bra :)

Fast gången innan gick det lååångt över förväntan, så det var lite förvånande :)

Det här kan vara den roligaste och mest uppiggande låten på 2 av de 3 (olika) passen jag går på :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 383
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama