Sv: Träningstråd!
Jag har haft skadeproblem de senaste två åren och inte riktigt funnit min plats i träningsvärlden efter det men så här har jag det nu. Förr sprang jag 6 dagar per vecka med veckovolymer upp emot 8 mil (14 är rekordet). Numer är jag glad om jag kan springa 30 min två gånger i veckan. Jag tränar mycket mer varierat nu men också slappare eftersom jag inte har några lopp som hägrar (stressar).
Hur tränar ni?
Löpning, cykling (mtb i skog, på asfalt eller på trainer), spinning, gym, simning, lite längdskidåkning om tillfälle ges. Ca 5-6 dagar/vecka, beroende på ork.
Hur länge har ni tränat?
Ganska regelbundet sedan 2004. Började springa riktigt regelbundet 2008.
Var?
I skogen, ute på vägarna, i lokala simhallen, på gymmet i huset bredvid kontoret och på gymmet snett mittemot där jag bor
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Det är olika. Jag springer helst på egen hand (eftersom jag kör specifika pass anpassade för mig) men på övriga pass har jag gärna sällskap.
Gym, PT, grupp?
Gym. Sen jag började köra gym regelbundet har jag helt slutat med bodypump och liknande. Jag är invidividualist, vill köra mitt eget upplägg med övningar, antal reps etc. Skulle gärna köra med PT men är för snål. Mitt gym har inte bodybalance, saknar verkligen de passen, dock inte så mycket så att jag skaffar ett tredje gymkort...
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Att må bra är mitt huvudsakliga mål. Jag mår hemskt om jag inte får träna, blir stressad och deppig och sur. Sen behöver jag det för att hålla/begränsa vikten också.
Hur är ett bra pass för er?
Alla pass jag kör har ett syfte. Ett bra pass är genomtänkt och ger mig en bra genomkörare; antingen högintensivt, tungt, lätt och länge eller bara för att slipa teknik. Det är viktigt att variera sig och inte bara köra alla pass hårt.
Hur ser era pass ut?
Styrketräning: antingen ben, överkropp eller helkropp. Gör 5-10 övningar, 3*10 eller 5*8 reps med tunga vikter och fokuserar på de stora muskelgrupperna.
Kondition: antingen högintensivt, tröskelträning eller lågpuls (långpass och återställare). Ofta någon form av intervaller.
Vad har ni för utbud där ni tränar?
Gymmet som ligger nära jobbet har bra utbud av lunchpass, ex 30 min spinning. Har inte koll på passen på kvällen men det är ganska varierat. På andra gymmet har de inga pass alls.
Är instruktörerna bra?
Nej de suger, faktiskt
Jag är glad att jag vet vad jag håller på med och kan styra mina egna pass. Och att jag inte betalar för att träna på det gymmet.
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Jag vet hur bra jag mår och hur skönt det är att ha det gjort. Och sen bestämmer jag mig bara. Tränar helst morgon eller lunch eftersom jag är piggast och har jämnast blodsocker då. På kvällen är det oftast rätt motigt att komma iväg.
När låter ni bli att träna?
Om jag känner mig sjuk/har ont i halsen, om jag verkligen inte har tid, om jag är trött och känner att vila ger mig mer än träning