Sv: Träningstråd!
Hur tränar ni?
Styrketräning, löpning och lite kampsport (kick/thai).
Hur länge har ni tränat?
På det här sättet ca 3 år. Från början var det enbart kampsport med det andra som lite komplement emellanåt, nu ligger fokus på styrketräning med lite slag och sparkar för att det är kul.
Var?
Har kort på SATS, och tränar huvudsakligen på två ställen där. Annars hänger jag lite i ett byggargym, mest för att de har grymma öppettider och några av mina kompisar tränar där.
Vad?
3-4 ggr/v (4-5 h) styrketräning (varav 3 maxsstyrkefokus, klassiskt styrkelyft, och ett prehab och pillande med de olympiska lyften som jag inte kan tillräckligt bra för att köra tungt.)
3-4 ggr/v (2-3 h) rörlighet. Blandat stretch, bodybalance, aktiv dynamisk rörlighet.
2-3 ggr/vecka kondition i form av Bodycombat, löpning eller spinning. Försöker komma tillbaks till löpningen efter ett hopparknä (ökade träningen för mycket inför LL, blev inget lopp och har inte sprungit ordentligt efter det.)
Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Varierar. De flesta av mina vänner tränar också, men det tunga passen kör jag gärna i lugn och ro med bara en passare. Springa och fightas gör man bäst tillsammans
Gym, PT, grupp? (eller allt)
Allt. Betalar dock inte för någon PT, men har tillgång till "proffsträning" ändå.
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Harder, better, faster, stronger...
?! Målet nu är att sätta tillräckligt bra styrkelyftsresultat för att platsa på SM (det närmar sig...), lära mig OL ordentligt så att jag ev kan tävla i det, och få ordning på knät så att jag kan börja springa lopp igen. Har ingen ambition att bli topplöpare, men tävlingar är bra utmaningar och jag har goda förhoppningar om att persa på milen rätt bra senare i år.
Hur är ett bra pass för er?
Tunnelseende, illamående och taggad som!! Lång, skön stretch efteråt, och sen lyckligt leende resten av dagen.
Hur ser era pass ut?
Ca 20 min uppvärmning; joggar lite, lite kettlebellsövningar, rörlighet, lätta frontböj eller liknande. Sedan 2-3 uppvärmningsset (tex 3*10 med stegrande vikt) i de aktuella övningarna, och 3-8 arbetsset om 3-5 reps. Två tunga övningar per pass, och några kompletterande lite lättare (ofta 3-4*10 då).
Vad har ni för utbud där ni tränar?
Enormt. På de två center där jag helst tränar finns bra med frivikter, podium, lådor, häckar, bollar, TRX, allsköns konditionsmaskiner (ska våga mig på stakmaskinen någon dag
), totalt ca 20 pass per dag, crossfitbur mm. Sen har jag ytterligare två center inom 15 min resan om jag verkligen känner för att specifikt pass.
Är instruktörerna bra?
Oja. Det var orsaken till att jag blev fast när jag började. Innan tränade på ett annat ställe och lyckades väl släpa mig dit någon gång i månaden.
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Numera är träningssuget så stort att problemet är att inte gå ut för hårt. Jag längtar alltid efter nästa tunga pass, endorfiner är beroendeframkallande grejer
Förr var det schemaläggning, träning med kompisar och att boka in så på pass så att man "måste" gå för att inte bli spärrad.
När låter ni bli att träna?
När jag är sjuk. Drar ner lite på träningspassen om det är väldigt stressigt i livet, men inte för mycket då träning minst varannan dag är nödvändigt för att jag ska må bra.