Kiwiqueen
Trådstartare
Bitandet skedde inte när hon var okopplad. Siri gick fram och nosade och sen började hunden morra när hon gick till min bror och bet. Hon var så skräckslagen i flera timmar och gnydde i sömnen den gången. Det någon kamphund som bet henne tror jag. Den här hunden hatar verkligen Siri och börjar skälla varje gång vi går förbi och jag är jätterädd att den ska attacker.Oavsett vems fel det var och hurvida hon bara försvarade sig så har man strikt hundägaransvar. Att den situationen uppstod över huvudtaget är ju på ditt ansvar då din hund kommit lös och sprungit fram till an annan hund. Det ger ingenting om att dividera om hur den andra hunden var eller hur din hund var det är bara att se till att det inte kan hända igen.
Främmande hundar måste inte hälsa på varann, mina hundar är väldigt nöjda med sin flock och jag känner inte att de måste ha andra hundkompisar. Sen underlättar det ju att de kommer bra överens med de hundar vars ägare jag umgås med.
För övrigt så ska man räkna med att ALLA hundar kan bitas om de hamnar i en olycklig situation, det vårt jobb att se till att de inte hamnar i en sån situation att de tar till tänderna. Tex genom att freda dom från andra hundar med dåligt hundspråk eller som är för burdusa eller barn som behandlar dom illa pga okunskap eller för att de är för små för att förstå.