Rivalitet mellan (äldre) syskon

Du ska inte ha ett par korater då, det finns ett par ute för omplacering nu ;) (Inte pga osämja, utan för att många koratägare råkar vara 30-någonting och ingenjörer. Kattägande går illa ihop med karriärstart verkar det som :()
Jag SKA inte ha katt! Jag bor fel, jag jobbar fel (dvs heltid) och jag reser lite för mycket. I nåt slags framtid måste jag nog försöka bo så att jag kan ha en stor rastgård. Släppa ut helt har jag inte nerver till - men det där med 64 kvm mitt i stan känns inte som att det funkar.

Nu har jag studerat kissarna i lite mer än ett dygn och är något förvirrad. Risk för överanalysering!

Katt 1 har varit borta 1,5 vecka. Tidigare har vi upplevt det som att katt 1 har varit högre i rang än katt 2 (katt 2 är den som ändrat beteende ganska mycket och som vi upplever fått bättre självförtroende). Nu verkar det nästan som att det är tvärt om (kan det bero på att katt 1 varit borta och är lite sliten? Hon mår bra men var hungrig när hon kom hem).

De har nosat på varandra, tvättat varandra men också varit noga med att vara/sova på olika platser i rummet/huset. När den ena ligger hos oss går den andra osv.

De var båda ute en stund i trädgården och då upplevde jag det som att katt 2 "vaktade" trädgården. Hon hade hela tiden koll på katt 1, som gick iväg en bit och tog en omväg för att komma tillbaka. Katt 2 sprang också efter katt 1 korta bitar men jag har svårt att avgöra om det var lek eller inte.

Katt 1 har varit extremt kelig sen hon kom hem, ligger i knät hela tiden och är väldigt tillgiven (och har återtagit sin plats med matte i sängen).

Som sagt, kanske analyserar jag väl mycket nu, men jag är lite orolig för att det är kris i syskonrelationen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: MissFideli
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 792
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 470
Senast: KNUTEN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama