Jag anser det att finns det risk att din hund sticker så ska den vara kopplad. Om du är rädd om hunden så gör du så.
Du har nog inte läst vad jag skrivt. (är det svårt?) Jag skriver ju just det, att jag har honom kopplad vid dessa tikars löpperiod eftersom lydnaden inte fungerar som vanligt då. Det är bara koppel som känns riktigt säkert.
Det är ju inte grannens fel att tikarna löper och uppenbarligen så känner hon inte att hon måste ringa runt i grannskapet när de gör det.
eh... nej det har jag aldrig påstått. Jag tycker bara att tar man beslut så ska man också ta konsekvenserna av dem. Lika tråkigt som det är att få en hanhund i trädgården när man har en löptik är det ju att ha löptikar i trädgården när man har en hanhund. Om man tycker att det är ok att ens löpande tikar springer in i någon annans trädgårdar/stall/ridbana så får man ju också ta konsekvenserna av det. Jag tycker ansvaret är lika stårt på alla hundägare, vare sig de har tikar eller hanhundar.
Har varit med om liknande situationer och jag kan ju säga det att jag hade också varit urförbannad på dig som "låter" hunden rymma.
Jag förstår verkligen inte vad du menar? Hade du varit förbannan för att det begås misstag så att en hanhund rymmer någon gång trots att din tik rymmer till hanhunden gång på gång? Jag kanske borde blivit arg, men det blev jag inte. Jag känner ägarna så pass väl och vet att det är sådant som händer. Djur är djur och olika omständigheter gör att sådan kan hända. Det har varit lika från båda håll i vårt fall och både vi och de har bara skrattat åt det och menat att det inte gör någonting. (och det har alltså inte hänt stup i kvarten, vilket vissa tycks tro)
Jag har för övrigt tänkt en del på detta och jag tror nu att det inte handlar om hundarna alls. Det lutar åt att det handlar om någonting helt annat och när olyckan var framme i går morse så fick det bägaren att rinna över helt enkelt. Människor funkar ju så allt som oftast. Mötte hundarnas matte idag och hon såg mycket skuldmedveten ut, nästan generad när hon hälsade.