träningstips för svagt bakben

A

ahmanda

Hästen jag rider/tävlar bröt benet som föl, idag är han 5 år. Men det brutna benet kommer dock alltid ha en rörelsestörning och vara lite svagare, jag tränar det så gott jag kan, med tempväxlingar, cavaletti, sidvärts. Men jag tänkte höra med er om ni har något SUPERTIPS att ge mig :D

Sv: träningstips för svagt bakben

Jag har faktiskt ett supertips! Detta har vi gjort på travhästarna hemma om de t.ex. varit sneda i korset eller svagare i ena sidan.

Vi sätter på en extra tung sko på det drabbade bakbenet, ridhästar har ju redan tunga skor, men ta en extra tjock och så gummiboots (dubbla?) när du rider. Sen ska du klättra i skritt två-tre gånger i veckan, och då ska du klättra snett. Alltså, säg att din häst har problem med vänster bak så ska du gå i backen (helst brant, typ skogen) snett uppåt höger för då måste din häst lyfta extra högt på det vänstra benet och tränar därför det extra mycket.

Har funkat super hos oss, på flertalet hästar!

Lycka Till!

Sv: träningstips för svagt bakben

om det bara är ett bakben kan du gå i nästan i en helt snett upp för en inte allt för brant backe. Då måste din häst sätta helt sin tyngd på ett bakben, det som är nedåt i backen. En annan ska man kan göra är att låta hästen skritta in i mycket liten volt och när du känner att den verkligen trampar till med sitt svaga bakben då fattar du galopp. Detta gör att hästen måste lägga mycket vikt bak, galoppera sedan rakt fram och sakta av efter några steg så att den inte tappar baken. Detta blir grymt mycket träning så den kanske får träningsverk. Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka