Träningstips för ryttaren

cactuspower

Trådstartare
Efter 3 år inom hästskötaryrket har jag lyckats gå ner ca 20 kg :) men nu är det ju ett par månader sedan jag slutade med hästeriet på heltid för att sätta mig i skolbänken i stället. Det blir ju liksom en annan livsstil, de senaste tre åren har jag rört på mig "i jobbet", helt naturligt flera timmar varje dag.

Nu blir det (tyvärr) mycket mer stillasittande framöver även om jag rider min häst och ibland även en annan häst. Jag vill ha bra tips på hur jag själv ska hålla igång , dels för att kunna utveckla mig mer på hästryggen men även för att hålla vikten osv.

Jag äter nog relativt sund mat och försöker äta regelbundet men jag är dålig på att träna, försöker dock ta tillvara på den vardagliga motionen. Men jag vill ha bra och roliga tips på hur jag håller igång mer, skulle i ridningen önska mer bålstabilitet men även bättre kondis osv. Det bör inte vara allt för avancerade grejer eftersom jag tror jag kommer tappa suget lätt då :angel:

Har funderingar på att börja simma ett par gånger i veckan eftersom men ev även någon mer kompletterande träning till detta. Jag har även beställt en rockring från stadium :D så att jag kan börja "rocka fett" ;)

Sv: Träningstips för ryttaren

Löpning, cykling, cross-trainer, simning, gym. Stavgång, snabba promenader. Skidåkning på vintern.

Skulle tänka mig typ friskis och svettis för koordinationen. Yoga, kanske?

Pilatesboll är jättebra för balansen (om man använder sin boll) och bålstabiliteten.

Sorry, men när det gäller motion så lär din fantasi vara lika bra som allas fantasi. Gäller att hitta något som du gillar att göra.
Är själv vanvettigt lat förutom när det gäller att rida - men det gillar jag ju att göra och då är det inte så jobbigt.
Försöker att ibland faktiskt använda den där bollen för balansövningar och inser att jag borde jobba med konditions- och styrkeövningar för att min kropp bättre ska kunna hjälpa hästarna jag rider.:grin:

Ska jag motionera förutom ridningen så ska det vara roligt, annars blir det inte av.
Så cykla till jobbet/skolan. Ut och stavgå och då gärna med en kompis så blir det genast lite roligare.

Måste gratulera dej till viktminskningen! Bra gjort! :bow:

Jag har en spel som heter Active 2 till playstation 3. Super att ta fram när man inte orkar bege sig ut och det funkar verkligen. Ett träningspass är cirka 20 min och man är verkligen död efter det :grin:

"Den bästa träningen är den som blir av" brukar det ju heta...

Testa lite olika grejer! Om du bor i en stad gå till ett gym/träningsställe och var med på några av deras gruppträningar. Brukar vara roligt!

Jag provade något som var en blandning mellan dans/konditon/styrka det var kul och man tänkte inte på att man tränade. Dock blev det bara ett pass pga oregelbundna tider på jobbet...

Bestäm med en kompis att ni ska träna tillsamans! Då blir det inte lika lätt att smita undan:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 743
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar