Nordthor
Trådstartare
Behöver lite input angående tänk kring vår unghund. Galningen är nu 19 månader och jag sliter mitt hår. Vi har inriktat oss på specialsök och lydnad vilket fram till nu gått bra. Han har (haft) stort sökintresse och varit driven och fokuserad i söken. Har liksom inte behövt påminna honom om vad han ska göra utan han har gått på. Nu plötsligt är han som förbytt och verkar inte längre intresserad, nästan som att han glömt vad det är han letar efter eller bara helt enkelt tröttnat. Mina frågor till er som garanterat har större unghundsvana än mig är:
Är detta bara typiskt för åldern? (Att liksom ha huvudet någon annanstans och vara väldigt lättdistraherad?)
Hur hade ni tänkt kring träningen nu? Ska vi bara ta en paus när det är såhär eller ska vi backa bandet och börja om helt från början? Sänka kraven?
Det känns lite tråkigt att träna honom just nu. Har precis fått barn mitt i detta tonårsstrul och av naturliga skäl har hunden fått stå tillbaka lite. (Han tackar såklart inte nej till den ofantliga mängden barnvagnspromenader vi sysslar med dagligen men det är en malle och lite promenad är liksom en piss i nilen av vad han behöver aktivitetsmässigt.) Tror ni att detta kan vara det som stör honom?
Tacksam för lite tankar kring ovanstående.
Är detta bara typiskt för åldern? (Att liksom ha huvudet någon annanstans och vara väldigt lättdistraherad?)
Hur hade ni tänkt kring träningen nu? Ska vi bara ta en paus när det är såhär eller ska vi backa bandet och börja om helt från början? Sänka kraven?
Det känns lite tråkigt att träna honom just nu. Har precis fått barn mitt i detta tonårsstrul och av naturliga skäl har hunden fått stå tillbaka lite. (Han tackar såklart inte nej till den ofantliga mängden barnvagnspromenader vi sysslar med dagligen men det är en malle och lite promenad är liksom en piss i nilen av vad han behöver aktivitetsmässigt.) Tror ni att detta kan vara det som stör honom?
Tacksam för lite tankar kring ovanstående.