Träningsschema till stel och fet tant!

lady_vip

Trådstartare
Min 15-åriga dam ställdes av helt för 2 år sen pga utslitna framknän. Sen dess har hon bara gått i hage och haft det gott och hon har trivts utmärkt med det.

Sist hovis var här märkte jag dock av att hon har blivit ganska stel i bakkärran, så jag fick order om att rida och steatcha henne. Eftersom hon är ganska tjock har jag börjat promenera med henne och tömköra i skritt, men jag erkänner att jag tycker att det är ganska tråkigt att gå med henne och tömkörning har aldrig riktigt varit hennes grej...

Vad kan man göra som inte sliter så mycket på hennes knän (som är väldigt frächa nu, helt utan gallor) men ändå "bränner fett"?

Sv: Träningsschema till stel och fet tant!

Klättring kanske, eller lite terrängridning i skogen, där hon får lyfta lite på fötterna? Blir ju lite smidighetsträning också.

Men det låter ärligt talat rätt svårt att bränna fett på en häst som är utdömd och inte kan ridas efter nån ordning.

Skrittpromenader på plan mark tror jag inte har någon större effekt alls, om du inte ska vara ute 4-5 timmar om dagen.

Eftersom hästen har varit avställd så länge så skulle jag börja med att skritta, skritta och skritta.. Hellst i kuperad terräng men även variera genom att skritta på hårdare underlag. Börja med kortare pass för att sedan komma upp i 1,5 timmars skrittpass. Se även till att hästen äter rätt mat, har den tidigare haft problem med framknän behöver den inte extra kilon att bära på.

Fast utdömd är hon inte, men jag orkade inte hålla på och behandla henne och valde därför att ställa av henne helt för att se om knäna läkte.

Är nog som du säger, att promenaderna inte gör alls mycket, var väl mest för att jag skulle kunna streatcha henne uppvärmd:D

Ska försöka spara ihop till en bomlös sadel, för just nu har jag ingen passande sadel (hon är ju ganska rund:angel:) så rida henne regelrätt kan jag nog inte göra förrän i slutet på sommaren, men jag kan ju klättra henne för hand.

Hon äter enbart ensilage annars, just nu går hon på magert ängsbete, men hon blir tjock av luft...

Ska se om jag vågar mig upp på henne barbacka, hon rä ganska nervig, men skritta borde vara lugnt.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar