Träningsschema för omusklad f.d travare

Daydreamer

Trådstartare
Hej!

Min kompis har en f.d varmblods travare som hon ägt i ca ett år nu. Han gick på travet ett par år (osäker på hur länge) och sedan skolades han om till ridskolehäst när han var ca 10 år. Nu är han 17 år men fortfarande pigg och glad.
När han kom till min kompis var han väldigt undernärd och man kunde se revbenen sticka ut väldigt tydligt och benen på hans bakdel hade börjat sticka ut allt mer. Hon har nu fått upp han i normalvikt och han har skaffat sig lite muskler över ryggen men han är långt ifrån välmusklad. Hans knän är lite dåliga efter travet så han blir lätt halt efter ett tag om man överanstränger honom när han inte är väl igångsatt.

Min fråga är: Hur ska min kompis på bästa sätt muskla upp honom? Hon har för tillfället inte tillgång till paddock utan det finns mest skogar och åkrar att rida på, men om några månader har hon tillgång till paddock men ingen skog att rida i, så alternativen är lite begränsade.
Min kompis ska kolla upp så han har en bra foderstat när hon väl ska börja muskla upp honom så han har bra förutsättningar.
Tacksam för svar och ös på med tips :)

Jag hade väntat med att rida tills hullet var bra igen. Sen hade jag skrittat mycket på varierat underlag. I skritt kan man göra många övningar! Även utan paddock kan man göra många bra övningar plus att de flesta hästar har lite mer egen bjudning ute vilken man kan dra nytta av. Skritta långa turer med inslag av trav när han kommit igång lite och vila är viktigt. Så hade jag nog börjat iaf. Se till att ta hjälp av någon som kan räkna på foderstaten om ni inte kan räkna själva :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur