träningsrundor

SiZo

Trådstartare
I tråden där vi kolla om vi verkligen är en typisk distansryttare så har det börjat diskuteras smått om hur långt man rider... så jag ndrar lite, hur långt rider ni en vanlig dag? så som man rider varje dag, och när det är långritt (hemma inte tävling) hur långt rider nu då, och hur ofta?

vill oxå samtidigt ställa denna fråga, jag har tänkt att debutera 8 mil i år... nybyggderitten eller rökulla? det känns lite konstigt om jag ska debutera 8 mil på den första tävlingen på säsongen, på en häst som tävlade 2 *5 mil för 2 år sen(2 tävlingar på 5 mil vardera)... efter det fick han en muskelinflamation som var lite envis så jag bestämmde mig för att inte starta honom... hur testar man på hemma plan hur långt en häst skulle kunna gå???
för jag har oxå hört att rökulla är en väldigt hård ritt mkt backar och så, och det vill jag nte heller råka ut för.... det är helt plant hemma hos mig så det kan jag ju inte träna...
har ni några ideér om hur jag ska göra?

Sv: träningsrundor

Finns det ingen annan tävling än de två som är aktuella för din del?
Du skulle ju kunna rida 50km på Nybygge för att kolla att allt fungerar och sedan starta en åtta på någon tävling om allt ser ut att gå bra. Det går ju många tävlingar i maj-juni så det borde väl finnas något annat alternativ eller?

hej! jag ska oxå debutera 80 km i år! Min plan är att inte rida rökulla pga att det är en väldigt tuff bana, dessutom lag-sm vilket innebär en hets och väldigt många startande samtidigt! jag ska till Rökulla och heja på mitt klubblag istället! Jag tänker begå min debut på Dackeritten den 10 juni. Det är en ganska flack bana. Passar mig och min unga häst bra. tyvärr så kan jag ju inte rida unghästklassen så jag själv inte har så många km, så det får bli den vanliga 80 km. Om allt går bra så blir det en till förmodligen Simlångsritten. Den är kuperad men rolig och vacker. Kom ihåg, det är farten som skadar inte längden....See you out there!

Det beror på vilket underlag jag rider på hur långt jag anser en normalrunda är. Nu talar jag om häst som skall upp på 50 och 80 under säsongen. Normalrundan ligger väl på 1 mil i snitt, kanske uppåt 2 för 80 hästen.

Är det däremot en runda med besvärligt underlag - över stock och sten, backar, asfalt då räknar jag det istället i tid. 1 - 1,5 h.

Långturen varierar också beroende på hästen. Rider varje vecka en långtur i tid 2-3 h i långsamt tempo. Distansen blir väl 1,5 till 2 mil.

Ungefär en gång i månaden under uppträningsfasen rider jag halva distansen som skall tävlas. Under tävlingssäsongen blir tävlingarna distansen.

Jag hade inte debuterat på 80 på Rökulla.

Hälsning Maja

nä jag tänkte väl det... problemet är att min mamma vägrar åka mer än 15 mil, jag bor i linköping... vad jag vet så är det bara de 2 ritterna som jag kan välja på då... hur gör man för att övertala sina föräldrar??? jag skulle väl kanske kunna muta pojkvännen, men han kan inget om hästar och skulle inte vara nån bra hinknizze, eftersom han dessutom är allergisk... så det är bara mamma att välja på, pappa åker på crosstävling varje helg med min lille bror...

har ni några tips om några ändra tävlingar som arrangerar 8 mil som kanske inte är mer än 20 mil iaf???
jag har inte hittat nån än... men det var ett tag sen jag kollade...

;) Hej du! Jag har ett kallblod som har gått Rökulla 100. Det gick bra, men det är EN MYCKET TUFF bana., väldigt kuperad. Så jag rekomenderar dig att debutera på nån lättare bana, det finns ju så många andra att välja på. Jag brukar ta en träningsdistans en ggn. c:a var 14:e dag, på en c:a 3-tim, beroende på underlaget. sen skrittturer(långa), backträningar, dressyr. social träning i samhället, och träning på olika naturliga hinder ,som t.e.x. träbroar, m.m. som man kan möta på ute på distanserna.vissa dagar tar jag en barbackatur, och ibland bara går ut och går med honom. Han rids c:a 4 dagar/vecka. Kan tillägga att jag ska försöka debutera på 12-milen på Nybygget i år. Det är en flack och bra bana, och det är inte så varmt i april heller. Må så gott.:)

Du har nog inte mer än 20 mil till LIndesberg, där Fornabodaritten går 1 juli.

Hm, jag har debuterat två hästar på 8,5 mil på Härjedalsritten... Trea i klassen båda gångerna och BC den senaste... Båda gick runt 10-11 km/h och den senaste i ca 30 graders värme.

Nu har jag inte ridit Rökulla men ni som ridit båda kan ju avgöra hur lika de är i tuffhet. Det går ju bra om man är medveten om tuffheten i banan och tar det lugnt. Nu var visserligen båda dessa hästar vana vid kraftigt kuperad terräng, så det gör ju en viss skillnad.

Nybygget ska ju vara lätt så jag tycker att du kan rida några 4-milare på hemmaplan, typ en gång i månaden fram till april och debutera åtta där.

Apropå träningsrundor så rider jag ungefär drygt en mil när jag rider normalpass och ca 2 mil när jag rider lite längre pass. Ibland drar jag iväg ännu längre (3-4 mil) men det blir mer sällan. Jag är dock nästan alltid ute längre än en timme.

/Camilla

Hej!
Mina träningsrundor med Lady är 8,6 km 1 ggr/v, 14,6 km 1 ggr/v. På helgen rider vi ett längre pass. Målet har varit 4 mil 1 ggr/v, men i verkligheten har det blivit 2-4 mil. Övrig ridning är dressyr och skrittpass. Hästen rids 4-5 dagar/veckan.
Om du bestämmer dig för att debutera på Nybygget kanske vi kan rida tillsammans? Lady ska gå sin första 8:a där, och jag blir jätteglad om vi får sällskap. /Kamilla

Som sagt, Nybygget är en väldigt lätt bana, debuterade själv i 8 mil där ifjol. Så känner du att hästen är tillräckligt tränad för att gå 8 mil iår så bör det ju inte vara några problem att göra det på årets första ritt. Rid en lugn ritt 10-11 km/h om du känner dig osäker.

Min Queen går ca 5 ggr vecka där vi ett pass försöker att rida runt 1.5 mil, ett runt 1 mil, ett runt 7-9 km innehållande intervall/backträning, ett dressyr pass och ett tömkörningspass.

Ibland blir det längre och ibland kortare, men försöker att rida längre än planerat...

Fornaboda (4 mil norr om Örebro), kanske även Dackeritten (Växjö).

Hälsning Maja

Kul att se hur långt folk rider när de tränar. Hoppas fler svarar!
Under en mil tror jag aldrig jag rider. Då måste man rida bra lusigt för att vara ute en timme :o.
En "vanlig" träningrunda ligger nog för mig på 13-20 km, däröver blir det "långt". "Långa" turer rider jag inte så ofta än så länge, men då tränar vi också bara för 50 km än så länge.
Hästen jag rider är sex år och ska gå en femma på Nybygget (peppar peppar...), sen några åttor om allt går som det ska.

Svar till Galadriel (kom ej upp ovanför av någon anledning):

Har du inte hört talas om skritt? ;) Jodå, jag rider kortare ibland och kan då vara ut i mer än en timme. Då trasslar vi in oss i skogen och går över stock och sten och klättrar. Så jag brukar snarare räkna mina rundor i tid än längd, fast längden skriver jag dit med i träningsdagboken. Lång fram och avskrittning kan också göra att en kort runda tar tid.

Idag var jag t.ex. ute och red 8,5 km på 1,5 timme. Mycket skritt och snöpulsning.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider inte heller så fort. Vill ni läsa om hur långt jag rider så titta på min hemsida (finns i min profil) under "våra hästar" och vidare på de två hästar jag har igång nu, Nasaska och Delicat. Inne på deras sidor finns dagböcker. Fyller i dem så gott som varje dag.

Camilla

Fast Galadriels häst har ju en enorm skritt. Undrar om han inte skrittar 9 km/h när han länger iväg.
Dunder skrittar ju fort, men blir hela tiden efter när Willy älgar på.

Klart jag skrittar, men när jag rider ut för att distansträna skrittar jag inte så mycket. Då försöker jag hålla jämn rytm.
När jag rider som idag, ihop med Camilla och pratar, blir det ju mer skritt. Men idag var det ju inte distansträning, idag var det en ridtur. 11 km på 90 min förövrigt, så väldigt mycket skritt! Men under en mil vill jag inte rida hur mycket jag än skrittar, då känns det nästan meningslöst att rida :o.

Försöker få till det så här:
1 pass på 1,3
1 pass på 8 km
1 pass på 2 mil
/vecka
sedan försöker jag få in ett längre pass i mån. på 3-4 mil

Försöker rida varannan dag..blir ca 7km-2mil rundor.
Rider nästan alltid minst en timma, hoppar och dressyr rider jag i skogen under rundan då min donna inte är förtjust i paddocken...

neywaz skrev:
Jag rider inte heller så fort. Vill ni läsa om hur långt jag rider så titta på min hemsida (finns i min profil) under "våra hästar" och vidare på de två hästar jag har igång nu, Nasaska och Delicat. Inne på deras sidor finns dagböcker. Fyller i dem så gott som varje dag.

Camilla

Vad roligt att läsa. Första gången jag såg Delicat så tävlandes han av förra ägaren och kom två och jag trea på en 8:a. Då gjorde han som du skriver, slappnade av totalt i grinden, så att det blev min häst som tog BC. Jag har nog inte sett honom sedan du köpte honom, vad jag kan minnas. Har kanske fel. På dina bilder så ser han verkligen kanon ut. Vad roligt att du fick ordning på allt och han kunde få komma tillbaka. Det trodde jag inte då vi mailade med varandra när du precis köpt honom. Vad roligt!:)

Hälsning Maja

Liknande trådar

Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
3 543
Senast: Sesca
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
3 411
Senast: AvD1964
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Islandshäst Hej! Jag har lite frågor till er som tävlar med islandshäst, kanske framför allt till er som tävlar på en lite högre nivå men självklart...
Svar
9
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka