träningsritter

N

Niclas

vid tävlingar så måste man ha markägarnas tillstånd att rida på deras marker, men hur är det på en träningsritt, måste man ha det då med? Om man vill anordna en träningsritt, något man bör tänka på? Vi har pratat lite i vårt stall att anordna några träningsritter under vintern och vill ha alla tips hur vi ska göra detta på bästa sätt.

Sv: träningsritter

vid tävlingar så måste man ha markägarnas tillstånd att rida på deras marker, men hur är det på en träningsritt, måste man ha det då med? Om man vill anordna en träningsritt, något man bör tänka på? Vi har pratat lite i vårt stall att anordna några träningsritter under vintern och vill ha alla tips hur vi ska göra detta på bästa sätt.

Jo, egentligen ska man söka markägarens tillåtelse då också eftersom det är en organiserad ritt.
Vi har lagt ut en PDF på vår klubbs hemsida där det står en del matnyttigt för oss distansryttare (eller för den som är ute och rider i skog och mark över huvud taget). Kolla meningen efter första gulmarkeringen.
http://www.dekaltext.com/rrkk/riderduvettigt.pdf

men hur vet man om vägen är enskild då?

jag fattade inte riktigt allt som stog, för man får väl rida hur man vill på almänna vägar och så?
jag har väldigt dåligt om långa sammanhängande bra ridvägar runt mig så det vore bra att få klarhet i dethär....

jag hittade ju själv en text på naturvårdsverket:

Enskild väg

I Sverige finns mer än 28 000 mil enskild väg. Enskilda vägar har stor betydelse för friluftslivet och möjligheterna att nyttja allemansrätten.

Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik.

med andra ord så kan man strunta i att de har satt upp skyltar som det står ridningförbjuden på, eller? för grejen är att jag har en slinga som jag skulle kunna rida, men där finns en sån skylt, och det handlar bara om att jag kanske skulle rida där 1 gång i månaden, och det sliter ju inte nämnvärt på vägen, ellerhur?

fast längre ner står det att de kan få tillstånd... vart kan man gå och kolla ifall de verkligen har tillstånd eller om det bara har köpt en skylt och satt upp? för den vägen är det ganska så många hus på, då brukar man ju oxå ha bidrag och då får ju rida där.
grejen är som sådan att de har nu flyttat skylten till en km in på vägen, varför gör man det om man har tillstånd?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: shebeen
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Sesca
·
R
Skola & Jobb Jag ska anordna en kurs och tänkte att det vore smart att göra en digital anmälningsblankett dit alla kan anmäla sig via en länk...
Svar
10
· Visningar
591
Senast: Raderad medlem 68338
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 508
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar