Sv: träningsritter
jag hittade ju själv en text på naturvårdsverket:
Enskild väg
I Sverige finns mer än 28 000 mil enskild väg. Enskilda vägar har stor betydelse för friluftslivet och möjligheterna att nyttja allemansrätten.
Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik.
med andra ord så kan man strunta i att de har satt upp skyltar som det står ridningförbjuden på, eller? för grejen är att jag har en slinga som jag skulle kunna rida, men där finns en sån skylt, och det handlar bara om att jag kanske skulle rida där 1 gång i månaden, och det sliter ju inte nämnvärt på vägen, ellerhur?
fast längre ner står det att de kan få tillstånd... vart kan man gå och kolla ifall de verkligen har tillstånd eller om det bara har köpt en skylt och satt upp? för den vägen är det ganska så många hus på, då brukar man ju oxå ha bidrag och då får ju rida där.
grejen är som sådan att de har nu flyttat skylten till en km in på vägen, varför gör man det om man har tillstånd?