Träningskostnad

Chili

Trådstartare
Hur mycket pengar lägger ni på att träna för instruktör? Hur ofta blir det, och betalar du även ridhuskort eller liknande? Vad blir den totala kostnaden/mån?

Skriv gärna om det är hopp, dressyr, fälttävlan osv och var i landet ni bor :)

Sv: Träningskostnad

Jag tränar för min tränare varannan vecka, så totalt kostar det mig ca 400 kr i månaden. Sen tillkommer kostnaden för ridhuskort och det kostar 1500 kr per halvår.
Jag bor i Märsta, norr om Stockholm, och tränar enbart dressyr.

Jag tränar ca 2 ggr i veckan, både hopp och dressyr. Har ridhusabonnemang, 2800 kr/ år. sen betalar jag extra ridhusavgift varannan vecka. Det blir ca 2100 kr / månad :)
Jag bor i Örebro

Jag tränar 2-3 gånger i månaden nu när jag bara tränar dressyr. Summan blir ca 1400 kr/månad + bensinpengar. Då ingår anläggningsavgift.
Jag bor i södra sverige.

Betalar 100 kr var gång jag tränar (30 min aktiv träning en gång i veckan). Sedan tillkommer ridhusavgift på 900 kr/halvår.
Alltså 550 kr per månad, vilket inte är särskilt mycket :) Det är dressyr jag tränar, och jag bor i Skåne.

Dressyr - 100 kr, 2-4 ggr/mån.
Hoppning - 170 kr/250 kr*, 2 ggr/mån.
Terräng - ca 350-400 kr, 0-2 ggr/mån.
* 2 olika tränare, rider för den billigare nu (på utomhusbana) men kommer ev övergå till den dyrare i vinter då man rider i ridhus.

Oftast så ingår ridhus-/banavgift i priset. Betalar 125 kr/mån för banan hemma (där jag tränar dressyr).

Jag rider hoppning varje vecka och dressyrträning varannan (normalt sett).

Det blir 150 kr per tillfälle för hoppningen och 300 kr för dressyren. Summa 1200 kr i månaden.

Ridhuskort 1000 kr per halvår där jag rider själv.

Ibland får jag betala 50 kr när jag rider dressyr om det inte är hos min tränare utan att jag får åka till ett annat ställe (där jag inte har abonnemang).

Hoppträningen kostar 60 kr i ridhusavgift om det inte är på min hemmaklubb, då är det gratis.

"basridning" eller vad vi ska kalla det... minst 1gång i veckan, tanken är att rida ungefär 1,5gång/vecka.. totalt: 1500/månad..

Jag betalar 150:- för dressyr hemma och 200:-för WE-träning på bana (inkl manegeavgift). Plus bensinpengar när vi åker till WE-banan ca 70:-
Tränar dressyr ca 3 ggr/mån och WE 1 gång/mån.

Hopp betalar jag 150:- per gång, det blir ca en gång i månaden på hemmabana.

Bor på västkusten

Jag tränar för B-tränare i dressyr varannan vecka.
Kostar 350 kr för 30 min + 100 kr i ridhusavgift. (450 kr för 45 min, men har en unghäst så jag kör inte så långa pass)
Ibland åker jag hem till henne och tränar vilket är 10 mil, då slipper jag ridhusavgiften och betalar 300 kr för 30 min. Bensinkostnaden är det dock värre med...

Jag tränar också hoppning rätt oregelbundet.
Nu i sommar har jag åkt hem till C-tränaren och tränat enskilt för honom, i ungefär en timme.
Kostar 300 kr, ingen extra anläggningsavgift.

Jag bor i sydvästsverige.

Jag vill inte summera....:eek:

Vecka 1:
Dottern halvtimmes dressyrpass, 150:-
Dottern 1 timma hoppning, tränare 2: 210:-
Jag halvtimmes dressyrpass, 150:-
Just nu rider vår tränare hästen en gång också per vecka, 150:-

Vecka 2:
Dottern 1 timma hoppning, tränare 1: 150:-
Jag halvtimmes dressyrpass: 150:-
Tränaren rider: 150:-

Samtliga dessa träningar är på hemmaplan, så inga extra ridhusavgifter som tur är.

Gulp!

Nu har vi precis flyttat till nytt stall där ridhus ingår i stallhyran, så det kan vi räkna bort :love:

Jag har haft ett längre uppehåll nu men ska börja sätta igång oss förhoppningsvis denna månaden och då rider jag för western-instruktör varannan vecka.
1timme- 250kr = 500kr/månaden.
Jag byter lite tjänster imellanåt och kommer ibland undan med en gratis lektion. :)
Dock kommer det bli en-två clinics denna hösten + ev privatträning för en "större" hästkännare, där jag räknar med ca 1000-1500kr.

Jag bor på västkusten.

Jag brukar träna dressyr en gång i veckan, men just nu är min tävlingshäst skadad så jag rider unghästen, så det blir inte lika ofta.

Min vanliga tränare betalar jag 120 kr/45 min, så det dyraste med träningen är nästan bensinen, eftersom jag har drygt tre mil dit. Där betalar jag heller ingen ridhusavgift.

För min andra tränare som jag rider för då och då (tidigare red jag varannan vecka men den första tränaren ger mig mer, därför rider jag nu bara då och då som komplement) betalar jag 250 kr/45 min om vi är i ridhuset. Då har jag också betalat 300 kr/år i ridhusavgift för "lektionsridning". Rider jag hemma hos tränaren (hon har utebana så det brukar jag göra för det mesta om det inte är vinter, extremt dåligt väder eller om jag ehöver träna program i ridhuset), så betalar jag 200 kr/45 min. För mig är det lika långt, knappa milen, om jag kör till tränaren eller till ridhuset, så till tränaren är ju mer ekonomiskt..

Bor i Södra Skåne.

Tränar 1-2 ggr/vecka
Kostar i genomsnitt 200:-/lekt

= 800-1600/månad

+ avgift för bana/ridhus när de inte kan komma till våran bana.

(sen så tillkommer ju tävlingsavgifter om det är säsong)

En fråga till er som betalar 100-200 kr för en ridlektion, är det vita pengar?

/Migo
som inte förstår hur någon kan överleva på den betalningen, om den är vit.

Stockholm, 1-2 dressyrträningar/vecka oftast och ibland kanske det inte funkar för mig eller tränaren en vecka ( vi står i samma stall = sjukt smidigt) och jag betalar 400kr/lektion. Ibland håller vi på längre tid och ibland kortare, det är inte så att det är tack och hej efter 30 minuter. Min tränare är b-tränare.
Så det blir lite varierande kostnader, beroende på hur mycket man tränat, ibland kör vi intensivare och ibland mindre, beroende på om det kanske är tävling eller inte.

Anledningen att jag skrev ca beror ju på om man är ensam eller inte.

En av tränarna tar timavgift: 330 kr = 165 om man är 2..
Rider oftast 45 min om jag är själv - 250 kr.

Den andra tar 200 oavsett. Blir ju bra betalt om man är flera.
Mindre bra om man är själv.

Bensin/respengar kan även tillkomma om de måste åka..

Vi lägger inga pengar på tränare just nu och ridhushyran är 10 kronor per gång.
Jag tränar min dotter själv och tror att jag kan göra det en bit upp i klasserna. Men när jag har träningar brukar jag ta 150 kronor för en privatlektion.

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 488
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 711
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar