Träningsfilm!

_FiA_

Trådstartare
Har fått in filmen från Walle clinicen som vi hade för ett tag sedan. Hästen är 11 årig reining valack. Har precis lärt mig att rida på en hand, så bortse från att mongohanden ( den fria handen) ser amputerad ut eller något:D. Hästen är duktig men jag kan inte så mycket. Han har inga slidingdojjor på sig och underlaget är inte bra tyvärr. Vill gärna ha lite feedback!

http://www.youtube.com/watch?v=WbFhezP6H1g&feature=player_embedded#!

Sv: Träningsfilm!

for att hjalpa dig med din "losa" axel som aker bakat - lagg armen pa ryggen i stallet for magen innan det blir en ful vana! :)

Sen ser jag garna att du forsoker slappna av mer i korsryggen sa du "rullar med" i traven, tycker du ser lite spand ut :)

Hasten ser himla trevlig ut! :)

..o grattis pa fodelsedagen!!!!!!!

Om videon är tagen under en clinic för Walle, så förstår jag inte vad vi staketryttare ska kunna utveckla... :D

Jag tycker det var en fin typ av häst, men tyvärr nybränd av erfarenhet så
skulle jag kolla upp bakhaserna på hästen. Är du intresserad och inte att det
bara är hjärnspöken hos mig, får du gärna pm:a...

För övrigt så är Bewans tips om handen bakom ryggen guld värt, bara man
kommer ihåg att sluta innan DET blir en vana. :devil:
Jag slåss fortfarande med att känna mig bekväm med armen "korrekt"...

Annars är den enda hjälpen jag kan ge att "tajma" stoppen. Jag vet inte hur
"nybörjarig" du är, så förlåt om min förklaring blir för basic för dig.

En checkpunkt för tajmingen är att du ber om stoppet när du känner att
rumpan (på hästen) nästan är på sin högsta punkt. Jag känner att du är
lite sen i stopphjälpen och att det är därför han slår ned på frambenen.

(OBS: MIN åsikt från ett klipp från youtube)

Har inga tips eller så men tycker det såg himla trevligt ut.. Grattis till din nya häst.. Honom kommer du ha mycket kul med :)

Han ser fin ut! Men har du någon tanke varför svansen går som en propeller?

de är tur att man inte hör hur du skriker på videon:banana:

har tittat igen - se till att halla tygeln ratt med tygelhanden, annars skapar du bara en ful vana dar med...

sen rent hastmassigt hade -jag- velat se en mer engagerad bakkarra med upplockade bogar, han ser ut att ga lite framtungt.

Sen ser jag garna att du slappnar av mer med benen, kommer inte over att du ser speand ut och att det ser ut som om du har svart att "sitta till" och "rulla med" aven i galoppen.

Hade jag varit du hade jag tagit av sporrarna, ser ut som om du rakar peta honom lite i tid och otid, alt. arbetat pa att ha tarna mer rakt fram o inte sa mkt "kvart i tre" som du ser ut att fa da och da i galoppen. (Jag lider av kvart i tre sjukan jag med.... :angel: och rider utan sporrar sa mycket som mojligt)

Ser bra ut i det stora hela. Håller med bew, i de tips hon ger dig. Hästen är välutbildad vad jag förstår, så det gäller för dig att förstå vad du gör o varför.....ett tips fläta inte svansen han gillar det inte. En flätad svans blir som pisksnärtar på bakbenen.

Annars är den enda hjälpen jag kan ge att "tajma" stoppen. Jag vet inte hur
"nybörjarig" du är, så förlåt om min förklaring blir för basic för dig.

En checkpunkt för tajmingen är att du ber om stoppet när du känner att
rumpan (på hästen) nästan är på sin högsta punkt. Jag känner att du är
lite sen i stopphjälpen och att det är därför han slår ned på frambenen.

(OBS: MIN åsikt från ett klipp från youtube)
Nu kan jag tyvärr inte se filmen i mitt land så den kan jag inte kommentera.

Men jag är så imponerad av dem som känner det som du skriver. Jag är en sån kass ryttare så jag märker inte när jag sitter i fel galopp alla gånger...Finns det något som man kan göra för att träna upp sin ryttarkänsla?

Tråkigt svar, jag vet, men:
Öva öva öva... :D

Ha någon som kan (tränare?) som hela tiden säger till dig "nu", dvs när det är
rätt tidpunkt, och då lära sig att känna igen känslan i kroppen. Men Rom
byggdes inte på en dag. Det tar tid...

Vad gäller galoppen så blir det klassikern:
Titta ned, kolla vilken galopp den går i och memorera känslan. Fatta sen ny
galopp, "gissa" vilken galopp den går i och titta ned för facit. Det ser illa ut när
man tittar ned, men det är ju för en god sak. Öva, öva, öva....

Vad gäller stoppet så finns det en riktigt stor fuskhjälp:
När sadeln puttar upp dig i bakkant i galopp är bakbenen i sin högsta punkt,
så millisekunden innan det sitter du till. Dvs, galoppera, leta efter den tid-
punkten, räkna i tid hur långt ett galoppsprång tar. Tar det 1-2-3 så ger du
stopphjälpen efter 1-2 och en halv i nästa.... Nu tar ju inte ett galoppsprång
3 sekunder, utan du får använda den hastighet i räknandet som passar...

TYP... :D

Måste bara säga en sak angående filmen; du ser ut att ha riktigt roligt! Har nog inte sett en enda video där någon ser så lycklig ut under hela passet! :D

Tack för alla svar! svarar alla i samma.

Vet ointe riktigt hur du menar med att sätta handen bakom ryggen? då åker väl den axeln bak ännu mer?
Jag känner mig inte så spänd iaf inte i traven, men det kanske jag är. Galoppen känner jag mig lite spänd i, men jobbar på att slappna av mer. Tyglarna har jag inte ens rätt på filmen utan har tygeländarna på varsin sida och håller bara som en knytnäve,numera håller< jag korrekt med tygeländarna på samma sida och pekfringret emellan.

Av vilken anledning tror du att det är något med hasorna på hästen? :(:confused: är det någon mer som ser något konstigt?

JObbar mycket på att inte knipa med låren utan släppa dom, så det är nog därför mina fötter pekar "utåt" har jag dom mer framåt så blir det att jag kniper med låren. Att hästen piskar med svansen vet jag inte vad det beror på, han gör så med alla jag sett rida honom:crazy: även tidigare ägaren.

Jag känner också att han är lite väl lös i formen och jobbar på den mer nu.
stoppen lär vi jobba mycket på men det går knappt eftersom han inte har slides och vi har inget underlag för stopp, så man vågar knappt stoppa här. Får ta sig iväg till något ridhus sen och sätta på andra skor. Bra tips det där med att tajma stoppen, får träna på det. Vettesjutton om jag kommer kunna känna vart rumpan är, känner knappt vilken galopp hästen har:D

Vet inte vem "saba 2" är men jag skriker till varje gång det går lite fort eller han gör en rollback. Kan inte hålla tyst haha! folk tyckte det var skitkul och stod å skrattade vid staketet.

Du har rätt att jag är glad hela ridpasset , det var ju kul. Så kul med en häst som inte protesterar mot allt man ber om ( Tidigare hästen) :bump:

:)

Nej, faktiskt aker inte axeln bak lika mkt om man satter armen bakom ryggen i stallet :) Det handlar lite om att man tvingas vinkla overarmen lite annorlunda (testa sjalv nar du sitter pa en stol sa kanner du!)

Det ar bra att du rattat till tygelfattningen sjalv :) det ar sa himla svart att ratta till sanna "smafel" nar de val blivit en vana.

Jag ser inget med hasorna pa hasten, sa det maste vara fran nagon annan.. :) (lite trott har...) Men just att fa ihop honom lite mer tror jag aven kan hjalpa dig komma ner battre i sadeln?

Sa det innan, sager det igen, verkar vara en himla trevlig hast.. och kan han sina stopp sa bara vanta med dom tills du har ratt udnerlag och ratt pjux pa honom, "bits" hans bakhovar fast kan det bade gora ont och skramma honom till att sluta stoppa bra, sa bara lat det vara for stunden.. :)

Av vilken anledning tror du att det är något med hasorna på hästen? :(:confused: är det någon mer som ser något konstigt?

Att hästen piskar med svansen vet jag inte vad det beror på, han gör så med alla jag sett rida honom:crazy: även tidigare ägaren.
:

Att han inte böjer hasen ordentligt, utan för "hela" benet framåt, samt att han
saknar stabilitet i hasen. "Vinglar" i leden efter vändningarna. Känns generelt
väldigt vek i haserna. Behöver nödvändigtvis inte vara haserna som är det
egentliga problemet, det kan vara ett secundärproblem, och det riktiga
problemet sitter i knät.

Jag upplever vänster som marginelt värre än höger. Sen kan det som sagt
likaväl vara vänster knä, alt HÖGER knä, och då överbelastar vänster.

Haserna kan du som första koll enkelt kolla hemma genom att "vika ihop"
benet. Lyfter du upp bakhoven och för den uppåt mot knät tills det tar
stopp ska du som absolut max få in en handsbredd som mellanrum.
(Och nej, det är inte att "göra ett böjprov")

Men som sagt, detta är MIN åsikt baserat på ett videoklipp...

Hög bakbenshälta är det svåraste att upptäcka, både att känna och att se.

Liknande trådar

Islandshäst Hur extremt kan vi gå? Jätte coolt med hästar med stort och högt steg, men vad händer i kroppen på våra hästar när vi avlar mer och mer...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 486
Senast: Boj
·
Gnägg Hittade av en slump den här filmen, som är en härlig motsats till alla hemska filmer om brutala tävlingar med skadade och döda hästar...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Araminta
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Dressyr Tänkte att vi hade kunnat ha en tråd för filmer som vi antingen själv filmat eller hittat på tuben när stjärnorna arbetar sina hästar...
2 3
Svar
45
· Visningar
10 268
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024