Träningsdagbok

E

Em_E_liE

Skriver du träningsdagbok?

Varför, varför inte?

Vad skriver du i din träningsdagbok?

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?

Sv: Träningsdagbok

Nej, har gjort det innan.

Varför, varför inte?
Orkar inte :D

Innan skrev jag vad vi gjorde, vad vi/jag behövde öva mer på osv.

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?
Om jag ska rida ut i skogen (rider aldrig ut själv) så har jag bestämt med någon, men oftast så bestämmer jag bara på ett ungefär när jag ska rida i paddocken. Typ idag blir det dressyr, imon skogen, sen hoppning osv. ;)

Hade bra! :D
Emma

Ja, har börjat med det nyligen i samband med flytt till större träningsstall.

Varför, varför inte?
För att få bättre översikt av hur pollen tränas. Få med tankar och tips till mig själv för kommande träningspass. Få ner hur hon kändes och hur länge jag tränat etc. Svårt att komma ihåg allt i huvet tycker jag. Skriver extra noga efter jag ridit för instruktör, då man oftast får höra mycket, men kommer bara ihåg 2-3 saker dagen efter.

Som ovan. Tankar och tips till mig själv.

Jag är dessvärre ingen haj på att planera, utan är mer en sån som gör det jag känner för. Men självklart, har pollan gått dressyr 2 dagar i rad dressyrar jag ju inte igen. Men jag försöker ha en plan, iallafall :D

Ja det gör jag.

Varför, varför inte?
För att hålla koll på vad vi gör, har en medryttare också, och alltid lika kul att läsa vad de gör.

Skriver vad vi har gjort, hur länge vi har ridit och om de gick bra eller inte..

Jag gör det jag känner för, rider ett pass o skriver sen vad vi har gjort!

Nej.

Varför, varför inte?
För att jag har elefantminne när det gäller saker rörande min häst.

Planerar alltid, avskyr att göra saker hursom, det skall vara planerat!

Ja eller rättare sagt det är en blogg.

Varför, varför inte?

För att det är fruktansvärt bra att hålla reda på vad man gör. Sen är det kul att läsa tillbaka och se hur långt man kommit.

Vad vi har gjort och hur det gick samt lite om dagen i övrigt.

Det är väldigt olika. Gör lite både och.

nej inte just nu, gjorde det förut.

Varför, varför inte?
är för lat :p vill dock komma igång igen med det. :)

vad jag gjorde, tid, utrustning, plus/minus. det är bra att utvärdera o reflektera!

planerar på ett ungefär, men ska börja planera lite mer målmedvetet.

Ja, det gör jag.

Varför, varför inte?
Jag gör det för att reflektera en extra gång över vad jag gjort. Man ser ofta annorlunda på saker och minns bättre om man skriver ner. Jag vill minnas och analysera saker. Och så är det ett bra sätt att kunna gå tillbaks och kolla om något kärvar/går extra bra. Så kan man kolla vad man gjort för speciellt då.

Jag skriver ner allt jag gjort, hur och hur hästen svarat. Jag får ofta små insikter då jag rider. Jag analyserar väldigt mycket och lär mig en hel del varje gång jag rider. Så jag skriver ner det jag lärt mig. För att minnas.

Jag planerar inte helt. Men jag vet ju vad jag och hästen bör träna på ungefär. Jag vet vad som är nästa steg. Sen när jag suttit upp känner jag alltid igenom hästen. Och ibland behövs något annat än det jag planerat. Då gör jag det först.

Ja, det gör jag.

Varför, varför inte?
Min häst kom hit som oskolad travare, och jag tkr det är kul att följa våra framsteg (och motgångar) och se vad som hänt under tiden jag haft henne. :) Det är bra att kunna gå tillbaka och se hur allt var förut, då uppskattar man (iaf jag) saker som egentligen är självklara just nu, mer.

Vart vi har ridit, vad vi har gjort och hur det har gått.

Jag planerar ofta i förväg.

Nej jag har ingen träningsdagbok. Men har tidigare haft en almanacka där jag skrev upp vilken häst jag red och vad för slags ridning.

Nu har jag bara en häst. Ridningen planerar jag ändå. När jag ger mig ut i skogen eller rider på bana så har jag en plan vad jag ska inrikta mig på just den dagen. Så planlöst är det inte.

Däremot så skriver jag en del på forum om träningen, bl a i 04-tråden och i en egen träningstråd på ett annat forum.

Ja jag skriver, jag har stallkalendern som man kan köpa.Skriver lite kortfattat vad jag har gjort och hur länge.

Hålla koll lite på vad jag gör, hur mycket jag har ridit hästen under en viss tid.Sen är det kul att gå tbax å kolla vad man gjort.

Jag planerar inte så mycket i för väg, ex. denna vecka ska jag försöka få in galoppträning, kanske hoppa lite mera.
Nu under sommaren blir det iof mycket uteritter....

Ja och nej... Jag bloggar här på bukefalos

Jag bloggar, pga att då behöver jag inte stirra mig blind på träningshets och liknande utan bara ha kul och mysigt. Jag bloggar om min och min hästs vardag. För närvarande har vi tagit det väääääääääldigt lugnt, eftersom det är väääääääldigt varmt.

I min blogg brukar jag skriva vad jag gjort, hur länge jag ridit den dagen och vad vi tränade på, samt kanske lägger in en och annan bild.

Det är bra att blogga för att hålla koll på hovslagare, veterinär och liknande samt roligt att gå tillbaka och titta längre fram, hur långt man kommit eller "ramlat ner" i utveckingen.

Ja, det gör jag. Missade lite i början när jag köpte hästen (okt -04), började ett halvår efter.

Varför, varför inte?
För att ha koll på vad som har hänt och när, hur hästen har gått osv. Nu även för att ha koll på vad medryttaren hittar på. Om inte annat så är det jättebra att kunna gå tillbaka och läsa om hur hästen var för fyra år sedan.

Allt. :angel: Vad vi har gjort på ridturen, om det gick bra eller dåligt, om det hände nåt speciellt på nån speciell plats i skogen, om hästen hade några sår, bra/dålig i magen osv. Skriver även om det hänt nåt speciellt i stallet, om vi fått hem hö eller nåt annat, hovslagare och veterinärbesök skrivs också ner.

Det blir oftast som det blir. Kan planera lite halft ibland, tex om det blir ridbanan eller en skogsrunda, men sen får vi se vad vi känner för.

Japp

Varför, varför inte?
Skriver upp för att komma ihåg hur det kändes, vad som var bra, vad som var dåligt. Tycker det är roligt att "ha koll" bara :)

Vad vi gjorde och hur det gick.

Det är olika, ibland planerar jag, ibland vet man ju om man t.ex. ska träna och ibland blir det bara som det blir ;)

Skriver typ som som träningsdagbok, skriver hur det gick när jag red och lite vad man gjorde och om det är något annat om hon har blivit skodd osv...

Tkr det är bra att ha och kunna titta tillbaks på sen vad man har gjort :)

Jag har ett excelark med en spalt för planering, en spalt för utfall (dvs "träningsdagbok", där skriver jag dagligen om jag följt planeringen eller inte, på vilket sätt och vilket resultat jag fått), en spalt för tävlingar och en spalt för särskilda anteckningar. Dessutom färgkodar jag rutorna så jag lätt ser var/vad jag ridit och jag får en snabb överblick när jag planerar.

Nej, men har gjort

Varför, varför inte?
Har inte orken längre, funderar dock på att börja igen, är grymt roligt att läsa sedan några år senare :love:

Vad vi gjorde, tränade på. Hur hästen reagerade på olika saker och hur dagsformen var.

Lite olika.. Ska jag hoppa så brukar jag ha det inplanerat då jag måste få med mig en hjälpande hand. Annars gör jag det jag känner för och tycker vi behöver träna på när vi kommer upp. :D

Japp.

Varför, varför inte?
För att kunna hålla reda på allt. Kunna se tillbaka och se hur långt jag har kommit, vad jag har gjort tidigare, olika förändringar till det bättre o sämre. Och för att det är himla kul att läsa igenom i efterhand!

Allt möjligt. Det är väl inte bara träningsdagbok, utan mer hästdagbok, skriver om allt som har med hästar att göra. Vad jag har gjort på ett pass, hur det gick och kändes osv, och tankar och funderingar kring allt som rör hästarna. Viktiga datum, olika övningar jag vill testa med hästen, allt.

Det är lite olika. Eftersom jag har koll på vad jag gjort tidigare så vet jag ju vad jag behöver träna mer på, så nån form av luddigt upplägg har jag ju. Planerar också om det är bana/rida ut som gäller, men sen kan ju planerna ändras pga dagsläget - t.ex som idag när jag hade tänkt träna dressyr men det var sjukt mkt varmare än jag trodde, så jag tog en skogspromenad istället.

Ja :)

Varför, varför inte?
För att minnas vad i gjort och hur det gått. Men mest för att det är så kul att titta tillbaka ett par år senare :angel:

Som sagt vad vi gjort och hur det gått. Skriver även när hovis och vet varit ute och lite annat smått och gott...

Jag har planerat om det är hopp/dressyr/uteritt som gäller för dagen (och det skriver jag in veckan innan), men vad vi gör under själva passet beror på dagsform och/eller jag rider för tränare.

Skriver du träningsdagbok? Ja, sen några veckor tillbaka.

Varför, varför inte? Bra att få en överblick på vad man har gjort, hur det gått och vad man ska öva mer på.

Vad skriver du i din träningsdagbok? Vad jag ska göra, hur det gått och vad som vi behöver öva mer på.

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet? Jag försöker planera in i förväg, men så blir det inte alltid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat