Träningsdagbok

Sv: Träningsdagbok

Skriver du träningsdagbok?
Japp, har gjort det ända sedan jag var 12 år och hade en gammal skogsponny :p

Varför, varför inte?
Mest för jag tycker det är roligt att planera och att kunna titta tillbaka på vad man hade problem med för ex. en månad sedan och vad som hänt sedan dess.

Vad skriver du i din träningsdagbok?
Vad vi gjort för arbete, hur länge, hur det gick. Vilket humör han var på, samt om något avviker från det normala, ex om han inte druckit eller bajsat normalt.

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?
Ofta planerar jag i förväg men är enda flexibel för väder och vind samt hästens dagliga form.

Ja ska få en häst! så jag kommer göra det!

Varför, varför inte?
Om man Tex har en medryttare eller om någon annan än du själv rider hästen och skriver vad den gjort med hästen, tex hoppat hårt?
och då du kanske hade tänkt hoppat, då kan du ju inte hoppa så hårt TEX! ;)

Vad jag gjort, hur länge jag gjorde, hur hästen mådde, om det gick det bra
m.m

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?
Ja

:rofl:

Jag håller på att sätta igång min häst nu. Eftersom jag är förtjust i listor :D så har jag gjort ett träningsschema! Det är mest för att ha koll på vilken utveckling jag vill ha och om jag följer den.

Om jag gjort något annat än jag tänkt (tex. pga väder, sjukdom, tidsbrist) så skriver jag dit det istället men är också medveten om vad jag ändrat.

Tycker det funkar jättebra. Skriver även kommentarer eller skriver långa avsnitt om vad jag gjort/hur det gick. Har vi inte gjort något speciellt skriver jag bara t.ex. vilken runda i skogen vi red. Har vi tränat, gjort stora framsteg eller bakåtsteg osv så skriver jag det! Tycker det är roligt att ha senare, det är bra att se vad man faktiskt har gjort så man inte överanstränger hästen eller mesar en massa så man aldrig kommer igång igen. :)

Ja

Varför, varför inte?
För att det är intressant att se tillbaka vad man gjort och hur man utvecklats

Vad vi gjort och hur länge

Jag försöker planera i förväg men följer sällan det ändå eftersom allt beror på dagsformen

Ja, de gör jag

Varför, varför inte?
För att hålla koll på hur mycket jag rider, att jag har varierande ridning och även vilka framsteg som gjorts.

Vad jag gjort, hur länge jag red hur hästen kändes. Även skoning, vaccinering och när jag sist putsade sadel å träns :P (försöker göra det en gång i månaden)

Planerar du i förväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?
Jag planerar nog ofta i vilken riktning före jag kommer till stallet men det blir ofta ändringar beroende på vilket humör hon är på.

Ja, har gjort det i 1,5 år.

Varför, varför inte?
Lätt att hålla reda på vad man gjort och hur det gick.

Vad jag gjorde, hur det gick och hur hästen kändes. Sen skriver jag upp vilka dagar jag cyklat till stallet och vilka dagar jag har läxor/prov.

Planerar du i förväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?
Inte specielt beror på vädret och på vilket humör man är på. Brukar planera precis innan jag ska ner till stallet om man inte ska rida med någon förståss för då planerar man ju mer i förväg.

Ja

Varför, varför inte?
För att jag har bättre koll på vad jag har gjort med hästen och hur hennes kommande vecka/or ska se ut.

Oftast korta ord, så jag har ett hum om vad jag gjort då jag skriver i en liten "hand-almanacka". Skriver om rygg och ben var varm osv, om jag masserade, smörjde med liniment, hur jag körde/red henne osv.

Ska jag rida intervaller skriver jag det, sedan kan självklart allting ändras när man kommer till stallet osv. Men jag har som mål att göra det jag skriver i almanackan.

Ja det gör jag både hemma i stallboken & på en blogg (dock inte på bukefalos)

Varför, varför inte?

För att få en överblick på vad vi gjort

Vad vi gjort, reflekterar över hur det gick vad var bra, vad behöver vi öva på?, vad ska jag tänka på tills nästa gång m.m

Både och, jag gör en grovplanerning för ett par veckor framåt, är flexible och ändrar mig om det inte passar hästen &/eller mig för dagen

Kan tillägga att min planering just nu är mera en grovplanering då jag har en unghäst som är under inridning, jag var mycket mera noggrann med att veckoplanera när jag hade min förra häst. Planerade in tävlingar och la upp min ridning efter det. Detta tyckte jag var bra, passade mig att göra så och därför forsätter jag med det på min unghäst, är dock mycket mera flexibel och lägger in mera vila.

*kl*

Ja :)

Varför, varför inte?
Som så många redan skrivit, för att kunna se tillbaka på vad vi gjort. Jag älskar dessutom ordning och reda och då känns en träningsdagbok nästan som ett måste. Vi är dessutom två som rider hästen och det är bra att ha koll på vad den andra gjort.

Vad vi gjort, hur hästen kändes, om något vad annorlunda mot vad det brukar vara. Skriver dessutom upp saker som händer förutom ridningen så som sår, inköp av foder osv.

Mer eller mindre. Försöker följa mitt träningsupplägg gällande hur många pass dressyr/hoppning/uteritter eller annat jag skall rida var vecka för att få omväxling, men väljer oftast det som känns bäst för dagen. Däremot planerar jag in ett lugnt pass dagen före träning och liknande.

Skriver du träningsdagbok? Ja.

Varför, varför inte?För att det är bra att ha någonstans att kolla tillbaks om det som gick bra/mindre bra fungerat bättre eller sämre tidigare tex.

Vad skriver du i din träningsdagbok?Vad vi gjort, hur det gått, om jag hade någon särskild utrustning. Skriver även om jag stretchat hästen, masserat, ev puls och temp, om något avviker från det normala mm.

Planerar du iförväg vad du ska göra just det passet eller blir det som det blir när du kommer till stallet?Olika, ibland planerar jag vad jag ska göra nästa pass, ibland inte. Sen har vi ju en tanke vi följer med vad vi vill uppnå i längden. Men anpassar efter min och hästens skick och humör.

Har skrivit häst/träningsdagbok mer eller mindre de senaste 13 åren. Är till stor hjälp för att få en överblick och lägga märke till små förändringar som kanske kommit succesivt.

Senast ändrad:

Ja, har gjort det under 4 år (sen jag köpte häst). Antagligen skule ingen annan fatta vad jag menar eftersom jag förkortar vartannat ord (skriver i vanlig fickalmanacka och gör sammanfattning i excel ibland om jag orkar).

Varför, varför inte?
Egentligen inte för att planera träningen eller så, mest för att det är kul att kunna gå tillbaka och titta vad vi gjorde för tex ett år sen. Se utvecklingen och kanske få tips på bra övningar som man glömt bort ett tag.

Vad vi övat på, var vi ridit (om man rider ut), hur hårt man tränat, hur det känns, vad som gått bra/dåligt, vad vi behöver öva mer på, allmänna reflektioner. Även verkning, hälta, veterinär, skumma svullnader, avmaskning och sånt som det är bra att kunna kolla tillbaka på.

Jag planerar inte så precist, mest att jag vill hinna träna ngt så och så mkt innan nästa ridlektion (varannan vecka) eller på längre sikt om det är ngn tävling eller speciell clinic. Dagens pass bestämmer jag när jag kommit till stallet beroende på mitt/hästens humör, väder, hur mkt tid jag har osv. På helgerna brukar vi göra lite längre uteritter (som man inte hinner under veckan) tillsammans med ngn i stallet, brukar komma överens med den/de andra kvällen innan.

skriver du träningsdagbok:inte just nu har svårt att fortsätta med det när jag kommit igång.
men försöker.

varför/varför inte:för jag har minne som en guldfisk

vad skriver du:vAd vi gjort,hur det gick,hur länge vi red,skriver även temp,puls mm

planerar du i förväg:mjo i stort sett men det blir sällan helt som man planerat.bestämmer vad jag ska göra men inte vart jag ska rida.eller om jag ska va i skogen eller i paddocken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat