H

Hoppgalen

Hej, jag har en häst på 5 år, köpt i vintras men han är väldigt stressad och jag ska snart börja hoppa högre höjder med honom, men jag vill dock inte då att han ska vara så stressad! Någon som vet en bra hoppövning för lite stressade hästar.

Stressad - Han vill fram och är stark, vet inte vart han ska för att han bara rusar fram och jag jobbar i skritt och trav men jag behöver tips på hur jag ska sätta ut hindrerna!

Sv: Träning?

Hoppar du för tränare?
Hur mkt är hästen hoppad?

Övningar man kan göra är ju serier med olika avstånd, och sen är det ju givetvis viktigt att du rider rätt också.

Att börja hoppa högre höjder låter lite dumt om hästen inte är stabil på de lägre..

Anledningen till att en häst rusar mot hindren är att den känner sig osäker och tar sig hellre över med hjälpa av fart än teknik.

Här är det klokast att ta det riktigt lugnt, annars riskerar man en häst som gör riktigt oschyssta stopp innan hindren.

Först lägger du travbommar i serie med varierande avstånd. Hästen måste börja tänka på var den sätter hovarna, ibland blir det ett långt travsteg och ibland ett kort. Lägg sedan upp varannan bom på ett block så att den ligger ca 20 cm ovanför marken, då blir det ännu mer noga att hästen är uppmärksam på bommarna och inte rusar. Den kommer lära sig att tagga ner efter ett par gånger och du kan gå på nästa övning och börja bygga muskler.
Träna upp muskulaturen gör du genom att bygga upp en liten studsserie. Se till att sitta rak och stadig i sadeln och hålla ett bra stöd på yttertygeln samt hålla om med skänklarna så att du ger bästa möjliga förutsättningarna för god balans och form när du hoppar.

När hästen klarar dessa övningar kan du övergå till att hoppa små hinder, var noga med att du kommer spikrakt mot hindren och håller stöd på yttertygeln och ytterskänkel ligger an.

Öva även dressyrarbete där du tränar på att länga och korta hästens galopp, unga hästar har svårt att korta sin galopp då detta är fysiskt krävande för den. Även galopp på en stor volt där de ställer hästen utåt är stärkande för galoppen.

Lycka till och stressa inte!
Höja hindren kan du göra när du kan hoppa en bana utan att komma fel en enda gång. :)

Varför så bråttom att hoppa höga hinder om hästen blir stressad? Min har vart precis likadan & nu efter 1 års hoppning har vi inte hoppat högre än 1 meter och det är nu på slutet...pga att hon skulle lugna ner sig. Hon blir fortfarande lite het på hinder och stressar upp sig ibland men nu går det att kontrollera mycket bättre än förut. Vi har hållt på med mycket cavaletti bommar, då hon mer än gärna hoppade över dom också.

Ta det lungt med unga hästar som inte är redo än. Vissa behöver mer tid än andra.

Håller med föregående talare om att det verkligen är dumt att höja hindrerna innan hästen är lugn och har självförtroende på lägre höjder... det är alldeles för lätt att knäcka en häst på det viset..

En sak som jag brukar göra med hästar som rusar på hinder är att rulla över en liten upphöjd bom på en volt... ligga på volten utanför bommen 1-2 varv eller tills hästen inte tar sats så fort man kommer mot bommen, och när den är lugn så flyttar jag voltspåret en bit så att man kommer mitt på bommen. När den tar halvhalter och inte hetsar upp sig så gör jag samma sak på andra hinder på väldigt låg höjd. På rakt spår med volt innan och efter och aldrig rida på om hästen inte lyssnar på halvhalter. Korta pass på låga höjder för att avdramatisera, lära honom hitta avsprågspunkten och bygga upp musklerna så att han orkar hoppa utan att rusa.

Alltså, jag menade inte att jag ska göra det utan att jag vill! ;) Förlåt att jag skrivit fel! Han är inte alls lika stressad längre, han har nog fattat att jag inte vill att han ska stressa och därför är han inte lika stressad längre nu är han bara lite pigg men jag hoppar inte högre utan lägre med honom nu eftersom att min tränare sa att om han blir för stressad ska du bara börja med lite cavaletti och upphöjda bommar, inte högre höjder så nu jobbar jag ung. vid 30-40-50 cm.

Tack för svaren! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 436
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka