Träning kontra tävling.

F

Fazer

Om man lyckas bra på tävling är det ett tecken på att träningen hemma lyckats, eller går det att lyckas på tävling ändå?

Skiljer sig ridningen på hemmaplan från ridningen på tävling?

Sv: Träning kontra tävling.

Inte tror jag att det går bättre på tävling förutom för gamla ringrävar.
Visst skiljer det sig.
Man vet aldrig riktigt hur hästen kommer att vara-för dagen.

har man ridit fram för lite eller för mkt.?

tror inte att det ska ske underverk bara för att det är tävling.
det måste sitta innan man åker.

Delvis KL*
Tycker du/ni att domarnas siffror och din placering är ett bra och tillförlitligt kvitto på att du lyckats med din träning, eller att du är på rätt väg i din ridning?

För det mesta, men visst är det bra med 3 domare, för alla ser inte samma saker.
Har som säkert många andra fått 4 av en o en 7. av en annan- på samma rörelse.

Tävling är uppvisningsridning och så tränar man inte hemma så visst skiljer det sig.

Delvis KL*
Tycker du/ni att domarnas siffror och din placering är ett bra och tillförlitligt kvitto på att du lyckats med din träning, eller att du är på rätt väg i din ridning?

Det går inte att tänka så, det beror ju på vilken konkurrans man har vilken placering man får.
Tycker nog inte man skall ha det som ett tillförlitligt kvitto som Axel sa så kan man siffrorna variera stort om det är 3 domare, det är ju ett stort problem i hela sporten som det hela tiden talas om.

Här har jag en åsikt! :D

Nej, jag tycker inte riktigt att domarnas poäng är ett tydligt tecken på att man är på rätt/fel väg. I alla fall inte en bedömning. Om flera bedömningar pekar åt samma håll är det väl en indikation.

Det kan ju vara så att man är i en fas där man håller på att höja ribban hemma, men fortfarande tävlar på en lägre nivå. Då kan man ju störa hästens stabilitet och det kan ju visa sig i ett domarprotokoll, fast det är helt enligt den egna långsiktiga planen.

På träning så varierar jag formen mera, rider ibland rörelserna på ett överdrivet gymnastiserande sätt än vad jag gör på tävling. Allt för att bygga upp och stärka hästen samt ta igenom det som tar emot. På tävling skall ju formen vara på ett speciellt sätt och rörelserna ridas så korrekt som möjligt.

Hur tycker du att det skiljer sig??

Formen, tempot?

Ja alltså tävlingsridning/uppvisningsridning/programridning/auktionsridning är ju en sak, tempot är oftast högre, det är mer flashigt och formen är ju naturligtvis högre. Sedan när man övar program så har man programmerat in alla förberedelserna var dom skall vara , när dom skall göras , tex ökning snett igenom -halvhalt-kanske halvhalt igen innan hörnet-sedan sätta tryck i hörnpasseringen -upp i lite passagetrav så traven på kortsidan blir flashigare, hur man förbereder innan i volten så traven blir bättre i själva volten att man får mer uttrycksfulla rörelser i skolorna, hur man får frambenen att sträcka fram lite till och massa sådana saker hela tiden, tex hur man rider traven emellan på medellinjen mellan dom halva 10m volterna. Ja det finns hur många exempel som helst hur man kan lära sig att visa upp hästen i dom olika rörelserna som man inte gör hemma.
Jag är själv rätt dålig på det, jag övar knappt program alls önskar jag gjorde det mer då jag vet att dom tillfällena jag har gjort det för min tränare så har poängen blivit mkt bättre annars blir det lätt att man glömmer vissa förberedelser.

Jo noggrannare ja det är ju självklart men jag har inte programmerat in varenda steg i huvudet och vad jag skall göra. Och nu menar jag verkligen varenda steg oxå.

En sak är lite lustigt:idea:
att hästen svarar så bra när man plötsligt rider igenom hörnen, vill ha ökningen DÄRIFRÅN o sen tillbaka där.
Slarvmaja:o

Men bytena blir svårare när jag börjar att planera o blir gärna att den byter själv- känner mig snuvad på konfekten:crazy:
Kan anta att jag blir lite passiv o då tar autopiloten-hästen- över.

En tävling kan man inte förlita sig på men om det går bättre och bättre på tävlingarna så brukar det ju vara så att det får bättre hemma också! Domarnas poäng är ju också väldigt varrierande så man får lite på sig själv istället!

Håller med fio att det inte alls är samma ridning..Men hästarna brukar tycka att det är kul att visa upp sig på tävling för då får de bli flashiga ( och har man då sådana ego hästar som jag har så tycker de själva att de är sååå fina själva;) )

Men visst så kan ju jobbet hemma med hästen blivit bättre men det kanske inte gjort resultat på tävling än, kanske för att de kommer senare? så man ska inte ge upp bara för att dommarna inte ger en skyhöga ponäng fast att det känns bra, ibland kan det kanske vara dags att gå upp en klass då?

Tävling är uppvisningsridning och så tränar man inte hemma så visst skiljer det sig.

Instämmer till fullo!!! Man tränar ju ofta på en något högre svårighetsgrad än man tävlar det är ju så man tar sig vidare när man sen anser sig tävlingsklar på det man tränar får man ju höja ribban på träning - hitta nya moment (högre svårighetsgrad) att träna. Den berömda trappstegseffekten!!

Sen är det ju inte alltid så att det som anses vara högre svårighetsgrad enligt dressyrprogramsordningen är detsamma som det som är svårast att få till för ekipaget ifråga, men generellt kan man ju ana en viss logik i att dressyrprogramen är utformade i den ordning dom är...

Nu ska jag kanske inte yttra mej som bara tänkt tanken att ev tävla igen nån gång, kanske.

Men jag tänker att på tävling rider man ju för att få ut max i varje rörelse vad gäller form mm och så rider man inte ett träningspass utan där varierar man form och svårigheter och därför blir det svårt att jämföra öht.
På träning hemma kan man nog dessutom åstadkomma vissa saker väldigt bra också men att göra det ute, med publik domare och kanske spänd häst är något helt annat. Så tävling säger nog inte ALLTID så mycket om vad ekipaget egentligen kan.

Men mer och mer ju mer rutinerade de är i alla fall. Både häst och ryttare.

För mej är inte tävling särskitl viktigt och har aldrig varit det, men klart det är kul att få "kvitto" av domare ibland, även om det som sagt verkligen itne säger allt.

Förhoppningsvis kommer det att bli så så småningom. Har väldigt dåliga tävlingsnerver och "glömmer" gärna bort att rida ordentligt när jag tävlar. Rider på ett helt annat sätt hemma och när jag tränar. Men ska jobba på detta och försöka att inte göra så stor grej av tävlandet.

Men jag tänker att på tävling rider man ju för att få ut max i varje rörelse vad gäller form mm och så rider man inte ett träningspass utan där varierar man form och svårigheter och därför blir det svårt att jämföra öht.
På träning hemma kan man nog dessutom åstadkomma vissa saker väldigt bra också men att göra det ute, med publik domare och kanske spänd häst är något helt annat. Så tävling säger nog inte ALLTID så mycket om vad ekipaget egentligen kan.

Så rider inte jag!! men det kan ju vara olika... Alltså jag rider inte på tävling för att få ut max av varje rörelse inte konstant genom hela programet i alla fall inte alltid. På tävling rider jag på säkerhet - spänner bågen så mycket jag tror mig kunna utan att den brister på träning kan jag ju testa att spänna lite till och lite till och lite till tex för att se vart gränsen går - hur mycket jag törs spänna den på nästa tävling;) Förstår du hur jag menar. Ibland på tävling kan man ju ta ut max som du skriver, men risken är ju att du till sist sitter med en överladdad häst som förr eller senare exploderar. Jag rider nog generellt mer på säkerhet där jag tror att vi kommer kunna prestera bra genom hela programmet...

Men om man tränar på att få ut max ibland hemma, så vet man var gränsen går. Sen om den är laddad på tävling så kan det sk--a sig ändå- inte nödvändigtvis i en ökning.

Har galopperat ett halvt travprogram pga det.

Jag rider sällan på säkerhet, för att veta hur jag ska tackla det till nästa gång.

Satsar man inte, så vinner man inte.

Senast ändrad:

Fast det jag glömde skriva med som var nästan viktigast - att på tävlig rider jag för det vi är starka nog för, hemma tränar jag på att vi ska bli ännu starkare och säkrare till kommande tävlingar...

Du kan ju inte ärligt mena att du alltid sitter och rider alla moment och siktar för att få tior som blir pannkaka och slutar som fyror el sämre om du vet att om du taggar ner lite kan du få blandat sjuor åttor och nior och vinna klassen på det!! Eller gör du det:confused:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Blyger
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 311
Senast: Murray
·
Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 623
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar