Nja det vet jag inte om jag håller med om. Det rakaste som finns är nog inner bak under magen. Men har du inte gymnastiserat hästen innan kommer den inte kunna slappna av i kotorna och du får kruppan upp i galoppen och alla byten och tvärstopp i enkla bytena.
Jag använder iof inte så mkt förvänt men om man ska tala om rotation så börjar jag alltid med att rida svag skänkelvikning utåtställd för att få bogar och hals på rätt plats och tornutskotten innan jag ställer om i en mkt liten ställning. Blir ju olika i de olika varven beroende på vilket håll hästen är sned åt.
Förr i tiden kallades det för att ge efter i revbenen och böja sig runt innerskänkel. Nu finns det ett nytt modernt ord som jag glömt.. men idag vet vi ju vad som sker egentligen.
Därifrån jobbar jag sedan vidare med att gymnastisera hästens bakben så att den kan vinkla om och slappna av i kotorna så den kan bära upp vikten på ett mjukt fjädrande sätt.
Att rida rakt fram på kvartslinjen med en rak häst är fruktansvärt svårt. Att placera hästens inner bakben under magen utan att böja halsen eller svaja dvs att hästen tar ett steg utåt med bogen i traven i det momentet , eller i galoppen att det blir för mkt tvärning för att man tappar utsidan och ytterbak kommer ut mot väggen eller att man då har tappat tippningen av tornutskotten i manken inåt och hästen blir en banan då ytterbog har trillat ner och du har ramlat med vikten på utsidan.
Det är ju mitt problem tex i höger varv. Jag får jobba en del med att flytta in vänster sittben mot mitten. Speciellt nu när jag är så sjukt otränad och svag i bålen. Det var annat förr ...