Förändring i tränarkåren

Jag skiter egentligen högaktningsfullt i tävlingsresultat. Vad jag syftade på är att det behövs en kvalitetssäkring. Som det är nu så säger C-tränare bara att någon gått en kurs. Det gör att titeln är fullständigt meningslös som kvalitetsstämpel
Så är det iofs inte. Det krävs mer för att bli C-tränare än att man går en kurs.

Men vill man att det ska säkras upp mer så kanske lobba för förändringar kring examination och kursinnehåll?
 
Så är det iofs inte. Det krävs mer för att bli C-tränare än att man går en kurs.

Men vill man att det ska säkras upp mer så kanske lobba för förändringar kring examination och kursinnehåll?
Ja jag utgår bara från hur usel pedagogik de flesta C-tränare visar*. Det kan iofs mer vara ett arv från det militära med "gör som du blir tillsagd, fråga inte" mentaliteten som tyvärr lever kvar alldeles för mycket inom sporten än orsakas av den enskilda tränarens kapacitet.
*Av de tränare jag sett
 
Ja jag utgår bara från hur usel pedagogik de flesta C-tränare visar*. Det kan iofs mer vara ett arv från det militära med "gör som du blir tillsagd, fråga inte" mentaliteten som tyvärr lever kvar alldeles för mycket inom sporten än orsakas av den enskilda tränarens kapacitet.
*Av de tränare jag sett
Men du måste ju inse att det finns ganska många C-tränare i sverige😅
Att du sett ett gäng opedagogiska typer betyder ju inte att det är något generellt för den gruppen.

Jag tänker förövrigt att det absolut kan finnas skäl att se över tex examinationer eller liknande, men jag tror nog inte man kan beskylla just c-tränarutbildningen för allt dåligt. Lite eget ansvar har man ju också.
 
Men du måste ju inse att det finns ganska många C-tränare i sverige😅
Att du sett ett gäng opedagogiska typer betyder ju inte att det är något generellt för den gruppen.

Jag tänker förövrigt att det absolut kan finnas skäl att se över tex examinationer eller liknande, men jag tror nog inte man kan beskylla just c-tränarutbildningen för allt dåligt. Lite eget ansvar har man ju också.
Suck
Varför tror du jag skrev som jag gjorde?
Med ditt resonemang så är ju allt bra och då behöver inget förändras. Varför skriver du då inte det istället för att leta ord att märka på i mina inlägg?
 
Och vi som vill tävla, ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst? Var ska vi vara? Blir ärligt lite ledsen när du sätter de två sakerna i något slags motsatsförhållande till varandra. Bara för att man tävlar betyder det inte att man inte vill ha roligt eller bryr sig om sin häst

Jag som inte tävlar (åtminstone inte dressyr) tolkar det helt annorlunda. Min erfarenhet är helt enkelt att som ekipage på låg nivå eller helt utan tävlingsintresse hamnar man ofta långt ner i prio-listan när det gäller att få till vettig och kontinuerlig träning. Det skulle förmodligen bli ännu mer så om elevernas resultat fick högre vikt.

(Den tränare vi har nu är positiv till både halvmesyr till ryttare och rätt "tråkig" häst i de flestas ögon, och har gjort enorm skillnad genom att ta oss på allvar trots att vi ofta tränar på att, tja, byta varv och svänga med häst och ryttare i hyfsat samma balans. :heart Och själv tycker jag att det är superhäftigt att kunna få en framtung och snubblig häst att hitta rörelseglädje och börja bjuda på övergångar där han hittar sina bakben!)

Det handlar alltså (åtminstone för min del) om en oro för att helt bli ointressant som elev för att man inte är tävlingsintresserad, eller kanske aldrig kommer högre än LA som högsta mål. För att bli hänvisad till reservtider då och då, när det redan är rätt svårt att hitta en tränare som passar en själv och som funkar logistiskt. Efter ett rätt långt hästliv på många olika anläggningar och klart olika nivå från min sida tycker jag tyvärr att jag har fog för den oron. Det var aldrig något problem att få plats när jag hade en häst som rörde sig snyggt och tävlade en del. Trots att jag haft betydligt mer seriöst träningsintresse i perioder när tävling inte alls varit aktuellt.
 
Senast ändrad:
Och vi som vill tävla, ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst? Var ska vi vara? Blir ärligt lite ledsen när du sätter de två sakerna i något slags motsatsförhållande till varandra. Bara för att man tävlar betyder det inte att man inte vill ha roligt eller bryr sig om sin häst
Det är därför det bör vara under en hatt. Det jag reagerade mot var att utvärderingsverktyget är tävlande ekipage - vilket jag tycker blir fel om det även tillämpas på C-tränare. Då skickar man ett klart budskap om att träning hör ihop med tävling.
 
Jag som inte tävlar (åtminstone inte dressyr) tolkar det helt annorlunda. Min erfarenhet är helt enkelt att som ekipage på låg nivå eller helt utan tävlingsintresse hamnar man ofta långt ner i prio-listan när det gäller att få till vettig och kontinuerlig träning. Det skulle förmodligen bli ännu mer så om elevernas resultat fick högre vikt.

(Den tränare vi har nu är positiv till både halvmesyr till ryttare och rätt "tråkig" häst i de flestas ögon, och har gjort enorm skillnad genom att ta oss på allvar trots att vi ofta tränar på att, tja, byta varv och svänga med häst och ryttare i hyfsat samma balans. :heart Och själv tycker jag att det är superhäftigt att kunna få en framtung och snubblig häst att hitta rörelseglädje och börja bjuda på övergångar där han hittar sina bakben!)

Det handlar alltså (åtminstone för min del) om en oro för att helt bli ointressant som elev för att man inte är tävlingsintresserad, eller kanske aldrig kommer högre än LA som högsta mål. För att bli hänvisad till reservtider då och då, när det redan är rätt svårt att hitta en tränare som passar en själv och som funkar logistiskt. Efter ett rätt långt hästliv på många olika anläggningar och klart olika nivå från min sida tycker jag tyvärr att jag har fog för den oron. Det var aldrig något problem att få plats när jag hade en häst som rörde sig snyggt och tävlade en del. Trots att jag haft betydligt mer seriöst träningsintresse i perioder när tävling inte alls varit aktuellt.
Har lite samma erfarenhet som du faktiskt. När jag letat tränare och pratat med en del har jag uppenbart blivit bortprioriterad när det kommer fram att jag inte har några ambitioner att tävla. Det har aldrig sagts rakt ut men jag har tydligt märkt att tränarens engagemang i att eventuellt få mig som elev (betalande kund) i det närmaste gått i botten efter det.
 
Suck
Varför tror du jag skrev som jag gjorde?
Med ditt resonemang så är ju allt bra och då behöver inget förändras. Varför skriver du då inte det istället för att leta ord att märka på i mina inlägg?
För att det är sjukt irriterande att helt felaktiga argument används i diskussionen?
Jag tycker inte att allt är bra och inget ska förändras, men man får ju hålla sig någorlunda nära verkligheten när man diskuterar.
 
För att det är sjukt irriterande att helt felaktiga argument används i diskussionen?
Jag tycker inte att allt är bra och inget ska förändras, men man får ju hålla sig någorlunda nära verkligheten när man diskuterar.

På riktigt? 12 dagar varav hälften grenspecifika innehåller ju verkligen tillräckligt med pedagogik för att säga något som helst om standarden i Sverige. Med andra ord din verklighet har rimligen precis lika mycket chans att spegla den faktiska verkligen som @Shaggy s.

Trist att alla trådar som vill lyfta och diskutera hur vi kommer framåt verkar landa i att de som kommer med förslag ska sågas för att deras erfarenheter inte anses vara "korrekta".
 
Eller det klassiska.. Varför har ingen sagt detta förut?

Fast jo det är säkert någon som sagt det förut, men kanske med andra ord eller andra förklaringar. Det är ju den pedagogiken som är svår att läsa sig till. Den förmågan att förmedla på ett sätt så att andra förstår.

Klart folk är olika lämpade men det är ju ganska begränsat vad man hinner ta till sig på någon dag max i utbildning i pedagogik. Det är väl annars typiskt hästvärlden känner jag, att tro all allt "kommer" till en av erfarenhet med tiden. Självklart en himla massa men det är ju också lätt att fastna i sina egna hjulspår. Tänker att tränare är ju inte unika i att inte hamna där.
 
För att det är sjukt irriterande att helt felaktiga argument används i diskussionen?
Jag tycker inte att allt är bra och inget ska förändras, men man får ju hålla sig någorlunda nära verkligheten när man diskuterar.
Japp då vet jag. Jag har bara drömt att de C-tränare jag tittat på och provat att rida för är usla på pedagogik. Tack för upplysningen :meh:
 
På riktigt? 12 dagar varav hälften grenspecifika innehåller ju verkligen tillräckligt med pedagogik för att säga något som helst om standarden i Sverige. Med andra ord din verklighet har rimligen precis lika mycket chans att spegla den faktiska verkligen som @Shaggy s.

Trist att alla trådar som vill lyfta och diskutera hur vi kommer framåt verkar landa i att de som kommer med förslag ska sågas för att deras erfarenheter inte anses vara "korrekta".

Japp då vet jag. Jag har bara drömt att de C-tränare jag tittat på och provat att rida för är usla på pedagogik. Tack för upplysningen :meh:
Svarar båda. Nu var det ju ett svar relaterat till detta påstående (fetmarkerat):
Jag skiter egentligen högaktningsfullt i tävlingsresultat. Vad jag syftade på är att det behövs en kvalitetssäkring. Som det är nu så säger C-tränare bara att någon gått en kurs. Det gör att titeln är fullständigt meningslös som kvalitetsstämpel
Jag har verkligen aldrig påstått att alla skulle vara bra på pedagogik. Men varför påstå att C-tränarna ”bara gått en kurs” när det inte stämmer?
 
Svarar båda. Nu var det ju ett svar relaterat till detta påstående (fetmarkerat):

Jag har verkligen aldrig påstått att alla skulle vara bra på pedagogik. Men varför påstå att C-tränarna ”bara gått en kurs” när det inte stämmer?
Förlåt att jag inte vet exakt hur en C-tränare utbildas, måste man vara expert för att få diskutera här? Det som framkommit i tråden visar att mängden pedagogik i utbildningen är minimal. Att då säga att någon bara gått en kurs är i mina ögon en relevant extrapolering. Du kanske missat att alla mina inlägg handlat om pedagogisk förmåga?
Du som är expert kan du in i detalj beskriva hur man utbildar C-tränare i pedagogik. Du anser ju att den utbildningen är fullt tillräcklig trots att många individer som genomfört utbildningen uppvisar bristande förmåga inom området. I mina ögon visar det antingen på brister i utbildningen alternativt brister i examinationen som släpper igenom studenter som inte tagit till sig utbildningens material.
 
Om vi kör på att tränarna har för lite utbildning i pedagogik, och därför inte är så duktiga på att träna elever…
…hur kan man få in mer pedagogik i utbildningen?
Och utan att göra utbildningen för dyr?

Jag tänker tillbaka på mitt påstående att de flesta ridlärare faktiskt lyckas bättre än man tror de ska göra med de förutsättningar de har (elever i grupp, på ridskolehästar, och bara en gång i veckan).
Finns det moment i ridlärare utbildningen som borde ingå i tränar utbildningar?
 
Om vi kör på att tränarna har för lite utbildning i pedagogik, och därför inte är så duktiga på att träna elever…
…hur kan man få in mer pedagogik i utbildningen?
Och utan att göra utbildningen för dyr?

Jag tänker tillbaka på mitt påstående att de flesta ridlärare faktiskt lyckas bättre än man tror de ska göra med de förutsättningar de har (elever i grupp, på ridskolehästar, och bara en gång i veckan).
Finns det moment i ridlärare utbildningen som borde ingå i tränar utbildningar?
Jag tror att tränar utbildningen har sin tyngd på ekipageutbildning mot tävling och förutsätter att grundridningen finns hyfsat på plats.
 
Jag tror att tränar utbildningen har sin tyngd på ekipageutbildning mot tävling och förutsätter att grundridningen finns hyfsat på plats.
Tänker du då att det är vi elever som borde förstå att söka hjälp på rätt nivå eller att tränarutbildningen borde förändras för att ”klara av” att lära ut vanlig grundridning?
 
Just ren ridundervisning är nog en brist på både utbildning för ridlärare och tränare och jag tror det är för att det är så ovetenskapligt än detta med ridning. Det finns inte så tydliga rätt och fel utan de som har framgång bestämmer vad som fungerar och inte. Var och en är salig sin metod och det är inte den grundmetodiken som diskuteras på fortbildning heller. Ren ridlära hänvisas till ridhandboken.
@JohannaB jag tycker nog att utbildningen borde ha mer fokus på just grunden i ridlära men då måste man vara överens om den och jag tror inte man är det helt...
 
Och det är väl hela hästsektorn i stort som är så? Kanske samhället i stort i dag också när jag tänker efter. Just att det är väldigt individuellt och man gör det som bäst passar mig.
 
Just ren ridundervisning är nog en brist på både utbildning för ridlärare och tränare och jag tror det är för att det är så ovetenskapligt än detta med ridning. Det finns inte så tydliga rätt och fel utan de som har framgång bestämmer vad som fungerar och inte. Var och en är salig sin metod och det är inte den grundmetodiken som diskuteras på fortbildning heller. Ren ridlära hänvisas till ridhandboken.
@JohannaB jag tycker nog att utbildningen borde ha mer fokus på just grunden i ridlära men då måste man vara överens om den och jag tror inte man är det helt...
Men en utbildning som finansieras av staten borde ju rimligtvis bygga på vetenskaplig grund? Det har ju hänt så mycket inom forskning som vi behöver använda för att förbättra och utveckla häst/ridsporten. Gamla sanningar behöver testas och en del fasas ut.
 
Men en utbildning som finansieras av staten borde ju rimligtvis bygga på vetenskaplig grund? Det har ju hänt så mycket inom forskning som vi behöver använda för att förbättra och utveckla häst/ridsporten. Gamla sanningar behöver testas och en del fasas ut.
Absolut! Och det kommer nog mer och mer men just ridlära är väl inte det som forskas på.
Det forskas i krafter- typ hur många kg snett sitter man och hur många kg tryck i tygeln är normalt etc
Men tänk bara att forska fram hur man korrekt tränar en häst fram till svår dressyr när vi egentligen inte är överens om hur svår dressyr borde se ut och det tar många år att komma dit dessutom.. Det är tar ju makalös tid att få sånna forskningsresultat?
Men sitsen forskas ju på och den förändras och det kommer nog med i alla utbildningar allt eftersom. Men de som blev tränare för 20-30 år sen får ju bara egentligen glutta på dörren till den forskningen och behöver ju uppdatera sig själv på eget bevåg och det är nog inte alla intresserade av. Om.man har en fortbildning varannan år på en dag så hinner man ju inte mer än inspireras till att fortsätta utvecklas.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 060
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp