Träning kontra tävling.

Sv: Träning kontra tävling.

Fast det jag glömde skriva med som var nästan viktigast - att på tävlig rider jag för det vi är starka nog för, hemma tränar jag på att vi ska bli ännu starkare och säkrare till kommande tävlingar...

Du kan ju inte ärligt mena att du alltid sitter och rider alla moment och siktar för att få tior som blir pannkaka och slutar som fyror el sämre om du vet att om du taggar ner lite kan du få blandat sjuor åttor och nior och vinna klassen på det!! Eller gör du det:confused:

Ibland gör jag det för du kommer en dag till den punkten då det faktiskt kommer börja fungera men dom du aldrig satsar kommer du heller aldrig till den punkten. Jan Brink har ju gjort det med Briar och ja en dag så infann sig ju den punkten och han gick från medelmåtta i den internationella dressyrvärlden till en av dom bästa. Hade han fortsatt mesa sig så hade han varit där någonstans i medelmåtta gänget som Lussan tex hon kommer inte högre för hon rider alltid på säkerhet. Det är ett val man måste göra själv.

"Alltså jag rider inte på tävling för att få ut max av varje rörelse inte konstant genom hela programet i alla fall inte alltid."

"Ibland på tävling kan man ju ta ut max som du skriver,"

Som du ser jag skrev inte att jag aldrig gör det utan att jag oftast inte gör det utan rider på säkerhet på den nivå jag är - jag klättrar ju fortfarande (läs för evigt förmodligen:D ) jag tillhör inte dom som ska finputsa däruppe på toppen!!!

(Fattar inte vadjag gör för fel på mina citat kan man inte citera sig själv??)

Senast ändrad:

Så rider inte jag!! men det kan ju vara olika... Alltså jag rider inte på tävling för att få ut max av varje rörelse inte konstant genom hela programet i alla fall inte alltid. På tävling rider jag på säkerhet - spänner bågen så mycket jag tror mig kunna utan att den brister på träning kan jag ju testa att spänna lite till och lite till och lite till tex för att se vart gränsen går - hur mycket jag törs spänna den på nästa tävling;) Förstår du hur jag menar. Ibland på tävling kan man ju ta ut max som du skriver, men risken är ju att du till sist sitter med en överladdad häst som förr eller senare exploderar. Jag rider nog generellt mer på säkerhet där jag tror att vi kommer kunna prestera bra genom hela programmet...

Jag tänker bara för egen del nu, att så sällan som jag kommer ut så är jag knappast så jätteintresserad av rosetter och överladdad kan nog hästen vara ändå, och då måste man ändå RIDA för annars blir det både återhållet och spänt och troligen explosioner i alla fall så.
Jag tränar hemma på att använda den typen av laddning men lyckas inte ofta, däremot de gånger jag lyckas blir det :love: Om jag en dag känner att jag kan lyckas med det när jag behöver så kommer det att bli dags att testa det på tävling.

Toppen är ju olika för varje individ, jag rider inte mer än Msv på mina hästar och kommer inte tävla dressyr högre än den nivån så där är toppen för mig jag satsar inte på GP och kan således satsa järnet i Msv i stället och behöver inte sitta och mesrida där.

*knapplån*

Håller med alla om att man inte sitter och rider så mycket i tävlingsform hemma, fast man måste naturligtvis träna på det också.
Dessutom varierar man form, maxar styrketräningen på träningen ibland osv.

En annan sak jag tänker på när det gäller tävling är ju att man faktiskt försöker framhäva det man gör som är riktigt bra och man försöker dölja det som är mindre bra. För det finns det massa olika tricks. Kan man ju tycka är fuskigt - "den som döljer bäst vinner" men det stämmer inte heller.
Vill med detta säga att ingen häst och ryttare är perfekt, men på tävling ska man låtsas som att man är det.:o

Mvh Malin

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Blyger
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 311
Senast: Murray
·
Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 623
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar