Sv: Träning inför 120 km
Ska ta några 80 till nästa säsong innan 120, men frågan kvarstår.. hur förbereder jag honom bäst för 120 km?
Jag håller med "Psykskaft" till 100%. Vad en tränare kan hjälpa dig med är exakt det som du frågar om. Hur tränar jag min häst som har gått 80 km för att klara 120 km.
Nu tycker jag ju att våra tränare tyvärr är lite dåliga på att marknadsföra sig själva. Därför är det många som inte vet vad en tränare kan hjälpa dig med. I dressyr och hoppning är det ju så enkelt - tränare tittar när du rider och säger åt dig vad du gör och vad du bör göra.
Distans är någonting helt annat naturligtvis. Du behöver hjälp med att lägga upp ett konditionsträningsprogram. Utan att tala för alla tränare så kan man i grova ordalag säga att träning för en distanstränare går till enligt följande:
Tränaren skapar sig en bild av din hästs status genom att prata med dig/se er på tävling/rida hästen. Ni går även igenom vad ni tidigare har gjort, hur ni har tränat, hästens form, svagheter och styrkor samt dina målsättningar.
Utifrån detta lägger tränaren upp ett träningsschema som sträcker sig en 2 -4 månader fram i tiden. Hur ofta, vilken intensitet (kvantitet/kvalitet), hur man trappar upp, var man lägger in viloperioder, hur du stämmer av att det går framåt etc. Vanligtvis diskuterasr man även hur man bör lägga upp tävlingssäsongen. Normalt är väl även att man har någon form av kontinuerlig återkoppling till tränaren om hur det går.
Efter den första träningsperioden så gör man en avstämning exempelvis på en tävling. Efter den utvärderingen så lägger man upp den fortsatta träningen.
Jag tror att det är oerhört viktigt för framtida svenska framgångar i distans att våra svenska distansryttare börjar använda tränare. Det är viktigt att man anlitar tränare från första början om man siktar på eliten. Historien vimlar av svenska ryttare som har ridit sönder sin första häst och först därefter lärt sig. Misstag som definitvt skulle ha undvikits med tränare. När man sedan går vidare exempelvis från 80 till 120 km är det fortsatt viktigt att ha ett bollplank vid uppläggning av träningen. När man sedan slutligen satsar på att gå fort på 160 km så behöver man fortsatt ett bollplank även fast man då har lärt sig en massa.
Jag tycker att det är ett problem att vi inte använder tränare mer än vad vi gör. Många tror att man kan lära sig av kompisarna eller fråga här på Buke. det tror jag inte bidrar till en bra utveckling.
Här vet jag att många invänder och frågar vad kan då våra tränare som inte kompisarna IRL eller på Buke kan. Jo för det första så har de alla genomgått samma tränarutbildning som tränarna i andra discipliner. För att bli antagen till tränarutbildningen så måste man själva ha tävlat på en viss nivå. Om vi nu tittar på de som är tränare i Sverige så har vi många som har medaljer från svenska mästerskap, flera som har deltagit i EM/VM och de som har tagit upp en och flera hästar till 160 km nivå. De har erfarenhet!
Jämför med din dressyrtränare - hur många av era dressyrtränare har själva tävlat på Grand Prix nivå?
Ta Yvonne Ekelund som själv har tränat upp en 5-6 hästar till 160 km och deltagit i ett flertal EM/VM, eller Helen Moberg och Nathalie Hellström som ridit VM/EM, eller varför inte Annelie Eriksson som utbildar sig till C-tränare just nu. Hon har bland annat tränat upp en häst till 7:e plats i YRVM. En av de tio bästa i världen!
Sedan så skapar du ju tillsammans med din tränar ett individuellt träningsprogram anpassat för din häst och dina målsättningar. Sedan är naturligtvis tränarna olika personer som är bra på olika saker. Men precis som med allting annat så kan man ju byta om man inte är nöjd!