Träning inför 120 km

R

restless

Om allt går enligt planerna så tänker ja starta en 120 km me lill-grabben 2010. Men.. hur tränar man till en sån?:confused: han har gått 2st 80 km i år, o det utan speciell ansträngning. Visst på den första blev han lite seg efter60km, men var nog mest mentalt. Sista 80 tävlingen var inga problem alls.. Ska ta några 80 till nästa säsong innan 120, men frågan kvarstår.. hur förbereder jag honom bäst för 120 km?

Sv: Träning inför 120 km

Jag tycker du ska ta kontakt med någon av våra utbildade tränare och fråga dem istället för att fråga här.

Jag tycker du ska ta kontakt med någon av våra utbildade tränare och fråga dem istället för att fråga här.

ah.. ursäkta min dumma tanke att slänga ut en spontan undran här då då.. tänkte bara det var någon som kanske kunde komma med någe tips, men det var kanske dumt!

Inte meningen att verka kort. Men här vet du inte om du får svar av någon som verkligen kan, eller bara någon som tror sig veta. Om du kontaktar någon av dem får du mer konkreta tips tror jag.

/Liza

Inte meningen att verka kort. Men här vet du inte om du får svar av någon som verkligen kan, eller bara någon som tror sig veta. Om du kontaktar någon av dem får du mer konkreta tips tror jag.

/Liza

Liza, kan inte du förklara för oss andra hur det funkar med distanstränare?

Skillnaden måste vara ganska stor mot hur det fungerar med ex. dressyr och hopptränare där man träffar sin tränare mer regelbundet vid träningstillfällena.

Jag misstänker att okunskapen om hur det fungerar gör att många tvekar att vända sig till en distanstränare?

/Camilla

/Liza

Ja, det e ju sant! Förstår vad du menar! :) /Mia

ah.. ursäkta min dumma tanke att slänga ut en spontan undran här då då.. tänkte bara det var någon som kanske kunde komma med någe tips, men det var kanske dumt!

Det är väl självklart att du kan fråga här. Lika väl som man kan fråga om allt annat här i livet på nätet. Allt från barnuppfostran till hur man springer ett maratonlopp - antingen själv eller till häst. Det är väl just det som dessa forum är till för.

Du är lika klok som alla andra och tar det du får lära dig av folk här med en nypa salt, liksom det du läser i böcker. Lika väl som det du lär dig när du springer på kurser och kanske kontaktar en distanstränare när du sonderat terrängen och hittat en du litar på.

För distansen är fortfarande ny i Sverige och bara för att någon är tränare i distans, betyder det inte att de heller vet vad de gör.

Så fråga på och hoppas att alla som har ridit 120 km vill dela med sig. För vad är annars ett distansforum till för?

Själv har jag ridit 120 km några ggr, men det var länge sedan. Jag tog bort min träningshandbok från nätet för några år sedan då jag hoppades att utvecklingen i träningen gått framåt, både vetenskapligt och av praktiska erfarenheter. Och att min handbok vid det laget borde var utdaterad.

Jag har också märkt att folk är snåla med att dela med sig. Orsaken begriper jag inte. Det kan vara osäkerhet att man gör rätt, surhet för att man själv är tränare och vill bli anlitad, ovilja att dela med sig till konkurrensen om sina framtgångstips. Ja, jag vet inte. Men när folk blir tystade och debatten inte är levande, då lär inte distansen gå framåt. Om den nu skall det. För visst sliter det på hästarna nåt enormt. Fast bättre med många brunnar att ösar ur, än totalt tystnad och ett eget famlande.

Hälsning Maja

...sen är det väl också så att det är ganska svårt att sitta och förklara på ett forum hur man tränar inför 120 km. Alla hästar är indvider och vad den ena hästen behöver för enskild träning kanske inte alls passar den andra. Jag tror tyvärr heller inte många som har sina hästar i träning har tiden att sitta på bukefalos och svara på frågor som kräver noveller. Även om de skulle vilja. Jag är en av dem.

Ska man försöka säga enkelt och kortfattat är det rätt bra träning att rida några 80 och kanske 100 km innan så hästen gör det med lätthet. Då borde den klara en långsam 120 utan problem. Man ökar svårighetsgraden.

Dressyr och klättring tycker jag är bra ingredienser, stärker muskler som behövs för att orka gå långt. Utöver den vanliga distansträningen förstås :)

...sen är det väl också så att det är ganska svårt att sitta och förklara på ett forum hur man tränar inför 120 km. Alla hästar är indvider och vad den ena hästen behöver för enskild träning kanske inte alls passar den andra. Jag tror tyvärr heller inte många som har sina hästar i träning har tiden att sitta på bukefalos och svara på frågor som kräver noveller. Även om de skulle vilja. Jag är en av dem.

Ska man försöka säga enkelt och kortfattat är det rätt bra träning att rida några 80 och kanske 100 km innan så hästen gör det med lätthet. Då borde den klara en långsam 120 utan problem. Man ökar svårighetsgraden.

Dressyr och klättring tycker jag är bra ingredienser, stärker muskler som behövs för att orka gå långt. Utöver den vanliga distansträningen förstås :)

Vem har pratat om noveller - dialog - det brukar du vara så bra på här på nätet. Så nog har du tid. Fast för mig är det inte aktuellt med några distanshästar längre. Så det var inte för min skull. Men jisses, när jag var igång så ÄLSKADE jag att pladdra på nätet, för oftast var man ensam där ute i skogen utan någon att prata med. :D

Men vad dött det är här på distans nuförtiden. Är sporten på väg bort, färre tävlande eller?
Hälsning Maja

Liza, kan inte du förklara för oss andra hur det funkar med distanstränare?

Skillnaden måste vara ganska stor mot hur det fungerar med ex. dressyr och hopptränare där man träffar sin tränare mer regelbundet vid träningstillfällena.

Jag misstänker att okunskapen om hur det fungerar gör att många tvekar att vända sig till en distanstränare?

/Camilla

:bow: Bra fråga!
Jag själv skulle vilja ha tränar hjälp men drar mig lite av exakt den här anledningen. Håller man kontakt via mail/ telefon, diskuterar träningsupplägg...?

Jag har hittills försökt kontakta två olika distanstränare. Tyvärr har ingen utav dem varit intresserad av att träna mig och min häst, så förutom att utbudet är litet verkar det inte alltid finnas intresse från tränarhåll heller. :( Jag letar vidare och hoppas få napp framöver ändå.

Ska ta några 80 till nästa säsong innan 120, men frågan kvarstår.. hur förbereder jag honom bäst för 120 km?

Jag håller med "Psykskaft" till 100%. Vad en tränare kan hjälpa dig med är exakt det som du frågar om. Hur tränar jag min häst som har gått 80 km för att klara 120 km.

Nu tycker jag ju att våra tränare tyvärr är lite dåliga på att marknadsföra sig själva. Därför är det många som inte vet vad en tränare kan hjälpa dig med. I dressyr och hoppning är det ju så enkelt - tränare tittar när du rider och säger åt dig vad du gör och vad du bör göra.

Distans är någonting helt annat naturligtvis. Du behöver hjälp med att lägga upp ett konditionsträningsprogram. Utan att tala för alla tränare så kan man i grova ordalag säga att träning för en distanstränare går till enligt följande:

Tränaren skapar sig en bild av din hästs status genom att prata med dig/se er på tävling/rida hästen. Ni går även igenom vad ni tidigare har gjort, hur ni har tränat, hästens form, svagheter och styrkor samt dina målsättningar.

Utifrån detta lägger tränaren upp ett träningsschema som sträcker sig en 2 -4 månader fram i tiden. Hur ofta, vilken intensitet (kvantitet/kvalitet), hur man trappar upp, var man lägger in viloperioder, hur du stämmer av att det går framåt etc. Vanligtvis diskuterasr man även hur man bör lägga upp tävlingssäsongen. Normalt är väl även att man har någon form av kontinuerlig återkoppling till tränaren om hur det går.

Efter den första träningsperioden så gör man en avstämning exempelvis på en tävling. Efter den utvärderingen så lägger man upp den fortsatta träningen.

Jag tror att det är oerhört viktigt för framtida svenska framgångar i distans att våra svenska distansryttare börjar använda tränare. Det är viktigt att man anlitar tränare från första början om man siktar på eliten. Historien vimlar av svenska ryttare som har ridit sönder sin första häst och först därefter lärt sig. Misstag som definitvt skulle ha undvikits med tränare. När man sedan går vidare exempelvis från 80 till 120 km är det fortsatt viktigt att ha ett bollplank vid uppläggning av träningen. När man sedan slutligen satsar på att gå fort på 160 km så behöver man fortsatt ett bollplank även fast man då har lärt sig en massa.

Jag tycker att det är ett problem att vi inte använder tränare mer än vad vi gör. Många tror att man kan lära sig av kompisarna eller fråga här på Buke. det tror jag inte bidrar till en bra utveckling.

Här vet jag att många invänder och frågar vad kan då våra tränare som inte kompisarna IRL eller på Buke kan. Jo för det första så har de alla genomgått samma tränarutbildning som tränarna i andra discipliner. För att bli antagen till tränarutbildningen så måste man själva ha tävlat på en viss nivå. Om vi nu tittar på de som är tränare i Sverige så har vi många som har medaljer från svenska mästerskap, flera som har deltagit i EM/VM och de som har tagit upp en och flera hästar till 160 km nivå. De har erfarenhet!

Jämför med din dressyrtränare - hur många av era dressyrtränare har själva tävlat på Grand Prix nivå?

Ta Yvonne Ekelund som själv har tränat upp en 5-6 hästar till 160 km och deltagit i ett flertal EM/VM, eller Helen Moberg och Nathalie Hellström som ridit VM/EM, eller varför inte Annelie Eriksson som utbildar sig till C-tränare just nu. Hon har bland annat tränat upp en häst till 7:e plats i YRVM. En av de tio bästa i världen!

Sedan så skapar du ju tillsammans med din tränar ett individuellt träningsprogram anpassat för din häst och dina målsättningar. Sedan är naturligtvis tränarna olika personer som är bra på olika saker. Men precis som med allting annat så kan man ju byta om man inte är nöjd!

Väldigt bra skrivet!

Var hittar man då en tränare? Sin hopp- respektive dressyrtränar har man ju hittat via kontakter, men jag har ingen distanskompis som har tränare (vad jag vet om). Så hur får man kontakt?

haha visst är jag inne en stund nästan varje dag (...man måste ju hålla sig up-date ;) ) men hinner sällan svara något långt, oftast är det med lunchen eller middagen bredvid datorn med ;)

Här är dom som finns med på Ridsportförbundets lista.
Vart de andra tagit vägen vet jag inte...

Det måste ha med SvRF's nya licenssystem för tränare att göra. Följande distanstränare känner jag till (och jag hoppas att jag inte glömmer någon nu):

A-tränare: Staffan Strandberg
B-tränare: Eva Borg
C-tränare:
Susanne Fahlström
Ella Lindblom
Emma Wanér
Yvonne Ekelund
Nathalie Hellström
Helen Moberg

Liknande trådar

Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 689
Senast: mackan
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 664
Senast: Habina
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar