Hon får totalt per dag 1 kg Mustang, 1,5 kg kornkross, ca 10 kg hösilage (skulle jag gissa), 40 ml linfröolja och
lite mindre b-vitamin (kommer inte ihåg exakt). Samt som sagt betfor, mineraler och salt.
Egentligen borde det räcka åtminstone så länge hon inte tränar/tävlar så intensivt, jag har fått för mig att hästen inte är jättestor. I hårdare träning så får man nog lägga på lite till. Får du i henne mera hösilage vore det bra speciellt om det inte är så torrt. Svårt när man inte har värdena på grovfodret.Vill du ha mer energi utan att hästen blir för pigg kan du gärna öka på oljan, du kan lätt ge ett par dl per dag. Oljan ger skonsam energi eftersom den inte tillför onödig stärkelse. Proteinhalten i hö kan ju variera oerhört mycket så där måste du nog känna dig fram. För mkt protein ger ofta gallor och ibland även stelhet i musklerna.
Sen är det väldigt svårt att göra en analys av höet eftersom det kommer från flera olika ställen och är en väldans massa
balar. Stallet har 29 hästar och hon som hyr stallet måste köpa hösilaget av han som äger stallet. Så tyvärr är det inte
så lätt att göra en riktig foderstat….
Har samma problem själv i år. Har alltid köpt analyserat hö från samma ställe men i år blev det problem och jag får köpa från annat håll och får i princip ta det jag får tag i..."suck". Jag har ju 12 hästar så det går ju åt en del...Känns ganska meningslöst att göra analys på ett foder som bara räcker iett par månader. Får fodra med ögat och känslan i stället...
Det känns ju som om rörelsemönstret kommer sedan tidigare eftersom hon var så pass snedmusklad när jag fick henne.
Jag tycker även att det känns lite som om hon ”nickar” till på höger fram när man kör henne i låga farter, men att detta försvinner
när man kör fortare. Hon är ju helt klart stelare i ”bakvarv” än i rätvarv.. men det är väl ganska typiskt en travhäst?
Hm, det kanske det är, men så ska det ju helst inte vara.
Om man inte vill/kan kolla upp själv om hon har ont, vilken anlitar man då bäst? Veterinär? Kiropraktor? Vem?
För en hältutredning - veterinär och helst på klinik. Är det andra problem så kolla gärna med någon equiterapeut eller equiatriker. Eller boka en tid hos S.L. i Sala, han är suverän.
Kan det även vara så att hon har haft ont tidigare och bara ligger kvar i detta rörelsemönster dels av en vana och för att hon faktiskt har mindre muskler på det andra bakbenet?
Fullt möjligt. Normalt får inte hästen en bestående rörelsestörning om inte problemen funnits under en lång tid. Fortsätter man att träna på som vanligt utan att rätta till de följdproblem som uppstått så är det lätt hänt att hästen fortsätter att trava illa eller gå snett och det blir till en vana. Se bara på de människor som har problem med t ex knä eller höft. man kan nästan se på dem hur de rör sig att där är ett problem. Fast det kan vara bra för länge sedan men det har blivit en vana att gå på ett visst sätt. För hästen gäller att långsamt bygga upp den till rätt rörelse igen och då ffa i skritt till en början. Givetvis under förutsättning att hästen är helt ok.Kan detta isåfall tränas upp i tryckvagn med mycket styrketräning? Det känns som om hon borde ”tvingas” använda det lite mindre musklade benet om det blir tyngre för henne…