Träning - hur ofta och vad?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hallå där alla!

Vad kul att forumet äntligen är tillbaka på fötter igen :)

Tänkte höra med er som har starthästar... Hur många gånger i veckan tränar ni er guldklimp? Och hur brukar träningsupplägget per vecka se ut? Intervaller? Backträning? Rundbanejobb? Vad? :)

Sv: Träning - hur ofta och vad?

Hos mig ser det ut ungefär så här:
Starthästarna som tävlar regelbundet får 2 pass i veckan (inkl start).
Jag har en ganska krävande sandväg där de går i 1.35-1.40 tempo i ca 6 intervaller. Träning utöver detta sker endast i skritt i de fall det förekommer (oftast ridning då).
Rundbanejobb kör jag ytterst sällan med starthästarna, endast när de varit ifrån ett tag.
Rakbana blir det när inte sandvägen går att använda eller när någon häst behöver lite mera "vässning" men då blir tempot snabbare.
De hästar som inte startar och är under uppträning tränar lite annorlunda.

Jag låter min vila ca 3 dagar, sen skrittas hon en sväng.

Sist vad det 14 dagar mellan starterna, då skrittades hon efter 3 dagar, gick ett ridtravarridläger på mellanhelgen, ett rakbanejobb och två skritt-turer i veckan innan starten.

Jag skrittar henne väldigt mycket eftersom hon är en skadedrabbad dam som behöver mycket lösgörande gymnastik.

Jag vill inte starta tätare än ungefär var 14:e dag med henne för att kunna utvärdera ordentligt hur hon tagit starten innan.

oki skrev:
Hos mig ser det ut ungefär så här:
Starthästarna som tävlar regelbundet får 2 pass i veckan (inkl start).
Jag har en ganska krävande sandväg där de går i 1.35-1.40 tempo i ca 6 intervaller. Träning utöver detta sker endast i skritt i de fall det förekommer (oftast ridning då).
Rundbanejobb kör jag ytterst sällan med starthästarna, endast när de varit ifrån ett tag.
Rakbana blir det när inte sandvägen går att använda eller när någon häst behöver lite mera "vässning" men då blir tempot snabbare.
De hästar som inte startar och är under uppträning tränar lite annorlunda.

Okej, hur tränar du de hästar som är under uppträning?

Hur ofta startar dina hästar som startar regelbundet? Tänkte på att du sa 2 pass i veckan inkl start. Startar dom varje vecka då? Eller varannan?

Hur ofta ska de har varit ifrån för att du ska köra rundbana?

Jag själv har ett 5-årigt sto som startade senast 1/8. Sen hon kom till mig, en dryg vecka efter senaste starten, har hon i stort sett bara gått lugnt. Mycket skritt och lite sakta trav. Även lite backträning samt promenader. Hon har även gått ett jobb på rundbanan i 1.30 tempo 2100 meter och hade 76 i puls efter 12 minuter.

Det jag undrar över är hur jag ska träna henne fram till nästa start. Jag har kikat lite i propositionerna och det finns ett lämpligt lopp den 26/9 på Eskilstuna och ett den 3/10 på samma bana. Behöver hon gå någon provlopp innan eller räcker det att träna intervaller fram tills start? Vore det bäst att låta henne gå ett snabbjobb inne på banan innan start eller tror ni att hon har tillräckligt med tempo i kroppen redan?

Tilläggas bör att hon är ganska så tunn i kroppen, saknar en del muskler i rygg och rumpa. Hon har även större muskler på vänster bakben än höger, hon lägger liksom under sig bakbenen åt vänster när hon går. Efter det lite hårdare rundbanejobbet tappade hon en del i hull, vilket gör att jag kanske inte tycker att det är så lämpligt att hon går provlopp/snabbjobb inför en eventuell start. Vad tror ni? Hur hade ni gjort? Hade ni kanske rent av låtit bli att starta så snart? Om ja, hur hade ni tränat då för att kommer till start så snart som möjligt?

Det blev många frågor det här…. :angel:

Tacksam för alla tips och råd :)

Monsieur de Mai skrev:
Okej, hur tränar du de hästar som är under uppträning?Här kan jag bara svara generellt, alla hästar är ju olika. Om hästen t ex varit långtidsskadad ska ju senor, ligament och skelettet åter stärkas upp vilket tar ganska lång tid. Likaså hjärta och lungor. Uppbyggande konditionsträning med inlagda styrketräningspass, intervaller osv. Unghästarna får gå ordentlig mängdträning innan mer tempo komer in. Vinterträningen kör jag oftast som rejäl styrketräning med tryckvagn under ca 2 månader för att sedan lägga in mer "pulsträning" och succesivt ökande tempoträning.

Hur ofta startar dina hästar som startar regelbundet? Tänkte på att du sa 2 pass i veckan inkl start. Startar dom varje vecka då? Eller varannan?Nej, det optimala under tälingssäsongen är med 10-14 dagars mellanrum. En häst som tar ut sig ordentligt i varje lopp kan behöva mer återhämtning och gör kanske inte mer än en start var 3-4 vecka. Medan en häst som är väldigt sund och kanske inte tömmer sig maximalt kan starta varje vecka under en kort tidsperiod. I detta fall krävs att man ger hästen en kortare paus någon gång då och då för att återfå gnistan.

Hur ofta ska de har varit ifrån för att du ska köra rundbana? För en äldre rutinerad starthäst som kan banan utan och innan och är normalt lättränad, ca 2 månader om det ens behövs. Har jag en häst med lite krävande aktion som behöver lite "tempo i kroppen" krävs oftast mer banjobb än för dem som har mera lätt för sig.
Jag själv har ett 5-årigt sto som startade senast 1/8. Sen hon kom till mig, en dryg vecka efter senaste starten, har hon i stort sett bara gått lugnt. Mycket skritt och lite sakta trav. Även lite backträning samt promenader. Hon har även gått ett jobb på rundbanan i 1.30 tempo 2100 meter och hade 76 i puls efter 12 minuter.

Det jag undrar över är hur jag ska träna henne fram till nästa start. Jag har kikat lite i propositionerna och det finns ett lämpligt lopp den 26/9 på Eskilstuna och ett den 3/10 på samma bana. Behöver hon gå någon provlopp innan eller räcker det att träna intervaller fram tills start? Vore det bäst att låta henne gå ett snabbjobb inne på banan innan start eller tror ni att hon har tillräckligt med tempo i kroppen redan?Hon har säkert tempot i sig om du hållit igång henne med ex intervaller. men om det är en ny häst så kan det vara klokt att låta en rutinerad kusk känna på henne i ett provlopp innan. Dels för att kolla av formen och dels för att avgöra vlken utrustning hästen behöver.

Tilläggas bör att hon är ganska så tunn i kroppen, saknar en del muskler i rygg och rumpa. Hon har även större muskler på vänster bakben än höger, hon lägger liksom under sig bakbenen åt vänster när hon går. Här har du troligen ett problem. Är hästen ojämnt musklad beror det ju på någonting. I detta fall skulle jag kunna misstänka bakknä eller has på höger bak. Är hon dessutom svagt musklad i rygg och bakdel så är risken än större.Efter det lite hårdare rundbanejobbet tappade hon en del i hull, vilket gör att jag kanske inte tycker att det är så lämpligt att hon går provlopp/snabbjobb inför en eventuell start. Vad tror ni? Hur hade ni gjort? Hur ser din foderstat ut? Ett vanligt fel många gör är att lägga på för mycket protein. Min erfarenhet av travarna är att de har ett väldigt högt energibehov för att hålla hullet.Hade ni kanske rent av låtit bli att starta så snart? Om ja, hur hade ni tränat då för att kommer till start så snart som möjligt?Utan att ha sett din häst så skulle jag nog rekommendera dig att kolla upp varför hästen är ojämnt musklad och varför hon går snett. Risken är ju att OM det är ett problem nu, så lär det förvärras. Jag har som grundkrav på mina hästar att de ska spåra jämnt med båda bak och trampa över framhovarnas spår lika mycket med båda bak. En häst som haft problem kanske aldrig blir exakt rak men då får man hålla noggrann koll på att deninte böir sämre.

Det blev många frågor det här…. :angel: Vi är ju många här som gärna hjälper till utifrån våra egna erfarenheter. Så det är nog bara att fråga på...:) Sedan om vi gör rätt eller fel är ju en annan sak..:angel:

Tacksam för alla tips och råd :)
Lycka till!

oki skrev:

Tack :D

Vad skulle du satsa på att ge för något för att få in mer energi i fodret? Just nu får hon kornkross, Mustang 50/50 oatbalancer, betfor och mineraler och salt... och givetvis hösilage. Hon får även linfröolja och b-vitamin. Är det sådan typ av energi som ger en mer "het" häst eller påverkas inte temperamentet? Hon behöver nämligen inte bli piggare ;)

Angående någon fel i bakknä eller dyligt. Hur är bästa sättet att kolla upp detta? Hon markerar nämligen inget på böjprov, varken högt eller lågt. Men jag vet också att detta inte nödvändigtvis visar sig på böjprov...

Monsieur de Mai skrev:
Tack :D

Vad skulle du satsa på att ge för något för att få in mer energi i fodret? Just nu får hon kornkross, Mustang 50/50 oatbalancer, betfor och mineraler och salt... Svårt att säga då jag inte vet varken mängder eller anlysvärden.och givetvis hösilage. Hon får även linfröolja och b-vitamin. Linfröoljan är ett bra tillskott då det varken tillför onödig stärkelse eller "hetta" utan mer skonsam energi.Är det sådan typ av energi som ger en mer "het" häst eller påverkas inte temperamentet? Hon behöver nämligen inte bli piggare ;)

Angående någon fel i bakknä eller dyligt. Hur är bästa sättet att kolla upp detta? Hon markerar nämligen inget på böjprov, varken högt eller lågt. Men jag vet också att detta inte nödvändigtvis visar sig på böjprov...
Sant. Själv känner jag på hästens bakknän och muskler, men det är svårt att förklara hur eller vad...Problemet är att om hästen har en svaghet där så får den ganska snart problem på annat håll också, i regel fram, och det vill man ju undvika. Det måste ju finnas någon i din närhet som kan kolla. Annars kan du longera hästen i trav och se hur hon placerar bakhovarna i de båda varven. Om problem finns i höger bak så har hästen oftast svårare i vänster varv.
Det du beskriver kan ju även komma sig av någon äldre skada där hästen fått en liten rörelsestörning. När hon travar snabbare, ser du någon snedhet då eller att hon sätter ett ben mer under sig? Det behöver ju inte alltid vara något fel...men jag brukar undvika att chansa.

oki skrev:
Sant. Själv känner jag på hästens bakknän och muskler, men det är svårt att förklara hur eller vad...Problemet är att om hästen har en svaghet där så får den ganska snart problem på annat håll också, i regel fram, och det vill man ju undvika. Det måste ju finnas någon i din närhet som kan kolla. Annars kan du longera hästen i trav och se hur hon placerar bakhovarna i de båda varven. Om problem finns i höger bak så har hästen oftast svårare i vänster varv.
Det du beskriver kan ju även komma sig av någon äldre skada där hästen fått en liten rörelsestörning. När hon travar snabbare, ser du någon snedhet då eller att hon sätter ett ben mer under sig? Det behöver ju inte alltid vara något fel...men jag brukar undvika att chansa.

Hon får totalt per dag 1 kg Mustang, 1,5 kg kornkross, ca 10 kg hösilage (skulle jag gissa), 40 ml linfröolja och
lite mindre b-vitamin (kommer inte ihåg exakt). Samt som sagt betfor, mineraler och salt.

Sen är det väldigt svårt att göra en analys av höet eftersom det kommer från flera olika ställen och är en väldans massa
balar. Stallet har 29 hästar och hon som hyr stallet måste köpa hösilaget av han som äger stallet. Så tyvärr är det inte
så lätt att göra en riktig foderstat….

Det känns ju som om rörelsemönstret kommer sedan tidigare eftersom hon var så pass snedmusklad när jag fick henne.
Jag tycker även att det känns lite som om hon ”nickar” till på höger fram när man kör henne i låga farter, men att detta försvinner
när man kör fortare. Hon är ju helt klart stelare i ”bakvarv” än i rätvarv.. men det är väl ganska typiskt en travhäst? :confused: :)
Om man inte vill/kan kolla upp själv om hon har ont, vilken anlitar man då bäst? Veterinär? Kiropraktor? Vem?

Kan det även vara så att hon har haft ont tidigare och bara ligger kvar i detta rörelsemönster dels av en vana och för att hon faktiskt har mindre muskler på det andra bakbenet? Kan detta isåfall tränas upp i tryckvagn med mycket styrketräning? Det känns som om hon borde ”tvingas” använda det lite mindre musklade benet om det blir tyngre för henne…

Monsieur de Mai skrev:
Hon får totalt per dag 1 kg Mustang, 1,5 kg kornkross, ca 10 kg hösilage (skulle jag gissa), 40 ml linfröolja och
lite mindre b-vitamin (kommer inte ihåg exakt). Samt som sagt betfor, mineraler och salt. Egentligen borde det räcka åtminstone så länge hon inte tränar/tävlar så intensivt, jag har fått för mig att hästen inte är jättestor. I hårdare träning så får man nog lägga på lite till. Får du i henne mera hösilage vore det bra speciellt om det inte är så torrt. Svårt när man inte har värdena på grovfodret.Vill du ha mer energi utan att hästen blir för pigg kan du gärna öka på oljan, du kan lätt ge ett par dl per dag. Oljan ger skonsam energi eftersom den inte tillför onödig stärkelse. Proteinhalten i hö kan ju variera oerhört mycket så där måste du nog känna dig fram. För mkt protein ger ofta gallor och ibland även stelhet i musklerna.

Sen är det väldigt svårt att göra en analys av höet eftersom det kommer från flera olika ställen och är en väldans massa
balar. Stallet har 29 hästar och hon som hyr stallet måste köpa hösilaget av han som äger stallet. Så tyvärr är det inte
så lätt att göra en riktig foderstat….Har samma problem själv i år. Har alltid köpt analyserat hö från samma ställe men i år blev det problem och jag får köpa från annat håll och får i princip ta det jag får tag i..."suck". Jag har ju 12 hästar så det går ju åt en del...Känns ganska meningslöst att göra analys på ett foder som bara räcker iett par månader. Får fodra med ögat och känslan i stället...

Det känns ju som om rörelsemönstret kommer sedan tidigare eftersom hon var så pass snedmusklad när jag fick henne.
Jag tycker även att det känns lite som om hon ”nickar” till på höger fram när man kör henne i låga farter, men att detta försvinner
när man kör fortare. Hon är ju helt klart stelare i ”bakvarv” än i rätvarv.. men det är väl ganska typiskt en travhäst? :confused: :) Hm, det kanske det är, men så ska det ju helst inte vara.
Om man inte vill/kan kolla upp själv om hon har ont, vilken anlitar man då bäst? Veterinär? Kiropraktor? Vem? För en hältutredning - veterinär och helst på klinik. Är det andra problem så kolla gärna med någon equiterapeut eller equiatriker. Eller boka en tid hos S.L. i Sala, han är suverän.

Kan det även vara så att hon har haft ont tidigare och bara ligger kvar i detta rörelsemönster dels av en vana och för att hon faktiskt har mindre muskler på det andra bakbenet? Fullt möjligt. Normalt får inte hästen en bestående rörelsestörning om inte problemen funnits under en lång tid. Fortsätter man att träna på som vanligt utan att rätta till de följdproblem som uppstått så är det lätt hänt att hästen fortsätter att trava illa eller gå snett och det blir till en vana. Se bara på de människor som har problem med t ex knä eller höft. man kan nästan se på dem hur de rör sig att där är ett problem. Fast det kan vara bra för länge sedan men det har blivit en vana att gå på ett visst sätt. För hästen gäller att långsamt bygga upp den till rätt rörelse igen och då ffa i skritt till en början. Givetvis under förutsättning att hästen är helt ok.Kan detta isåfall tränas upp i tryckvagn med mycket styrketräning? Det känns som om hon borde ”tvingas” använda det lite mindre musklade benet om det blir tyngre för henne…
Tryckvagn är en bra metod. Du kan även kombinera med viktmanschett på det svaga benet eller klättra på skrå uppför en sluttning så den svaga sidan får arbeta mer. Tömkörning om du behärskar den tekniken.

Kan man ge så pass mycket linfröolja? På förpackningen står det 30-50 ml per dag... Kan jag inte ge henne vanlig matolja eller olivolja istället om man ska ge så hög mängd? Givetvis fortsätta att ge henne linfröoljan, men fortfarande samma mängd...

När jag köpte henne, för ca en månad sedan.. gick jag till ATGs klinik och gjorde en veterinärbesiktning. Och där markerade hon inte på något av böjproven, så en hältutredning har jag ju redan gjort. Har däremot fått tips om en bra massör samt en bra equiterapeut. Frågan är bara vem man ska anlita först av dessa?

Man kanske ska anlita massören först några gånger för att få musklerna att lösas upp lite. För om man gör tvärs om så kanske det går tillbaka lika fort pga att musklerna är för spända?

Monsieur de Mai skrev:
Kan man ge så pass mycket linfröolja? På förpackningen står det 30-50 ml per dag... Jag ger då mellan 1-4 dl linfröolja till mina, och de verkar inte må illa av det... fast det kanske blir billigare med majsolja eller något liknande.Kan jag inte ge henne vanlig matolja eller olivolja istället om man ska ge så hög mängd? Givetvis fortsätta att ge henne linfröoljan, men fortfarande samma mängd... Det spelar nog ingen roll om du blandar. Vissa ston har lättare för att få muskelproblem, då är oljan ett bra energitillskott då den inte tillför onödig stärkelse eller "belastar" musklerna.

När jag köpte henne, för ca en månad sedan.. gick jag till ATGs klinik och gjorde en veterinärbesiktning. Och där markerade hon inte på något av böjproven, så en hältutredning har jag ju redan gjort. Har däremot fått tips om en bra massör samt en bra equiterapeut. Frågan är bara vem man ska anlita först av dessa? Jag skulle nog börja med equiterapeut. H*n känner igenom hela hästen, använder t ex laser eller akupunktur för att lossa spänningar. De masserar även. Av ET kan du få viktig info som du kan bidra med till din massör. Massage tycker jag är bättre om man vill förebygga problem. Har man problem så räcker det sällan med bara massage men det är ju väldigt bra som ett komplement.

Man kanske ska anlita massören först några gånger för att få musklerna att lösas upp lite. För om man gör tvärs om så kanske det går tillbaka lika fort pga att musklerna är för spända?
Nja, ET lossar ju på spänningarna och massören får underhålla efteråt. Tycker jag åtminstone. Om en lösgjord muskel återgår till styv på kort tid så har du oftast ett bakomliggande problem någonstans och det är det man måste hitta åt för att få ett bestående resultat.

Monsieur de Mai skrev:
Kan man ge så pass mycket linfröolja? På förpackningen står det 30-50 ml per dag... Den mängden rekommenderas för att komma åt linfröoljans välgörande egenskaper. Som energikälla måste man oftast ge betydligt mer. Jag ger då mellan 1-4 dl linfröolja till mina, och de verkar inte må illa av det... fast det kanske blir billigare med majsolja eller något liknande. Ger man så stora mängder bör man dela upp givorna på flera tillfällen eftersom hästen saknar gallblåsa och har svårt att bryta ner stora mängder fett.Kan jag inte ge henne vanlig matolja eller olivolja istället om man ska ge så hög mängd? Givetvis fortsätta att ge henne linfröoljan, men fortfarande samma mängd... Det spelar nog ingen roll om du blandar. Vissa ston har lättare för att få muskelproblem, då är oljan ett bra energitillskott då den inte tillför onödig stärkelse eller "belastar" musklerna.

När jag köpte henne, för ca en månad sedan.. gick jag till ATGs klinik och gjorde en veterinärbesiktning. Och där markerade hon inte på något av böjproven, så en hältutredning har jag ju redan gjort. Har däremot fått tips om en bra massör samt en bra equiterapeut. Frågan är bara vem man ska anlita först av dessa? Jag skulle nog börja med equiterapeut. H*n känner igenom hela hästen, använder t ex laser eller akupunktur för att lossa spänningar. De masserar även. Av ET kan du få viktig info som du kan bidra med till din massör. Massage tycker jag är bättre om man vill förebygga problem. Har man problem så räcker det sällan med bara massage men det är ju väldigt bra som ett komplement.

Nja, ET lossar ju på spänningarna och massören får underhålla efteråt. Tycker jag åtminstone. Om en lösgjord muskel återgår till styv på kort tid så har du oftast ett bakomliggande problem någonstans och det är det man måste hitta åt för att få ett bestående resultat.

Vad köper du för linfröolja? Köper du i någon stor förpackning eftersom du ger så mycket till dina hästar? Och vad kostar det isåfall?

Monsieur de Mai skrev:
Vad köper du för linfröolja? Köper du i någon stor förpackning eftersom du ger så mycket till dina hästar? Och vad kostar det isåfall?
Det är kallpressad linfröolja. Jag köper den från Boden i dunk på 25 liter, kostar 660 kr plus moms.

Monsieur de Mai skrev:
Oj, det blev dubbelt...

Senast ändrad:

Vet inte exakt, men den bör förbrukas ganska snabbt. Jag tömmer en på 2 månader.
Vill man inte ha så stor förp, kan man köpa 5 liters dunk. Den kostar 172 kr plus moms.

Starthästar tränas ungefär var 5:te dag, intervaller på sandbanan i trav med vagn (eller som släphäst bakom vagnen) eller i svag uppförsbacke på träflisunderlag i galopp under ryttare eller simträning.

Nån gång i veckan så gör de även nånting i skritt, tex skogspromednad med ryttare, skritt i vagn på asfalten i en timme ungefär, skrittdressyr i paddocken, tteamövningar etc.

Dan innan start får de gå en joggingrunda för att förebygga eventuell korsförlamning.

Om de är under uppträning går de varannan dag, vart 3:dje pass är simning.

Vad gäller maten så kan inte en travare få för mkt lucernstrå, otroligt bra för mage, muskler och psyke. Mkt bättre än att ge protein i pelleterad form eller som soja.

Monsieur de Mai skrev:

Ja jag har sagt det förr och jag säger det igen. Du kan både röntga och ultraljuda bakknäna för att se om hon är fräsch.
Det sa jag redan när hon var så omusklad och tunn. Och det var INNAN du även sa att hon har rörelsestörningar samt är mindre musklad på ena sidan.
Det ringer varningsklockor Låååång väg! Och jag anser mig själv ha stor erfarenhet av just detta du beskriver.
Kolla upp hästen innan du börjar starta. Det kan vara avgörande för hur hon kommer hålla i framtiden. Annars kanske hon går bra i ett år sen är det tack och adjöss....
Gör du detta så VET du iaf sen, och är hon fräsch ja då är det ju toppen.
En häst markerar inte alltid något i böjprov somsagt....speciellt inte i bakknän!
hade min ena häst visat hälta trots sina pålagringar som störde tex hade det hjälpt enormt mkt! Men det gjorde han inte, däremot gjorde han precis som din - stack ett ben och hade mindre muskler på den sidan....Jag trodde länge att min var kvar i gamla rörelsemönster, men så var inte fallet...hade det varit så hade jag varit glad.

Sen är självklart rygg oxå ett måste att kolla tycker jag, när hon är så ojämt musklad och tunn....
Men som Oki oxå nämner så är man väldigt orolig att det är bakknän som spökar....röntga båda bak kostar en tusenlapp, att ultraljuda båda knäna ett par tusen, och det kan man spara många kronor på i längden....
Blir riktigt orolig när du beskriver det du gör faktiskt.....
Man kan ALDRIG kolla upp en häst en gång för mkt. Speciellt inte när hästen har uppenbara problem, som man även märker....
Lycka till!

Senast ändrad:

tränar regelbundet två ggr i veckan. Valacken har vilat i tre veckor efter ett balltramp i hagen så han har gått fyra pass på tre veckor( efter vilan alltså). Han har då gått ett lugnt pass i skogen, ett på rundbana i långsamt tempo och två rakbanejobb. Ska på lördag gå provlopp och startas så fort alla papper är klara. Han känns riktigt fin och laddad efter vilan. lillasyster till honom är startklar och ska gå ett tuffare 1640 jobb på onsdag och sen starta på tisdagen veckan efter i debutantlopp. Efter onsdagens snabbjobb kommer hon bara gå ett joggingpass och vila. Min häst går ett travjobb(alltså med vagn resten i sadel) i veckan och vi ligger på 1,30-1,25. Ska gå så i två veckor till sedan upp på banan igen för första gången i vår regi. Kommer då gå med långvagn i långsammare farter. Sedan ska hon kollas upp av massör mm och sedan blir det sulky jobb en gång i veckan på banan. vi räknar med att kvala henne i slutet av oktober. Hon går för övrigt 3 dagar i veckan under sadel. klättrar, galopperar och rider dressyr. Även lite konditionsträning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Lady_S
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 319
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London