Träning hur många dagar i veckan?

trofé

Trådstartare
Hur många dagar i veckan tränar ni andra era distanshästar? Dels under tävlingssäsong, dels under vintern? Och beroende på vilken nivå ni rider också.

Tänker lite på detta med att muskler ska vila mellan träningstillfällen. Och hur ofta behöver man egentligen träna för att hästen ska bygga upp och hålla muskler och kondition? När man har som avsikt att tävla distans alltså. Är det att föredra att rida 6-7 dagar i veckan? Eller är kanske runt 4 dagar rent av bättre?

Så hur gör ni andra?

Sv: Träning hur många dagar i veckan?

Många som läst men ingen som svarat. Inga distansryttare som vill dela med sig av sina upplägg?

Jag rider 4 dagar per träningsvecka. Det beror igentligen inte på att jag planerat det noga utan att hästen inte vill ridas varje dag.
Jag tror det är individuellt för varje häst vad som är bäst. Men när man väl fått upp hästens styrka och kondition så krävs det inte så mycket träning för att behålla det.

// Linda

Araberna jag hade reds 4-5 dagar i veckan. Halvblodet som jag hade reds 6 dagar/vecka. Som mahlmt säger så är det väldigt individuellt för varje häst.

Många som läst men ingen som svarat. Inga distansryttare som vill dela med sig av sina upplägg?

Hej!

Tråden "Frågor om Träningsupplägg" (ganska ny) är det några som skrivit i och där nämns just hur många dagar man rider/vecka. Ett litet tips, bara.
Jag rider mellan 4-6 dagar. Lite beroende på hur jag jobbar och vad/hur jag rider.

Så om du enbart kör distanspass i skogen?
/Maria.

Är inte så att folk inte vill dela med sig, beror på vad hästen gjort tidigare samt vad som är planerat framöver, hästens fysik, ålder mm, mm.
Alla ni som har frågor och funderingar runt träning varför kontaktar ni inte en av de utbildade distanstränare vi har i Sverige?
De har kompetensen att hjälpa er med träning samt tävlings upplägg, här på buke är det svårt att få kompetent hjälp då de flesta utgår från sig själva och hur många av dem vet egentligen om den träning de lagt upp är det bästa för hästen? Om träningen har varit optimal vet du egentligen inte förrän efter ett antal år då det går att utvärdera hästens leder/ligament mm det är då du verkligen ser hur det du gjort påverkat. Själv är jag träningsnarkoman och har en tendens till att överträna mina hästar, ultraljudar min gamla hästs leder så är det ingen vacker syn, med mindre mängd träning hade han kunnat tävla ett par år till. Med hjälp av utbildade tränare har ni större chans att få ett bra tränings/tävlingsupplägg för era hästar. Jag använder tränare, inte så att jag rider för dem, utan de hjälper mig med träningsscheman och sen har jag dem att bolla med när jag lägger upp tävlingssäsongen. För att de ska veta hur träningen ska läggas upp skickar jag över bilder på hästarna samt skriver vad de gjort /vill att de ska göra , ålder , mognad, skador, svagheter/styrkor mm, utifrån det här lägger de sen upp träningsscheman. Visst kostar det en del, men det gör en dressyr/hopptränare också( de kostar nog mer) Vill man vekligen bli bra och satsa på Distanritten så har du en stor fördel av en distanstränare så du slipper göra om alla de misstag som vi andra som kommit en bit på väg redan gjort, det kommer att spara dig minst en säsong. Tränare finns på SVRFs hemsida / jessica

Så om du enbart kör distanspass i skogen?
/Maria.

Hejsan!

Som svar på din fråga: På en vecka rider jag aldrig enbart distansträning i skogen. Men om jag i teorin skulle göra det så skulle jag rida var annan dag och ge vila var annan dag. För vila bygger upp och träningen bryter ner.
Men rider du lite olika dicipliner ex, uteritt i långsamt tempo, hoppövningar med teknikträning, intervallträning ute, "vanlig" joggingrunda ute, dressyr med lösgörande och uppmjukande övningar och så studdshoppning så kan tredje respektive sjunde dagen vara vila. Ja, det är väl så jag försöker rida, mycket omväxlande, för att det alltid ska vara kul och inte alltid jobbigt.

kanske 4-5 gång veckan men omväxlande

Honey behöver gå ofta för att må bra, ca 4-6 dagar i veckan - ibland blir det varje dag. Rent fysiskt skulle det nog räcka med 4 dagar i veckan (när hon är i form), men hon mår mindre bra rent mentalt av att stå.
Försöker träna så omväxlande som möjligt, både vad vi gör och på olika underlag.

(Rider förvisso än så länge PP och ev. CR-klasser men men :p)

Jag rider mitt 10-åriga arabsto tre pass ena veckan och fyra pass andra veckan.
Den veckan då jag rider tre dagar lägger jag in ett lite längre pass på 2-3 mil i raskare tempo.
Den veckan med 4 pass är det lite intervallträning, klättring och skritt.
Tävlar 8-mil i nuläget.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 163
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • 10 middagar
  • Träning och hälsa del 12