Sv: Träning hur många dagar i veckan?
Är inte så att folk inte vill dela med sig, beror på vad hästen gjort tidigare samt vad som är planerat framöver, hästens fysik, ålder mm, mm.
Alla ni som har frågor och funderingar runt träning varför kontaktar ni inte en av de utbildade distanstränare vi har i Sverige?
De har kompetensen att hjälpa er med träning samt tävlings upplägg, här på buke är det svårt att få kompetent hjälp då de flesta utgår från sig själva och hur många av dem vet egentligen om den träning de lagt upp är det bästa för hästen? Om träningen har varit optimal vet du egentligen inte förrän efter ett antal år då det går att utvärdera hästens leder/ligament mm det är då du verkligen ser hur det du gjort påverkat. Själv är jag träningsnarkoman och har en tendens till att överträna mina hästar, ultraljudar min gamla hästs leder så är det ingen vacker syn, med mindre mängd träning hade han kunnat tävla ett par år till. Med hjälp av utbildade tränare har ni större chans att få ett bra tränings/tävlingsupplägg för era hästar. Jag använder tränare, inte så att jag rider för dem, utan de hjälper mig med träningsscheman och sen har jag dem att bolla med när jag lägger upp tävlingssäsongen. För att de ska veta hur träningen ska läggas upp skickar jag över bilder på hästarna samt skriver vad de gjort /vill att de ska göra , ålder , mognad, skador, svagheter/styrkor mm, utifrån det här lägger de sen upp träningsscheman. Visst kostar det en del, men det gör en dressyr/hopptränare också( de kostar nog mer) Vill man vekligen bli bra och satsa på Distanritten så har du en stor fördel av en distanstränare så du slipper göra om alla de misstag som vi andra som kommit en bit på väg redan gjort, det kommer att spara dig minst en säsong. Tränare finns på SVRFs hemsida / jessica