Träning för en senskadad häst

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett 17-årigt varmblodssto, som varit ridhäst sedan 4 års ålder, då hon pressades för hårt på travbanan och drog på sig en senskada. Den här skadan spökar med jämna mellanrum, liksom nu.

Hon har alltid varit tjock och svullen i benet, inte överdrivet, men det vänstra benet (där skadan sitter) är alltid tjockare än det högra. Kanske bör tillägga att skadan sitter i djupa böjsenan.

Jag har tagit hand om hästen i sex år, köpte henne för två år sedan. Varför köper man då en senskadad häst? Jag gjorde det för att det är en underbar häst, personlig och trevlig. Dock känns det mindre kul med skadan eftersom den, som sagt, spökar då och då. Hon blir väldigt svullen och måste tas ner i träning och enbart skrittas korta stunder eller vila. Det kan gå något år mellan gångerna, men det återkommer då och då. Tillägger att hon aldrig har ont i benet, haltar eller så, hon blir bara tjock och svullen.

Bakpå benet (mellan knät och kotleden) har hästen vita hår, jag tror det kallas att "blästra", vilket de har gjort på den. (Vet inget om det och kan inte stava till det). :D

Min undran är, hur pass hårt vågar jag rida på med hästen (kör även lite med henne) för att försöka undvika skadan? Finns det fler än jag som har hästar med senskador vill jag gärna höra deras situation och historier.

Ger det något att rida/kör hästen med senskydd? Jag har sådana i neopren som går runtom hela benet, men hjälper det något?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Träning för en senskadad häst

Strömsholm söker ju senskadade hästar till ett forskningsprojekt, kolla om dom vill ta med din häst!

Jag köpte en senskadad f.d. travare som nu är helt bra (i senan iaf). Det råd jag fick och följde var att hitta gränsen för vad hästen klarade av utan att senan svullnade eller blev varm och inte överskrida den. Utan återfall vid överansträngning blev han bra på några månader. Se också över skoningen, min häst hade alldeles för långa tår på framhovarna och läkningen gick avsevärt mycket bättre efter att detta rättats till.

Ditt fall skiljer sig dock eftersom din häst verkar ha dragits med detta länge och inte heller verkar ha läkt på ett tillfredsställande sätt.
Jag vet inte om ett senskydd underlättare för själva senan, fungerar de inte mer som skydd mot sparkar och slag?

Jag tror inte din häst fick den läkningstid som krävs och rätt uppbyggnad som krävs. Hur skadad var senan?? dvs hur mycket av fibrerna hade gått sönder?
Hur rider du idag?? Vanlig ridning skall ju senskadade hästar lätt klara av, många hästar har ju kommit tillbaka till ft-banorna efter en senskada men då har dom ju haft en lång konvalescent och fått en bra uppbyggnad med skritt och skritt i evigheter.

Att senan kommer vara tjockare på det benet är nog något du får leva med , men att den fortfarande har problem känns inte rätt.

Hej!

Ja, det här med senskadan är inget vidare.

Jag vet ärligt talat inte hur pass skadad senan var från början, eftersom jag inte har någon kontakt med förra ägaren (han blev senare anmäld för djurplågeri, så det kanske inte är så konstigt att hästen är senskadad trots allt).

Idag (eller ja, inte ordagrant idag eftersom hästen har haft ett "återfall" av skadan, men vanligtvis) rider jag både i skritt, trav och galopp. Det är ingen fara att trava och galoppera med henne längre sträckor under de perioderna som hon är bra i benet. Att hon är tjock i benet är ju, som sagt, troligtvis något jag får leva med, men VARFÖR är hon egentligen tjock i benet? Betyder inte det att något fortfarande är fel?

Det enda jag egentligen vet är att hästen blev bra i flera år efter att hon fått något som hette "Finadyne" (kan ej stava, vet ej riktigt vad det hettet heller).

Kör henne gör jag också, både med rockard och fyrhjulsvagn, det funkar bra.

Senast jag ultraljudade det senaste återfallet (fem veckor sedan) såg fibrerna jättebra ut, skadan var till 90 % läkt och de rådde mig att börja trava hästen cirka 200-300 meter per ridtur, för att hon behövde mer belastning. När jag upptäckte återfallet av skadan i septermber månad så hade hon som en rund bula på benet, den har nu nästan försvunnit helt så läkningen går i alla fall åt rätt håll.

I morgon kommer en veterinär som skall kolla på skadan.

Vad är det egentligen för läkningstid och rätt uppbyggnad som krävs?

Mvh Marie

En skadad sena bör få läka ut HELT innan hästen ansträngs, inte börja arbeta när den till 90% läkt, då är risken för återfall stor. Att skritta på hårt underlag är många som använder sig av, men då har hästen oftast varit läkt och skall sättas igång, nu vet jag inte hur pass skadad din häst varit/är, men man brukar få vänta mellan 1-1½ år på en rjeält skadad häst. Jag hade inte börjat trava om det varit min häst.

Ok, det är bra med alla synpunkter, tips och råd.

När jag upptäckte knölen på min hästs ben i september lät jag först en veterinär kolla den. Häste var ohalt och reagerade inte när veterinären tryckte och undersökte skadan (bulan). Efter en remiss åkte jag till Ultuna Universitetsdjursjukhus med hästen för ultraljud. Där sa de att jag skulle skritta hästen cirka 30-40 minuter/dag på jämt underlag, vilket jag gjorde. När jag sedan åkte på återbesök (fast denna gång på Romme ATG-klinik) vad skadan till 90 % läkt (de jämförde med de skickade bilderna från Uppsala) och de rådde mig att om två veckor (alltså för cirka tre veckor sedan) börja trava korta sträckor med hästen pga att benet behövde mer belastning.

Nu har bulan gått ner och känns knappt alls så det borde gå på tärr väg. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra, men jag tycker att veterinärer borde kunna det och ge riktiga råd. Jag vet inte vad ni tycker? Det låter ju onekligen som att senskador tar LÅNG tid att läka.

Mvh Marie

Senskador är mycket tråkiga att drabbas av och tar som du förstått mycket lång tid att läka. Du gör helt rätt som följer din veterinärs rekommendationer. En sena som inte belastas blir skör och mindre elastisk, det är därför du försiktigt ska trappa upp träningen efterhand. Förr rekommenderade man boxvila och sen när belastningen ökade igen så smällde senan som ett gammalt gummiband. Numera vill man istället ha så mycket rörlighet som skadan håller för, men med långsam ökning av belastningen.

Det är svårt att prata om läkningstider i ett sånt här fall där det finns en gammal skada som går upp. En frisk sena som skadas läker på 6-12 månader (beronde på hur allvarlig skadan är). Risken för dig är att hästen får återkommande stopp i träningen så att styrkan aldrig riktigt byggs upp i vävnaden. Du måste försöka ligga under gränsen för överbelastning. Den kan finnas ärrbildningar i senan som gör den mindre elastisk, då ökar också risken för återfall.

En sak du kan göra själv är att hålla djupa böjsenans muskler, som försörjer den med näring, i bra skick. Är det ett framben så är det musklerna på baksidan/insidan av frambenet, mellan armbågen och framknät. Om det är ett bakben så är det musklerna på baksidan av bakbenet mellan hasen och bakknät. Massera gärna alla fyra benen c:a 1 gång/vecka, före arbete. Detta ska du inte göra när du har en akut skada utan som förebyggande. Jag skulle definitivt rekommendera dig att vara noga med att kyla benen efter arbete för att minska risken för svullnad och småblödningar. Coolpak, isbalsam eller kallvatten i 10-20 minuter.

Nuförtiden finns det en del lovande operationsmetoder för senskador, kanske din veterinär kan avgöra om det vore något för din häst. Det är dock en ganska dyr behandling så det är inte säkert att försäkringen går in.

Finadyne är ett antiinflammatoriskt och smärtstillande preparat. Att blistra är en gammal huskur som i princip går ut på att reta vävnaden så att den mobiliserar sina försvar. T ex genom starka liniment.

mvh
Lejonelle

Jag hade i förebyggande syfta alltid lindat benen när jag ska ut med en sådan häst med elastisk linda och pad under för extra stöd. Och efter rid/körpassen kylt benen noggrant.
Att det skadade benet alltid är lite större får du nog leva med.

Tyckte du fick bra råd av Lejonelle också.

Jag har en häst med en gammal gaffelbandsskada på ena bak. Benet är tjockare där och hårt. Jag undrar om det finns nån som har erfarenhet av användadet av Back On Track? Kan det hjälpa eller hålla skadan i schack? :smirk:

Hej!

Kul att ni har svarat och kommer med bra tips! :)

Till att börja med berättar jag att skadan sitter i vänster framben.

Vad är det egentligen som händer, rent fysiskt, inuti benet eftersom hästens ben kommer att förbli tjockt (så har det ju varit under alla år, så visst kan jag leva med det, men jag undrar bara varför det egentligen är så)?

Det här med senskadan är sannerligen tråkigt att bli drabbad av, som tur är så ser ju inte hästen ut att ha ont, varken haltar eller reagerar så man trycker lite lätt vid skadan osv. Det hade varit värre om man såg att hästen led och hade ont, så man får väl vara glad för det i alla fall.

Att kyla hästen efter arbete, betyder det även sådant arbete som hon gör idag, alltså korta skritturer (ca 30-40 minuter)? Coolpak och isbalsam kom på tal, vilket är att rekommendera och hur dyrt är det?

'Back on Track', vad är det?

Eftersom jag inte vet någonting (jag vet inte ens vad det innebär) att blistra, så jag måste få ställa en kanske dum fråga och fråga helt enkelt vad man gjort med benet eftersom hon har vita hår på baksidan av det efter blistringen? Kan det ha blivit bättre/sämre pga det?

En sådan här gammal senskada, som då och då går upp, är det vanligt att hästar har det? Hur förebygger man den från att spöka igen? Innebär det ett slut på trav/galopp över huvud taget för hästen eller hur allvarligt är det?

Det är med lindor med en pad under, går det lika bra med senskydd som går runtom benet (neoprene). Jag har sådana skydd, men har iofs också elastiska lindor + padar så det är väl egentligen vilekt som, bara att det är lite bekvämare att använda skydden.

Mvh Marie

det är ärrvävnad som gör att senan blir tjockare, fibrerna blir inte lika elastiska som förr och går in i varandra om du förstår , därför blir det benet tjockare och ofta stenhårt.

Min har en ganska rejäl gammal skada, ca 8 cm lång på gaffelbandet. Han har också blivit "blistrad" på det benet då det finns vita hår. Dvs starka liniment har blistrat sönder huden.

Har hört om Back On Track. Paddar som lindas runt benen och består av pulver av keramik som reflekterar infraröd värme. Det ska tydl. vara bra mot gallor, senskador. Ska skaffa såna så fort jag får råd!

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Kropp & Själ Jag har gått och skaffat mig en irriterande knöl på en sena. Den sitter bakom fotleden i höjd med knölarna på var sida om foten och är...
Svar
16
· Visningar
1 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ni som haft senskador på era hästar,berätta gärna hur pass allvarligt var det? hur visade dom det? hur långt tid tog det innan dom blev...
2
Svar
34
· Visningar
14 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka