Hallå ni som har/haft en häst med senskada..

Sv: Hallå ni som har/haft en häst med senskada..

Herreghu vilken berättelse om din pålle:cry: man blir så paff..vissa veterinärer alltså:/ men det slutade ju iaf bra att han nästan är helt återställd,håller tummarna att det inte blir nå mera tok:/

Nu på måndag kommer min veterinär ut o ska kolla me ultraljud o har skadan läkt helt på senan då får jag börja skritta igång han så håller tummarna:) att det läkt.. men nu dom senaste dagarna har han varit lite varm o svampig i det benet han är skadad i fast bara där vid senan där han skadade sig,sen efter man tömkörts promenerat han en halvtimme då är svullnaden och värmeökningen borta.. förstår inte hur det kan bli så:/ han är lixom liiiite varm vid senan där han skadade sig och sen lite svampig runt kotan men som sagt efter promenaden då är allt borta.

Min häst har en senskada dels på djupaböjsenan och på gaffelbandet på vänster fram som konstaterades den 24 oktober 2011. Jag upptäckte det som en ojämnhet i ridningen, främst i vänster varv och främst i galopp. Pålle är gammal tävlingshäst och har en ärrvävnad på just det benet från en gammal senskada. Han blev från början halt på höger bak och har antagligen överbelastat sitt framben då han avlastat bakbenet. Jag har behandlat honom med stötvåg och han går ensam i liten hage som är som ett L för att han ska kunna gå men inte springa. Jag skrittar honom för hand, på töm och uppsutten ca 2 dagar per vecka enligt vets ordination. Jag kan inte se att pålle är halt och han verkar oftast pigg men lite stapplig och snubblig ibland. Vi ska på återbesök nu på fredag då det gått 5 månader så det ska bli skönt att få lite svar på hur det går. Pålle fyller 17 i år och jag hoppas vi kan få ett par år till att rida tillsammans då jag inte haft honom så länge. :cry:

Oj så han har en senskada på djupaböjsenan och på gaffelbandet:crazy:
Ja det är aldrig roligt med senskador när man inte vet hur framtiden för hästen ser ut:/ du får gärna berätta hur det går efter ni varit på besöket o vad veterinären säger!

Nu på måndag efter helgen kommer min veterinär ut och kollar min pålle me ultraljud o grejer o har skadan läkt då får jag börja sätta igång han,håller tummarna att det har läkt ordentligt o att skadan inte rivs upp igen:/ han blir 19 i sommar min lilla gubbe,haft han i nio år och fler år hoppas jag det blir,det bästa jag har är han=)

Det gick bra hos vet igår! Min pålle är inte halt varken på rakt spår eller på volt, inte heller efter böjprov. Det syns fortfarande en liten blödning på senan men det ser mycket bättre ut. Vi ska nu börja trava på rakt spår och sedan om någon månad lägga in lite galopp. Sedan ska vi på återbesök om två månader. Känns bra att det går på rätt håll och hoppas att han klarar den ökade belastningen. Nu får han även gå med sin kompis i hagen igen :love:

Vilken rysare, tur att folk har tålamod och inte ger sig.
Fång är en knepig sak har haft två som fått det fast det inte stod på bete en i dec dagen efter kompisen fick somna in.
Min första senskada fick min gamla dressyrhäst vid 11 års ålder i hagen blev bra men jag hoppade inte henne igen, ultraljudade senan i stallet och var noga med att linda när jag red, hon blev 24 år
Nu har vi en 15 årig D-ponny som hade ett stort sår bak och söndertrasad sena men inte helt av när vi skulle ta in henne från hagen i okt 2010 jättehalt, hon är hu ohalt och vi rider henne försiktigt fortfarande för när underlaget är lite mjukt skruvar hon benet, nu framme i vår siktar min dotter att tävla henne i dressyr och hoppas på att så småningom kanske kunna hoppa henne på lite lägre höjder, en väldigt hoppglad och tävlad ponny med gamla ägare. När det gäller senskador säger vet till mig att det tar tid.
Använder back on track skydd

Igår kom mit veterinär ut o kollade med ultraljud,skadan har fortfarande inte läkt helt suck:/ men det hade blivit mkt bättre dvs på ultraljudet för 8 veckor sen va blödningen lite mer än en cm och nu var den bara några mm.. Så nu får jag iaf börja skritta på han 25 min varje dag sen återbesök om sex veckor,håller tummarna att de läkt helt då :confused:

Uch ja det är trist men senskador tar lång tid att rehabilitera tyvärr!! :(

På våran ridskola var det en 23 årig ridskoleponny som fick en senskada. Alla sa till dem att avliva henne för även om hon skulle bli bättre så trodde de aldrig att en så gamal ponny skulle kunne jobba igen. Men de gav henne en chans iaf och idag är ponnyn 31 år och har aldrig fått något problem med senan efteråt, hon tom hopptävlade lite lägre hinder till och med för typ två år sen och går lektioner 6 dagar i veckan, mest knattelektioner nuför tiden men det är pga åldern....

:)

Vår irländare fick en gaffelbandsskada troligen av ett slag på sitt bakben. Märkte att hon var tjock i benet men inte halt. Hältan kom efter ett par dagar. Iväg till veterinär som ultraljudade och konstaterade skadan.

Två veckor med kyla två gånger om dagen. Använde istärningspåsar att linda runt benet och linda utanpå. Sedan värme resten av dagen. Fick tag i yllelindor som värmer mer än fleece. Skrittas 15 minuter. Gick i liten hage.

Återbesök och nytt ultraljud som inte visade någon förändring. Ökade på skritten till 30 minuter. Lindade benen med magnetpaddar varje natt och utan magneter på dagarna.

Efter två månader haltfri och vi började trava. 1 minut gånger 5 intervaller och ökade på med en minut var tredje dag. Viktigt med vilan mellan intervallerna.

Tre månader och återbesök. Såg betydligt bättre ut. Syntes knappt. La in små galoppsnuttar. Fick även rida ut i kuperad terräng och hålla i gång henne.

Nu sista återbesöket och skadan helt läkt. Får börja hoppa igen.:rofl:

Det viktiga var att linda och hålla benet varmt. Rida på plant hårt underlag i början och ta det lugnt.

Tror själv att magneterna påskyndade läkningen men inget som veterinären tipsade om.

Tog alltså 4 månader från skada till att vi kunde börja hoppa så smått igen.

Min häst, då knappt 4 år, hittade jag blockhalt och med ett blödande jack i höger bakben i hagen. Detta var i januari 2010. Vet trodde att senan klarat sig, men UL efter 10 dagar visade på en måttlig senskada (15-25% skadad vävnad) ca 10 cm lång vid såret på ytliga böjsenan. Under boxvilan blev hon dock uppskärrad av några ungdomar som körde motorcross på sjöisen utanför stallet (vanligtvis inte rädd för sådant med överpigg unghäst på boxvila i fyra veckor gör sitt till) och efter det blev hon sämre. Nytt UL visade på 75% skadad vävnad i stort sett längs hela senan. Fick sedan hjälp med att intensivbehandla med laser, magneter och BoT vilket "lappade ihop det värsta snabbt" så att senan skulle ha större chans att tåla hennes egenkomponerade rehabprogram innehållande div skolor ovan mark. Med hjälp av lugnande medel blev det korta skrittpromenader. I slutet av april 2010 satt jag upp i mycket korta stunder i skritt. Under sommaren och hösten utökades passen. På hösten tog vi de första travstegen, på vårvintern 2011 de första galoppstegen. Passen utökas både ute på vägarna och i paddocken med fast underlag. Våren 2011 kan man säga att jag red som innan skadan igen, och har därefter utökat. Hoppar lite på ca 50 cm. Senan är fortfarande tydligt förtjockad och kan vara lite gallig, men svullnaden går ner vid arbete. Skulle något vara galet så säger hon till. Tydligt.

Jo det där me värme o kyla benet... Min veterinär sa att ja skulle kyla benet efter jag skrittat ut på han/promenerat o sen efter det värma. Jag brukar kyla benet efter jag skrittat på honom,har köpt en stor kyldamask som jag sätter dit på benet sen efter det äre värme som gäller..back on track stallbandage. Nu är han jäte fint i benet,han är inte halt varm elr svullen men har fortfarande en liten blödning kvar i senan enligt det andra ultraljudet men det läker jätte fint och vävnaden runt om är jätte fin sa veterinären så hoppas de går åt rätt håll nu. Synd att det ska ta så förbannat lååångt tid med senskador=/

Puttar upp tråden!

Min häst skadade sig den 20 juli i år på betet på senan ovanför framknät. Svullen och halt, men varken ömhet eller värme. Via ultraljud på klinik konstaterades en liten senskada - skada på Ext Carpi radialis sena och skada på senans senskida HF. Enligt vet hade 85% av senan klarat sig, därav 15% skadat och en liten senskada. Vet tror att senan utan problem ska läka ihop igen och att hästen ska kunna fungerar som hopphäst igen (tränar/tävlar låga klasser). Ingen behandling genomfördes utan ordinerades med att senan ska självläka + aktiv skrittmotion och inget återbesök (om det inte blir värre).

Idag, snart två månader efter skadan upptäcktes, är hästen fortfarande halt och svullen över det skadad området. Svullnaden har minskat något och haltheten har inte blivit värre. Sen klinikbesöket har jag dagligen smörjt med liniment (för att åka blodcirkulationen). Hästen rör sig som vanligt ute i hagen blandat med skrittpromenader för hand. När hon inte haltar längre ska jag, enligt vet långsamt sätta igång henne. Hästen är 7 år, egen uppfödning och har aldrig varit skadad tidigare. Jag har inte bråttom att sätta igång henne utan det får tar den tid det tar. Har hört att senor tar tid att läka. Jag är därför nyfiken och undrar om någon har varit med om en liknande skada (liten senskada)? Hur lång tid har det tagit?

Puttar upp tråden!

Min häst skadade sig den 20 juli i år på betet på senan ovanför framknät. Svullen och halt, men varken ömhet eller värme. Via ultraljud på klinik konstaterades en liten senskada - skada på Ext Carpi radialis sena och skada på senans senskida HF. Enligt vet hade 85% av senan klarat sig, därav 15% skadat och en liten senskada. Vet tror att senan utan problem ska läka ihop igen och att hästen ska kunna fungerar som hopphäst igen (tränar/tävlar låga klasser). Ingen behandling genomfördes utan ordinerades med att senan ska självläka + aktiv skrittmotion och inget återbesök (om det inte blir värre).

Idag, snart två månader efter skadan upptäcktes, är hästen fortfarande halt och svullen över det skadad området. Svullnaden har minskat något och haltheten har inte blivit värre. Sen klinikbesöket har jag dagligen smörjt med liniment (för att åka blodcirkulationen). Hästen rör sig som vanligt ute i hagen blandat med skrittpromenader för hand. När hon inte haltar längre ska jag, enligt vet långsamt sätta igång henne. Hästen är 7 år, egen uppfödning och har aldrig varit skadad tidigare. Jag har inte bråttom att sätta igång henne utan det får tar den tid det tar. Har hört att senor tar tid att läka. Jag är därför nyfiken och undrar om någon har varit med om en liknande skada (liten senskada)? Hur lång tid har det tagit?
Alla hästar är individer, och läker helt olika därefter. Men trots att din vet bedömer det till en "liten" så får du räkna på MINST 6 månader. Senor måste man ge tid att läka om dom sedan ska hålla, det får man inte glömma.

Puttar upp tråden!

Som sagts tidigare i tråden så tar senskador lång tid att läka och kräver tålamod.

Jag tycker dock det är konstigt att du inte ska tillbaka för ultraljud igen utan att du själv ska avgöra om hästen inte längre är halt och då börja sätta igång det låter enligt mig märkligt.

Jag har haft två hästar med senskada och varit på två olika kliniker men tillvägagångssättet har vart lika. Ultraljud på klinik sedan hem och promenera för att sedan åka tillbaka på nytt ultraljud med jämna mellanrum tills man kan se att allt ser läkt ut på ultraljud. För den första hästen innebar detta 7 månader av skritt och återbesök med en månads mellanrum innan vi kunde sätta igång ordentligt och den skadan var betydligt mindre än 15% och hästen ifråga var aldrig synligt halt hemma.

Hade jag vart du hade jag åkt in och gjort en hältkoll samt ett nytt ultraljud innan jag hade börjat med någon igångsättning. :)

Kan svara mig själv såhär några månader efter. Idag är senskadan läkt och svullnaden borta. Haltheten berodde inte på senskadan utan på att hästen även har skador i hoven (djupa böjsenan, sidoligament och hovled) samt ett löst fragment i knät. Dessa upptäcktes först med en CT-rötngen.

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 212
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 428
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 155
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama