träning av kallblod...

L

lei

Hur ´långt har ni kommit med era två åriga kallblod?
Hur tränar ni dem, hur många dagar, hur långt, fort?
Själv kör jag hemma 3-4 dagar i veckan mellan 5 -8 km
brukar varva så att det inte blir enformigt och låter
en kusk köra "fort" på banan 1 dag í veckan, Nu går
han 2.20 men är lite tittig och går tidvis åt vänster.
och tappar då travet. Någon som varit med om det
och vad kan vara " fel"

Sv: träning av kallblod...

Jag tycker du kör alldeles på tok för lite. Att hästen är vinglig, tittig och springer snett beror antagligen på att den är för lite körd. Tittigheten brukar försvinna med rutin. Springa snett, det brukar försvinna när hästen blir stark nog att orka med sin kropp. En häst som körs lite, är det ju svårt att säga om något är fel. Du kan ju ta ut equiterapeupt som får gå igenom hästen. Har haft en liknande här i somras, och den var låst i länden. Antagligen är det inget större fel på hästen. Det är nog bara att träna på.

Tvååringarna här, både varm- och kallblod, körs ungefär varannan dag, 10-15 km i ett bra grundtempo. Två gånger i veckan är det sommartid (före käle i marken) lite "fortkörning" i form av intervaller, ligger väl runt 1.55 till 2 min tempo i intervallerna för kallblodet. Snabbjobben på bana blir inte ofta nu för tiden, men den kan någonstans mellan 1.45 och 1.50, även om den aldrig körs i dom farterna. Nu ska man väl inte jämföra med den, för den är hyggligt talangfull, men den gör inte snabbjobben så mycket fortare än andra, kring 1.55 brukar bli lagom.

Ops, är det därför, tur att jag fråga.
Tyckte själv att jag är ute ofta, men
alltså inte nog långt. Ska alltså börja
kräva mer fart av han när vi är ute oxå.
Han brukar vara lite loj,bortåt, sen blir
det en väldig fart på han hem. Några
fler som vill dela med sig av sina träningsmetoder?

Beror ju på vad du menar med fart. Nu blir det ju stenhårt i marken, så det är ju inte direkt bra att sitta och köra det hästen kan i flera km. Men ett bra joggingtempo, där hästen inte släpar fötterna efter sig. Även när du skrittar ska inte hästen släpa fötterna efter sig, för det bygger inte många muskler. Kör gärna i backar, men inte fortare än att hästen kan trava bra. För mig tar det ca 40-50 min att köra 10-15 km, då skrittar jag också en hel del. Sen kan du ju fortsätta sköta den huvudsakliga fartträningen på banan. Kräva sänkningar av tider, det kan du nog inte, det kommer komma helt naturligt när hästen blir starkare. Hoppas på en fin vinter (is på vägarna), så du törs jogga på hemma ordentligt, och lägga in fartträning även hemma. Då kan du ju ha någon sträcka där hästen får sträcka ut ordentligt. Blir det stenhårt i marken, ingen is och snö, ja då får du nog strunta i farter hemma, och bara jogga på.

Men det är ju din häst, så du gör ju helt som du vill! Men ökar du inte träningen, då tror jag aldrig du kommer komma någonstans. Våra unghästar dom springer en mil kring jul-nyår ungefär (vintern mellan ett och två), om dom blivit inkörda i tid. Det klarar dom plättlätt, så var inte rädd att jogga på.

Lycka till!

Tack för rådet, nu har ju vintern kommit med besked.
Hoppas som du säger på vintervägar så att det
inte blir stenhårt. Han har tack och lov en kvick skritt,
och jag tycker inte att han släpar benen efter sig i travet.
Men jag har nog ändå varit lite snäll, brukar bli en
väldig fart på han hemåt så trött efter 8 km är han inte.

Det fínns ett par rejäla backar under turens gång, så den
biten har vi. Får börja med lite fartträning på rakorna om
väglaget tillåter då.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hundträning Har firat klart julen och ser att våran träningshall är ledig hela kvällen. Hade egentligen tänkt att gå milen imorgon eftermiddag men...
Svar
17
· Visningar
1 284
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17