Sv: Träning av fälttävlanshästar...
Det man tränar är väl dressyr, hoppning, kondtion och terräng
Eftersom det är så mycket olika moment man behöver träna på men samtidigt inte vill slita ut hästen, måste man kombinera lite.
Så hästen ska gå i en korrekt form och göra tex. bra galoppfattningar även när man hopptränar eller rider ute.
Man kan ju inte sitta och trimma dressyr nästan varje dag som en ren dressyrryttare kan därför måste man lägga in det i allt annat man gör.
Kondition tränar man oftast med intervaller där man galopperar en sträcka, vilar, galopperar igen osv. Olika snabbt och länge beroende på nivå. Sen gör man ibland innan tävling en koll och galopperar så fort och länge man ska göra på tävlingen.
Hur mycket ren terränghoppning man tränar beror helt på häst (och tillgång på hinder
) Jag hoppar terräng på min häst ofta, nått hinder varje gång jag är ute och rider, samt lite mer någon gång i veckan när det är säsong för det. Eftersom hon behöver spänna av i terrängen.
Min chefs hästar däremot som är rutinerade och går svår klass, hoppar terräng några gånger innan första tävlingen på säsongen. Sen mellan tävlingarna nästan inget alls. Då är det mer lydnad i dressyr och på banhoppningshinder som gäller.
Men det finns inga trevligare hästar att rida än fälttävlanshästar, tycker iaf. jag
De tränas så varierat och blir oftast väldigt välridna och är pigga och framåt