Träning av fälttävlanshästar...

O

overtyre

Jag undrar hur fälttävlanshästar generellt sett tränas, förutom att man hoppar terränghinder. Vad är det som skiljer träningen åt från exempelvis hopphästens och dressyrhästens? Vad är det man fokuserar på för att få en bra fälttävlanshäst?

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Träning av fälttävlanshästar...

Kortfattat; variation & mångsidighet.

Kanske återkommer med ett bättre svar
någon gång, när jag har tid! :angel:

Putt, putt.

Är det bara "fälttävlansnörd" som tränar sina hästar här? :eek: :angel:

Det man tränar är väl dressyr, hoppning, kondtion och terräng

Eftersom det är så mycket olika moment man behöver träna på men samtidigt inte vill slita ut hästen, måste man kombinera lite.
Så hästen ska gå i en korrekt form och göra tex. bra galoppfattningar även när man hopptränar eller rider ute.
Man kan ju inte sitta och trimma dressyr nästan varje dag som en ren dressyrryttare kan därför måste man lägga in det i allt annat man gör.

Kondition tränar man oftast med intervaller där man galopperar en sträcka, vilar, galopperar igen osv. Olika snabbt och länge beroende på nivå. Sen gör man ibland innan tävling en koll och galopperar så fort och länge man ska göra på tävlingen.
Hur mycket ren terränghoppning man tränar beror helt på häst (och tillgång på hinder ;) ) Jag hoppar terräng på min häst ofta, nått hinder varje gång jag är ute och rider, samt lite mer någon gång i veckan när det är säsong för det. Eftersom hon behöver spänna av i terrängen.
Min chefs hästar däremot som är rutinerade och går svår klass, hoppar terräng några gånger innan första tävlingen på säsongen. Sen mellan tävlingarna nästan inget alls. Då är det mer lydnad i dressyr och på banhoppningshinder som gäller.

Men det finns inga trevligare hästar att rida än fälttävlanshästar, tycker iaf. jag :D De tränas så varierat och blir oftast väldigt välridna och är pigga och framåt :)

Jag gör ett arbete i skolan där jag ska göra ett träningsprogram för en fälttävlanshäst. Ni som rider lätta klasser, hur ofta tränar ni terräng? När brukar man börja, med tanke på banorna och så. Och hur många gånger innan en tävling brukar man träna?

Jag kan nog tycka att alla hästar borde tränas med målet mot fälttävlan alltså ALLSIDIGT! Jag tycker inte en dressyrhäst ska slipas på banan 6 dagar i veckan. Konditionsträning är även det nyttigt för alla hästar. Så även om jag har en dressyrhäst så tränar jag dressyr, hoppar och rider ut samt
konditions/intervall tränar.

Med min förra fälttävlanshäst (har unghäst nu) red jag dressyr 3-4 dagar i veckan, hoppning en gång och ut resten. Uteritterna varierade mellan klättring, lugnare turer, längre galoppturer i verierande terräng, intervallträning (ca 1 gång varannan vecka) m.m. Så här kommer jag rida med nuvarande häst(ar) också så småningom. Tränade terränghoppning gjorde jag på våren innan tävlingar och ev. ngn gång under tävlingssäsongen. Men jag hoppar även över allt jag kan hitta i skogen som känns lämpligt.

Och hur många gånger innan en tävling brukar man träna?

Drömscenario: 3-5 träningar innan säsongens första tävling :love:
Verklighet (iaf om man som vi bor i fälttävlansvärldens Norrland): 0-1 träningar :devil:

/aicha - satans trött på det där smutsiga vita som ligger på marken.

*kl*

Vi tränar ute på terrängbanan för första gången denna säsongen på lördag. :banana:

Innan i vinter så har vi konditionstränat på stranden, trimmat på dressyren och kvalat i hoppningen. :bump:

Allsidig träning är a & o för att få fram friska starka hästar som "vill" ut och tävla.

Södra skåne, fast tittar man ut genom fönstret nu så kan man f*n undra:mad:

Vi tränar på Gärds banan, som är en gräs på sandbotten bana som håller för alla väder :D

Dom har lovat upp mot +10 i veckan som kommer, YES!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 864
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka