Träning av en islänning?

F

Fylkir

Jag ska börja rida "min" islänning igen och eftersom han inte blivit tränad på så länge har han sämsta kondisen någonsin -.-'
Har ni några tips på hur jag ska träna upp hans kondis igen?
Han har inte blivit riden på 4 månader och måste startas upp långsamt :P
Men om ni kunde hjälpa mig skulle jag bli evigt tacksam. jag har hela sommaren (nästan) på mig att starta upp honom och sedan såklart hösten osv. Men sommaren mest!
Hjälp!?:o

Sv: Träning av en islänning?

Läs i igångsättningstråden. Den ligger nålad högst upp på denna sidan. Hittar du inget svar så skriv där om din tråd inte blir flyttad, vilket jag tror att den kommer bli.

Läs i igångsättningstråden. Den ligger nålad högst upp på denna sidan. Hittar du inget svar så skriv där om din tråd inte blir flyttad, vilket jag tror att den kommer bli.

Det är en viss skillnad på en vanlig häst och en islänning -.-'

4 månader är inte så jätte lång tid ändå.
Jag tränade och tävlade ett sto som inte blivit riden på ca 2 år ...
Rid mycket i skog och mark så får du nog upp kondisen till slut. Det som många glömmer är att hästar orkar mycket mer än vad man tror!

Jag har också en islänning och vet precis vad det är för skillnad på en 4- eller 5-gångare och en 3-gångare. Och det påverkar inte konditionen för fem öre!

En islandshäst har muskler, leder, hjärta och lungor precis som vilken annan häst som helst. I vilken ordning hästen sätter ner fötterna är helt och hållet orelevant när du ska sätta igång och bygga muskler. Det som spelar roll är att hästen går i rätt form, och det ska man ju sträva efter oavsett gångart.

Det man kanske får tänka på är att hästen kanske inte orkar bära sig i alla gångarter, så man får koppla bort det lite och tänka på att hästen ska jobba rätt och inte tänka att hästen ska tölta eller trava.

Min häst är tex inte så stark att han orkar trava ordentligt på volt, därför väljer jag att tölta på volt och travar korta sträckor på rakt spår tills han orkar bära sig tillräckligt bra.

Asså? Det har jag missat totalt!
Gångartsmässigt - ja.
Konditionsmässigt- nej.

/_moa_ som åker upp och tittar på sin ponny om han verkligen är islandshäst eller inte?

Kondis stärks bäst genom intervallträning, men är hästen väldigt omusklad får du ta det lugnt med intervallerna i början. Mycket skritt på jobbiga skogsstigar så att den får lyfta på fötterna. Tänk på att musklerna och konditionen stärks snabbare än senor och leder, så bara för att hästen får bättre flås ska du inte pressa på för mycket i början. Ta det lugnt så hela kroppen hinner med.

Jo! Det är en stor skilland -.-'
Jag har pratat med en islandstränare om det, och hon säger att det är en stor skillnad på att träna en vanlig häst och en islänning.
Islänning har större muskelmassa etc..
Men iallafall.. Han har inte blivit ridern på 4 månader och har sämst kondis. Jag skämtar inte:d han orkar inte mer än 10-15 minuter i skritt och lite tölt sen är han svettig. Men tack för hjälpen iallafall :P

Större muskelmassa jämfört med vad? Ett halvblod? Ett fullblod? En ardenner?

Alla hästar är ju byggda olika, många islandshästar är ju mer kompakta än tex. ett halvblod. Mer massa på mindre yta.

Man tränar ju inte en häst annorlunda för att det är en islänning, utan för att hästen är byggd på ett visst sätt. Jämför den nya modellen av islänning som är mer av en sportponny, med den gamla, definitivt grövre islänningen som avlades på 80 talet.

Att säga att alla islandshästar tränas på ett visst sätt är ju helt befängt. Två islänningar kvar vara precis lika olika i kroppsbyggnaden som en islänning och ett halvblod.
Fråga din tränare hur hon/han tycker att alla islandshästar är likadana. Svarar hon/han ja på det så tycker jag du ska byta tränare! :cool:

fast svettighet och kondition hänger inte ihop...i så fall borde ju hästar i tävlingskondis inte alls svettas....

Håller med. Och det kan man ju också säga är "typiskt" för islänningar, eftersom de som så många andra kallblodsraser har tjock päls.
Min egen islänning håller fortfarande på och fäller av vinterpälsen, och han har ändå inte särskilt mycket päls jämfört med vissa andra islänningar. Har man tjock päls i denna "värmen" så är det klart att man svettas så fort man rör sig.

Börjar hästen flåsa och flämta efter 15 min skritt däremot, då är det nog inte bara konditionen det är fel på, utan då tror jag allt man får vända sig till veterinären istället, för 15 min skritt borde vilken frisk häst som helst klara av!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka