Träning av 1åring.

Sv: Träning av 1åring.

Men hur ofta ser man inte travhästar piskas hela loppet? Nej jag drar inga förhastade slutsatser. Har sett många travlopp - som varit både skit men även relativt bra. Jag säger inte att travsporten är den enda sporten som sliter sina hästar sönder och samman, går även att kolla på hoppning i den högre graden.
Men det finns fortfarande ingen ursäkt att köra lopp med en tvååring. Det gör man endast för att kunna tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.

vill bara säga att det är sk****t snack, piskad hela loppet. Pyttsan!
Många hästar är mogna för att göra en eller två starter som 2 åringar, de visar detta själv vid träning. Tror du verkligen att tränarna har möjlighet att slita sina hästar sönder och samman.

Vet du hur det går till när man ska starta en häst på tävlingsbanan?? Så klargör detta för oss som tävlar. Så kanske du kommer på en och annan sak.
 
Sv: Träning av 1åring.

Vi tänker olika helt enkelt. jag ser på de tävlingar jag är på, tex hopnning m.m och ser väldigt många hästar som är väldigt stressade och alls går i nån fin fom m.m... Om trav vet jag inte så mkt faktiskt, mer än att JAG tycker att man börjar i väl tidig ålder.

Men jag är absolut ingen tävlingsmänniska, låååbngt ifrån- Visst, hästen e ett "arbetsdjur"som du säger. min häsr abretar också, men jag tycker att man pressar hästarna för mkt på de allra flesta tävlingsbanorna.

Jag vill ha en lugn harmonisk häst som jobbar nyttigt får båda skalle och kropp, jjag anser inte man kan få en sån häst på en tävlingsbana då både tyttare och häst är nervösa och man gör allt på för att få en rosett, eller pengar. för mig stämemr det bara inte.. men det är min mening.

Sen benspratteltävlingar, trav och allt annat, nej det är inte alls hälsosamt för hästen, klart både hoppning och trav sliter mkt på hästen... de e ju uppenbart.
 
Sv: Träning av 1åring.

Vad begrundar du dina uttalande på om att travhästar tex inte är harmoniska!?! Du kan knappast få en mer hanterad och miljötränad häst än en travhäst vill jag nog påstå. De får befinna sig i alla möjliga miljöer och träffa på mkt olika grejor och folk, fordon mm.

Och vad menar du med bensprattel....!?! En häst som inte travar bra i tävling kan få en rapportering/startförbud på sig. Dvs att den inte får starta om den inte uppvisar ett vetintyg i sämsta fall. Sen finns det dem som har ett yvigt trav och som det inte är något fel på, men som på vissa banor bara får denna stämpel på sig.
:cry::mad::confused:
 
Sv: Träning av 1åring.

det jag menar är att många hästar jag ser är inte harmoniska. de är Jätte många som inte kan få sin häst att gå framåt och slappna av på en framridningsbana.. visst vissa härstar tycker nog de e kul, de som kan slappna och och på riktigt tänka på vad de ska göra och slappna av emallan åt, men nej, jag tycker inte att många hästarna på tävlingsbarnorna verkar harmoniska och riktigt gilla läget,, men det är vad jag tycker.
sen om en travare kan springa på vägar där de ebilar och allt möjligt utan att va rädda för SAKER, tycker inte jag e samma sak som en harmonisk häst.

Dessutom hanterar jag och tränar min ettåring också, men jag gör inga sådana "vuxen" saker, som att köra in m.m.. jag kan träna andra saker som e praktiska i vardagen, typ stå still, lyfta hovar, flytta sig för tryck eller liknande. kommando som gå framåt, trava m.m kan jag okså lära in, helt utan krav när vi leker.

men detta 'är hur jag vill ha min häst, hur jag gör med min, alla tycker väl för hoppningsvis att deras sätt är bäst och så även jag. eller jag försöker iaf göra de bästa jag kan.

sen e jag sambo med en hopptränare som tävlar mkt m.m. så jag har visst varit med en hel del. det är bara inte mitt sätt.
 
Sv: Träning av 1åring.

Det kan min redan, sås tilla lastas utan problem, lastar själv honom, lyfta fötter samt raspar och verkar honom utan problem, flyttar sig undan och är faktiskt mkt trevlig och lugn och mogen som jag tror de blir när de hanteras, som du säger på vuxet vis. När han selas på står han och sover, och är hur cool som helst har andra hingstar och ston runt om kring, här snackar man trygghet.

Som ex när vi skulle frysmärka honom; Tog 2 sek att lasta, som en gammal häst, likaså lasta av. Vi stod och väntade på vår tur, efter att vi sett hur en galen 1 åring lastats ut. Hade ändå sällskap av mamman sin. Tog väl sedan en ½ timma innan de 4 som var med fick in honom i transporten igen.
Min lilleman stod nog och undrade var den jämgamla hingsten höll på med; - Det är väl bara att gå på, ingen sak. Enl min bäbis.

Tror inte att de är så många som är så coola, vid av och på lastning. Och sedan står som ett ljus. :angel::love:
 
Sv: Träning av 1åring.

nej och jag hade inte haft några inåtvändningar om alla var så.. men så e inte verkligenheten.

Jag tror faktiskt att otroligt många blir sådana om man börjar i tid. Men det sker tillviss del på deras villkor. Det är inte så himla kul att börja med en 2-3 åring som inte vet vad som gäller. De ÄR starka och tunga att hantera när de sätter sig på tvären. Då är det inte så kul.

Men visst finns det " rötägg" hos hästindivider också. Men mkt kan förhindras om man tar hand om fostran i från början.
 
Sv: Träning av 1åring.

jo, men mn häst som e en travare fick jag som treåring och började med allt då.. lyfta hovar m.m. de har inte vart mkt problem tycker jag.
men de jag menade med tävlingar och sånt.. de e där hästarna stressas på.. alla tränar ju sina hästar, vare sig man kör eller rider dressyr eller hoppas, men juat när de kommer till pengarna och prestigen så blir djuren utsatta.. men som sagt igen: det är vad jag tycker... alla måste inte alls tycka samma och jag tycker inte illa om någon som inte tycker samma som mig.. isåfall hade de vart svårt att leva tillasmmans med en hopptränare ;)
 
Sv: Träning av 1åring.

Absolut att vi alla får tänka som vi vill, men att det stressas fram både de ena och det andra vill jag inte riktigt hålla med om. De som kanske möjligtvis gör det är de hästar som kostar kanske 100-200 tusen i levande föl avgift. Då kan det förekomma tt de stressas fram eller att det från ägarnas håll ställer krav att hästarna skall komma till start så snart som möjligt. För de ska börja betala sig.

Men det normala är att ge hästen tid men för den skull inte vänta med inkörningen. Och när den kommer in i växtperioder, låta den vila.

Har haft några st som varit klara som 2 åringar. Alltså mogna för uppgiften. Men det finns ingen mening med, och det vet de flesta inom travet, att stressa fram resultat, det resulterar i stressade djur och ingen vinst åt något håll.
 
Sv: Träning av 1åring.

vill bara säga att det är sk****t snack, piskad hela loppet. Pyttsan!
Många hästar är mogna för att göra en eller två starter som 2 åringar, de visar detta själv vid träning. Tror du verkligen att tränarna har möjlighet att slita sina hästar sönder och samman.

Vet du hur det går till när man ska starta en häst på tävlingsbanan?? Så klargör detta för oss som tävlar. Så kanske du kommer på en och annan sak.



Håller verkligen med dig !
En häst som inte vill springa springer inte, Dom är större och starkare.. Det har man sätt några gånger. Har även haft en själv !! Den red jag in och sålde istället, trivdes bättre med det.
 
Sv: Träning av 1åring.

kl

Först och främst, jag är travmänniska så alla vet om det!
Sen måste jag bara få berätta för travmänniskorna i denna tråd att jag skäms över att vara travmänniska ibland. Det finns tre orsaker; dom bedrövliga drivningsreglerna, våra banveterinärer samt folk som i detta forum fäller ut taggarna och säger i princip "Ja, en travare har de sååååå mycket bättre än vissa andra hästar", ja men visst är det så, i vissa fall så att säga. Nu säger inte jag till er att era hästar inte har de bra, men majoriteten av travarna har det INTE bra.
Varför ska vi hela tiden hålla på å dra in en massa annat grejs, "men titta på hoppningen då, men titta på fälttävlan då", men skitsamma, det är TRAV vi snackar om.
Varför ska jag försvara en sport som är emellanåt så grym? Jag erkänner att den är grym, det gör jag. Men jag gillar det endå, inte för pengarna, inte för prestigen, utan för själva SPORTEN! Känslan i loppet, de är de jag är ute efter sen hur de går spelar ingen roll. Jag är ute efter adrenalinkicket som uppstår. Och sen, framörallt; jag älskar hästen.
Och jo, man kan visst tvinga en häst till att springa, det är inte svårt.
Och ja, jag är emot tvåårstävlandet och jag vet flera stora travprofiler som tycker likadant. Hur mycket ni än säger så finns de ingen häst i världen som är färdigutvecklad som två och treåring. Och dom farterna dom unga hästarna kan komma upp i när dom är så unga är faktiskt väldigt skrämmande i mina ögon.
Jag förstår nu varför många är så emot travet, för de enda dom ser är ju i princip bara negativt ur hästhållningssynpunkt. Jag önskar bara att fler människor kunde få komma till ett vettigt stall och se hur en travhäst faktiskt kan få leva, om den hamnar hos rätt människa.

Och nu ställer ni er säkert den frågan; hur kan jag vara en travmänniska när jag tycker såhär?
Till skillnad från så många andra så lever jag inte i min egna värld, jag har mina ögon öppna och jag ser faktiskt vad som egentligen händer "bakom kulisserna". Jag lever inte i förnekelse.

Och efter detta inlägget så kommer jag säkert få en massa påhopp, men jag bryr mig inte. Jag orkar inte bry mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning av 1åring.

Får väl tillägga här och nu att jag är också travmänniska. =)


Om du syftar på de uttalanden jag gjort, om det har stört dig.
Men vill bemöta dig i det du säger om 2 åringar. Jag har aldrig sagt att jag försvarar de tider som vissa tränare kört sina 2 åringar på. Defenitivt inte! Men om man startar en 2 åring som är med på noterna och som tycker det är kul, och mogen för att gå 22-25 tempo och som uppför sig på banan. Där ser jag inget hinder. men absolut inte de som går 15 tider eller liknande.

Och att man kan tvinga en häst springa, och prestera vet jag heller inte om jag kan hålla med dig om.
Jag menar om en häst tar ut sig och travar ok, samt gör ALLT som står i hästens väg, när den tävlar. Annser jag inte att amn tvingar den, vill då påstår att hästen är så ärlig att den "sköter" sitt jobb gentemot den som kör.

Tvingar man en häst till något den inte vill!, så får man ett gensvar på ett eller annat vis. Skada eller att hästen blir oregerlig. Då blir den oftast struken och får inte vara med.

Jag står för ovan skrivna. Får väl påhopp, men det tar jag.
 
Sv: Träning av 1åring.

Finns mycket fördomar om trav och det kan väl lätt bli så om man inte är insatt!? Finns travmänniskor som eg. inte borde ha hästar, som missköter eller pressar de alldeles för hårt men så är det ju i alla sporter mer eller mindre, går ej att komma ifrån, idioter finns det överallt.

Har pratat med ett flertal hovslagare, veterinärer och ET och de tycker oftast att det är tacksamt med travhästar då de är mycket välhanterade i tidig ålder.

Hade även en pratstund med min ET, hon menade på att man ska belasta hästar i tidig ålder, annars har de aldrig möjlighet att få samma lungkapacitet och kondis som en som är det. Men än en gång! Allt handlar om sunt förnuft!! Men tyvärr finns det många som ej besitter det, därav förstörda hästar.

När de är unghästar måste de tycka det är roligt, inget snack om saken, annars funkar det aldrig. Nu pratar jag ej om att köra långa motionspass med en ettåring naturligtvis (sunt förnuft) men man kan göra en hel del enkla saker med en ettåring som man/den har nytta av senare.

Men jag säger samma, finns mycket hemskt i travvärlden, saker som jag ej samtycker med. Blivit mycket press på hästar pga. de stora pengarna. Jag och min familj kör på hobbynivå (om ens det?) Var flera år sen vi vann en krona. Vi gör det för vi tycker det är kul och för att vi älskar hästarna! Familjemedlemmar är vad det är :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träning av 1åring.

Jag kan hålla med er fullt ut att en travare ska tränas i tidig ålder för att hålla. Men jag kan inte träna unghästar, därför kommer jag låta någon som vet hur man gör få köra in och träna min unghäst om jag nu kommer att skaffa någon.
 
Sv: Träning av 1åring.

Finns mycket fördomar om trav och det kan väl lätt bli så om man inte är insatt!? Finns travmänniskor som eg. inte borde ha hästar, som missköter eller pressar de alldeles för hårt men så är det ju i alla sporter mer eller mindre, går ej att komma ifrån, idioter finns det överallt.

Har pratat med ett flertal hovslagare, veterinärer och ET och de tycker oftast att det är tacksamt med travhästar då de är mycket välhanterade i tidig ålder.

Hade även en pratstund med min ET, hon menade på att man ska belasta hästar i tidig ålder, annars har de aldrig möjlighet att få samma lungkapacitet och kondis som en som är det. Men än en gång! Allt handlar om sunt förnuft!! Men tyvärr finns det många som ej besitter det, därav förstörda hästar.

När de är unghästar måste de tycka det är roligt, inget snack om saken, annars funkar det aldrig. Nu pratar jag ej om att köra långa motionspass med en ettåring naturligtvis (sunt förnuft) men man kan göra en hel del enkla saker med en ettåring som man/den har nytta av senare.

Men jag säger samma, finns mycket hemskt i travvärlden, saker som jag ej samtycker med. Blivit mycket press på hästar pga. de stora pengarna. Jag och min familj kör på hobbynivå (om ens det?) Var flera år sen vi vann en krona. Vi gör det för vi tycker det är kul och för att vi älskar hästarna! Familjemedlemmar är vad det är :)



Håller med dig, i det du säger! Om du menar att jag kör för mkt med min 1 åring, ca 4-6 km när vi är ute, så vill jag jämt förtydliga att han springer och pratar ibland och främst, så är han lika pigg som när vi körde ut. Då tycker jag inte att man iaf överanstränger en 1 åring. De måste tycka det är kul att få komma ut i vagn.
På denna nivå så ska det vara "utan" krav, men man får heller inte vända hem för att man stöter på något som kanske inte pållen gillar till 100%. man ökar när man ser att pållen inte "tar skada" av att springa o gå ett varv till. Då stärker man ju kroppen o lungorna, senor ja allt. Man måste vara hörsam hur pållen tar det. Och lyssna till sig själv om man känner att allt inte är bra.

T ex sista ggn jag var ute så träffade vi på en granne som har 4 hundar nu, hm, som gör lite vad de tycker. Han tyckte det var lite läskigt och vände med mig. Då hoppade jag av och vi gick förbi. Det är ju viktigt att man inte bara ger sig då utan tar sig förbi det "hindret". För att visa att det är inget att bry sig om.

Men däremot så var det inget när vi sista sträckan, mötte 10-15 kossor i full karriär mot oss utmed staket och väg. Då joggade han bara vidare som om de inte fanns. Då trodde jag att jag skulle få åka, :p.

Men allt måste få ske med sunt förnuft när det gäller unghästar.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träning av 1åring.

Näe, jag menar ej att du kör för mycket ;) Så länge det är så som vi båda menar, kul och utan krav och jag instämmer också i att man absolut ska försöka ta sig förbi "jobbiga" saker. Väldigt viktigt tror jag annars kan de lätt börja tro att de kan välja helt och hållet själva. Tålamod kan man väl säga att man får ha, ta det lugnt och fint :p

Bara att jag ej körde så mycket innan betet. Första hästen jag tränar alldeles själv och min far har börjat mycket senare att köra in och träna sina (tvååring tror jag?), så jag provade mig lite fram. Men det gick fint :) hon tyckte det var kul att komma ut och lärde sig otroligt snabbt!

Men märker faktiskt att lilla tjejen är ganska bortskämd :angel: och även att hon ärvt lite av sin mors temprament. Så där har jag något att bita i!

Var även ute mycket med henne som åring (även nu) på skogspromenader, klättra och så. Hon fullkomligt älskar skogen!
 
Sv: Träning av 1åring.

Näe, jag menar ej att du kör för mycket ;) Så länge det är så som vi båda menar, kul och utan krav och jag instämmer också i att man absolut ska försöka ta sig förbi "jobbiga" saker. Väldigt viktigt tror jag annars kan de lätt börja tro att de kan välja helt och hållet själva. Tålamod kan man väl säga att man får ha, ta det lugnt och fint :p

Bara att jag ej körde så mycket innan betet. Första hästen jag tränar alldeles själv och min far har börjat mycket senare att köra in och träna sina (tvååring tror jag?), så jag provade mig lite fram. Men det gick fint :) hon tyckte det var kul att komma ut och lärde sig otroligt snabbt!

Men märker faktiskt att lilla tjejen är ganska bortskämd :angel: och även att hon ärvt lite av sin mors temprament. Så där har jag något att bita i!

Var även ute mycket med henne som åring (även nu) på skogspromenader, klättra och så. Hon fullkomligt älskar skogen!

Ok då fattar jag. Goooood med samma tankar. Hehe.
Idag fick min "bäbis" skor på sig, slet mkt på sina fossingar. Han var hur snäll som helst. Var nästan som en gammal häst att sko.:idea::love:
 
Sv: Träning av 1åring.

Ja det är roligt när man tänker samma. Skoj när de är så snälla. Vi har en gangster men han är på bete tills september. Ej tömkört han knappt tyvärr så det blir en hel del när han kommer hem. Nu gottar han sig med tio-tolv andra pojkar på sommarkollo ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp