Träning av 1åring.

Sv: Träning av 1åring.

hållr verkligen med dig! min ettåring lyfter jag hovar på, verkar, busar, menj agh ar förmånen att ha sommarhagen precis i stallet så han komemr in stallet och borstas och lyfter hovarna där varje dag.. det älskar han, komma in, få lite goduis mm.. men att köra in honom?! asså tittar jag på min lille BEBIS så e de på tok tok tok för tidigt för honom...känns de som iaf.
 
Sv: Träning av 1åring.

Kan vara lite farligt att "förmännskliga" våra kära hästar. Kan bli fel i slut ändan, kan då också bli väldigt farligt.


Förmänskilga? Vad gar det med saken att göra? Jag gjorde en jämförelse för att folk kanske lättare skulle förstå varför man inte ska träna en ettåring. Jag är mycket väl medveten om att man inte ska förmänskliga djur!

Och att köra in en ettåring är helt galet! De är ju inte färdigutvecklade varken fysiskt eller psykiskt :S Att köra lopp med stackars travhästar vid två års ålder är djurplågeri.
 
Sv: Träning av 1åring.

Och att köra in en ettåring är helt galet! De är ju inte färdigutvecklade varken fysiskt eller psykiskt :S Att köra lopp med stackars travhästar vid två års ålder är djurplågeri.

Jag tkr inte heller de är ok att köra in dem i så tidig ålder, samma gäller inridningen av galopp hästar vid ett års ålder, på tok för tidigt.
Kanske en förklaring till att trav o galopp hästar inte håller så länge?!
 
Sv: Träning av 1åring.

Vi gjorde så innan. Kört in dem på hösten som åringar om de var födda tidigt. Men nu är de födda ute i hagen, i det fria. Så när de är 1 år på våren, så kör vi/jag in dem, och tränar lite medans de får gå och äta gräs och kraftfoder.hela sommaren.

:bow::banana::bump::bow:

Okej :)
Vi har alltid börja vänja dom tidigt med saker och ting, bilar, traktorer,stora hösilagebalar,sele,duscha.. ja de mesta. Man vinner så mycket på det. Och så är dom ju faktiskt ganska lätthanterliga när dom är lite mindre :P
Våran bäbis går i grönhage om dagarna och tränas mentalt på eftermiddag/kvällar. Men hon får ändå vara föl och leka av sig .

:laugh:
 
Sv: Träning av 1åring.

Förmänskilga? Vad gar det med saken att göra? Jag gjorde en jämförelse för att folk kanske lättare skulle förstå varför man inte ska träna en ettåring. Jag är mycket väl medveten om att man inte ska förmänskliga djur!

Och att köra in en ettåring är helt galet! De är ju inte färdigutvecklade varken fysiskt eller psykiskt :S Att köra lopp med stackars travhästar vid två års ålder är djurplågeri.


Nu blir jag faktiskt lite småförbannad när jag ser vad du skriver !
Djurplågeri ? Trav. Är du galen, dom flästa travare lever ett himelskt liv om man jämnför med mycket annat. Fälttävlan då? Fasta hinder, springer tills dom har så mycket mjölksyra i benen så dom inte bär längre, vad tycker du om det ? Är det också djurplågeri. Vi kör in våra travare vid 10 månaders ålder, dom tränar kondition från 1 års ålder 2 års ålder, då börjar dom snabbjobba. intervaller, inte har dom mått dåligt av det. Går premie på sommaren/Hösten.

Och nej, dom är inte färdigutvecklade, Det får man ha i åtanke, man kan ju inte träna en 2 åring likadant som en 5 åring. det förstår nog alla som håller på med trav.
 
Sv: Träning av 1åring.

Och nej, dom är inte färdigutvecklade, Det får man ha i åtanke, man kan ju inte träna en 2 åring likadant som en 5 åring. det förstår nog alla som håller på med trav.

Och jag blir förbannad på det du skriver! Du säger ju emot dig själv? Varför, ska man ens köra in en ettåring? Vad fyller det för funktion för dig? Vad får hästen ut av det? Jo, den slits ut i tidig ålder och kommer inte hålla länge! Är det schysst hästhållning? Bara för att travet är så pengafixerat så dom gör vad som helst mot stackars hästarna bara för att tjäna pengar. Usch säger jag!
 
Sv: Träning av 1åring.

håller med dig.. anledningen att de gör det är pengarna och prestige. hade vi inte tävlat våra hästar hade de mått bra mkt bättre, enligt mig i allafall.
 
Sv: Träning av 1åring.

*kl*
Min 1-åring går på bete. Hon kommer in varje dag för att tvätta och visitera hovarna eftersom vi just nu dras med hovproblem. Sedan blir det inte mycket gjort den närmaste tiden. HOn ska bara få växa till sig.

Skulle inte drömma om att börja köra in henne än. Det anser jag att hon är på tok för liten för.
 
Sv: Träning av 1åring.

samma med min. komemr in varje dag för att bli ompysslad, vilket han älskar. får ju knappt ut han ur stallet och får han inte komma in från hgen så försöker han tränga sig. dock lyfter vi bara hovar och tränar på att stå still när man borstas osv..
 
Sv: Träning av 1åring.

Exakt! Vill man inte att ens häst ska hålla och leva länge samt vara frisk?

Min ettåring är jag nere hos varje dag, och ett par gånger i veckan går vi ut en liten promenad i skogen. Borstar osv gör vi ju så ofta det går.
 
Sv: Träning av 1åring.

Kör också in min lite smått innan betet som ettåring. Fortsätter efter betet och hoppas på premie. Kan inte påstå att det är ngn hård träning öht! Som högst varannan dag nu som tvååring. Då och då får hon viloperioder olika långa (då de utvecklas och växer) Hästar ska belastas i tidig ålder just för att hålla! Självklart med sunt förnuft annars blir det ju såklart det motsatta.
 
Sv: Träning av 1åring.

Säger imot mig själv? Nej det gör jag inte.
Varför finns trav om det inte är för Spelarna/Prispengarna. Jag håller på för att det är jävligt kul, och att man får en slant då och då. Skulle alla tänka som er så skulle det inte bli någon travsport, då är det bara att lägga ner. Samma med Galoppsporten. Nej , träna på.. Som Mauthoria säger: Det är ingen hård träning. Och det är det inte, hästen får välja själv vilket tempo och när den tar i själv.. Träna med huvudet så går allt bra. Har iaf tränat alla sen 1 års ålder och dom äldsta är 11 år nu, frisk som en nötkärna. Tycker väldigt många har förhastade slutsatser inom trav/galopp.

"hade vi inte tävlat våra hästar hade de mått bra mkt bättre" De var nog det dummaste jag läst på länge. Hästar är arbetsdjur. Dom flesta hästar Älskar att komma ut på banan. Finns undantag men det är nog inte många.
 
Sv: Träning av 1åring.

Jag har min ettåriga halvblodsvalack på sommarbete och har haft sedan mitten av maj. Han har dock lärt sig att bli longerad och lärt sig förstå de olika kommandona, blivit ledd i skogen både själv och med annan häst som sällskap, blivit lasttränad flera gånger, bundits upp i stallgången själv och blivit ryktad och faktiskt haft träns på sig en gång.

Jag ska börja köra in han lite smått efter betet. ;)
 
Sv: Träning av 1åring.

Men hur ofta ser man inte travhästar piskas hela loppet? Nej jag drar inga förhastade slutsatser. Har sett många travlopp - som varit både skit men även relativt bra. Jag säger inte att travsporten är den enda sporten som sliter sina hästar sönder och samman, går även att kolla på hoppning i den högre graden.
Men det finns fortfarande ingen ursäkt att köra lopp med en tvååring. Det gör man endast för att kunna tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.
 
Sv: Träning av 1åring.

Jag har en arabhingst som jag skaffade för ca 6 månader sen, Han är 3 år och nu har jag börjat med att träns och sadelvänja han, detta går hur bra som helst.
Många börjar tränna sina hästar rent för tidigt i mina ögon pga att dom vill ha den inriden snabbt, men hästarna måste få mogna och växa till sej innan man går på för mycket.

Jag tycker nog att du kan tränsa din åring och ta ut på promenader så snart du ser att den accepterar tränset och du vet att du har full kontroll så hon inte rusar iväg med tyglar slängandes och blir skadad. Jag började mina promenader med min grabb med träns men jag hade grimma på han och longerlina fast i den, inga tyglar på alls.

Vanlig hantering är det viktigaste i den åldern den är nu, dvs att du kan ta ut och in hästen, borsta,kratsa hovar, att hovis kan klara av att verka den, spola den med slang samt transport träna den.

Sen kan man ju börja löshoppa och longera när man ser att hästen är mogen för det, man skall bara se till att ta det lungt och inte gå för fort fram då det kan bli väldiga bakslag av det och sen får man kanske inte rätsida på hästen igen.

Mitt råd är nog att fortsätta träna hästen vid att du ska kunna sköta den och låta den få vara unghäst över sommaren i övrigt sen kan du börja till hösten och träna korta stunder och sedan låta hästen ta det till sej innan du går på nästa sak, jag jobbar ca 20 min med min hingst sen får han vila och ta det lungt nästa gång jag kommer till hagen tar jag han och känner på han, testar han lite om han tycker saken vi tränat på går lättare nu eller om han behöver mer tid på sej. Det får ta den tid det tar för jag vill ha en häst som litar på mej och som även håller lite längre.

Lycka till :)
 
Sv: Träning av 1åring.

Men hur ofta ser man inte travhästar piskas hela loppet? Nej jag drar inga förhastade slutsatser. Har sett många travlopp - som varit både skit men även relativt bra. Jag säger inte att travsporten är den enda sporten som sliter sina hästar sönder och samman, går även att kolla på hoppning i den högre graden.
Men det finns fortfarande ingen ursäkt att köra lopp med en tvååring. Det gör man endast för att kunna tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.

Nu tycker jag du e lite ute o cyklar!
Jag tror att många av travarna hgar de jättebra o tränas så att de håller länge, men jag tror att de kanske inte håller lika länge för att de börjar tidigt inte för de de utövar sedan , för många av dem ser ju ut att älska det!

Hoppningen sliter inte hästarna sönder o samman:devil: Var fasiken har du fått de ifrån?!?!
 
Sv: Träning av 1åring.

Men hur ofta ser man inte travhästar piskas hela loppet? Nej jag drar inga förhastade slutsatser. Har sett många travlopp - som varit både skit men även relativt bra. Jag säger inte att travsporten är den enda sporten som sliter sina hästar sönder och samman, går även att kolla på hoppning i den högre graden.
Men det finns fortfarande ingen ursäkt att köra lopp med en tvååring. Det gör man endast för att kunna tjäna pengar så tidigt som möjligt på hästen.

Ja det verkar som om du har haft några dåliga upplevelser inom travet eftersom du verkligen Svartar ner det. Hoppning, fine.. Det slits där också, samma som på oss !! Vi slits vi med med åren. Den som sitter i soffan slits inte lika mycket som den som idrottar. Det är Naturligt !!

Har iaf inget imot 2 årings löp. Man kan lika gärna gå ut i löp och låta dom gå en 25 tid vilket INTE är mycket och tjäna 5000 på det än att låta dom nöta i Provlopp. Varje gång jag är på trav vilket är ofta så ser jag bara hästar som älskar banan. Älskar att springa och älskar att tävla.

Vart du har fått att det bara är att tjäna pengar vet jag inte. Det är din åsikt. Och många har säkert den inställningen, men långt ifrån alla !
 
Sv: Träning av 1åring.

Det är skillnad på träning och träning, sunt förnuft som sagt. Att ha sele och träns/huvudlag och senare en lätt sulky ett par ggr skadar ej hästen. Det är ju inte heller så att man är ute timtals!? Mellan fem-femton min kanske i början och bara ett fåtal ggr i veckan. Våra tycker det är spännande och roligt när de kommer ut! Tömkörning och/eller longering i vettiga mängder tycker jag ej ska vara några problem för en 1-åring.
 
Sv: Träning av 1åring.

Jag har min ettåriga halvblodsvalack på sommarbete och har haft sedan mitten av maj. Han har dock lärt sig att bli longerad och lärt sig förstå de olika kommandona, blivit ledd i skogen både själv och med annan häst som sällskap, blivit lasttränad flera gånger, bundits upp i stallgången själv och blivit ryktad och faktiskt haft träns på sig en gång.

Jag ska börja köra in han lite smått efter betet. ;)

Helt riktigt , du får en mer hanterbar individ, vilket underlättar senare i livet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp