Trångt i halskotpelaren, erfarenhet någon?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Persson91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 903
P

Persson91

Hej, jag har en 3åring som hade problem vid inridningen, visade på röntgen att hon var trång i nedre halskotpelaren. Utlåtandet från en annan spec.vet var att hon inte var överdrivet trång utan många hästar med sånt problem fungerar felfritt. Nu har hon fått 1/2års vila. Jag jobbar henne nu från marken och märker att hon har lite svårt att jobbas i vänstervarv, ställer gärna huvudet utåt. Om jag ställer henne inåt har hon svårt att formas runt utan att dra/falla inåt. Någon som har erfarenhet av detta? Tror någon att ju mer jag jobbar och bygger upp henne att hon kanske stabiliserar sig och blir starkare? Hon rör sig som en gud så det är värt att lägga ner tid om man tror att hon kan bli bra. Tack så länge!

Sv: Trångt i halskotpelaren, erfarenhet någon?

Många yngre hästar med förträngningar blir bättre av träning och mer muskelmassa. Problemen brukar inte yttra sig som stelhet eller liknande, utan de får neurologiska problem, vissa kan även få konstiga frambenshältor.. För att vara säker borde du kolla hästen rent kliniskt hos duktig veterinär.

Det du beskriver kan ju lika gärna vara en helt vanlig svaghet i något ben. Kan tycka att ponnyn var sådär i höger varv(vid ridning) när han var lite svag i höger bak. Vi fokuserade på att träna upp honom liksidigt i bak, och då kom både balans och form av sig själv.

Ta hjälp av en tränare för att det ska bli rätt träning, en duktig tränare ser säkert ganska snabbt var svagheten sitter.

Av ren nyfikenhet så undrar jag om stammen på denna häst ?

Pegasus : Då är det ju verkligen värt ett försök! Många andra säger att vi bara ska ta bort henne. Vad menar du för neurologiska problem? Vi var inne med henne hos veterinär för ett 1/2år sen å då kände en equiterapeut genom henne och vi röntgade nacken. Röntgen visade också att chippet hade vandrat upp intill vänster öra, så kanske kan det också störa? Du menar att vi ska röntga ben m.m? Tack för svar!!

Hon är efter Don Primero ue Warsteiner, några som vanligen nedärver detta? :s

Jag tänker likt någon annan redan skrivit att hon kan ju dels ha normal svaghet, men hon kan ju även ha en 'vanlig' hälta eller annat besvär helt frikopplat från förträngningen i halskotpelaren. Så en hältutredning på klinik skulle jag göra om det var min.

Neurologiska problem är problem med nervimpulser, reflexer osv. Kan visa sig t ex i snubblighet, vinglighet, att hästen inte riktigt kan koordinera/har ataxi etc.

Jag har en med en skada (syns inte på röntgen) i halskotpelaren. Han har neurologiska symptom av det. Inget du skulle tänka på om du träffade honom och inte visste. Men de reflexer som gör att hästar (och människor) utan att titta vet var kroppsdelar befinner sig i förhållande till varandra och omgivningen är skadade. (Heter proprioceptiska reflexer med ett finare ord).

Om du blundar kan du peka på din näsa t ex, om du går på gatan så vet du hur långt du har till marken utan att behöva titta på din for och marken för varje steg osv. Du tar när du går avslappnat och normalt lika långa steg med både benen utan att behöva tänka på det. Allt det och mycket mer styrs av nämnda reflexer.

Min ponny har nedsatta sådana reflexer som påverkar båda frambenen. Han vet inte var hans framhovar är i förhållande till marken riktigt. Om du tänker dig hur det blir när man går nedför en trapp (utan att titta på trappstegen) och tror att trappen är ett steg längre eller kortare än den är, då vet du hur det sista steget blir? Så är det för min ponny, han vet aldrig om han har långt eller kort till marken med hjälp av reflexerna. Han löser det dock med synen, och som sagt inget man märker på honom i vardagslag. Men om man täcker för hans ögon så han inte ser, då går han väldigt konstigt och verkligen 'letar' efter även ett slätt betonggolv med hovarna.

Samma sak om man ställer hovarna i kors på honom, en frisk häst med fullt fungerande reflexer känner av att benen är felplacerade och om de ens går med på att ställa ner i kors så, så de rättar och ställer tillbaka benet direkt. Min känner inte av att benen är felplacerade och låter de stå så, han märker det först när han ska börja gå och 'trasslar in sig' i sina egna ben.

Om man ser honom och inte vet ser man en normal häst som busar och brallar som alla andra, tar sig fram i all terräng osv. Om man vet vad man tittar efter kan man dock se att ibland så flaxar ett framben iväg och avviker från normalt rörelsemönster, ibland kan han oförklarligt snubbla på plan mark och han 'står som han stannar' och kan ibland stå med fascinerande avvikande benställningar som ser helt kajko ut ;)

Om man undersöker närmare hittar man som sagt det jag beskrev innan.

Där har du exempel på neurologiska symptom. Små neurologiska symptom märks bara när man 'letar' efter dem, stora neurologiska symptom kan innebära att hästen går omkull i hagen för den inte vet var den har benen, vinglar, inte kan gå rakt etc. Men det skiljer sig tydligt från en hälta eller att ha svårt att ställa i ett varv så att säga.

Har erfarenhet av halskotshästar - både positiva och negativa. Ibland (och mer troligt när de är unga) blir förträngningen mindre allteftersom och det går att träna som vanligt. Tyvärr har jag också varit med om häst som fick allvarliga problem (5 år). Det yttrade sig neurologiskt, den vinglade, kunde inte hålla balansen osv. Efter ett halvårs behandling utan resultat fick den tas bort...

Jag tror att du ska behandla den "precis som en vanlig häst". Halskotsfel brukar inte ge "ridproblem" som huvudet på sned eller att den undandrar sig arbete - det är nog precis som hos vilken annan häst som helst. Sådana problem har andra orsaker än halskotpelaren..

Hej. Råd nr 1. Stirra dig inte blind på en rtg plåt. Lyssna på hästen och se hur den verkar må. Har själv en som ser mkt ful ut i ryggen på rtg + även liten förändring på halskotpelaren. Han fungerar mkt bra som ridhäst (dressyr, och är 16 år nu)
Är hästen född med denna förändring tror jag att kroppen anpassar sig rätt bra, även om det är en försvagning, men är det en traumatisk skada kanske det är värre.
Jag skulle absolut låta en erkänt duktig kiropraktor behandla hästen, det kan ge mkt och onödiga problem av en eventuell låsning i kroppen, som ju är rätt enkelt att behandla. Ring tex hästkliniker och hör om de vet någon duktig där du bor.
Att den krånglat vid inridningen kan ju bero på väldigt mkt - allt från dålig grundhantering, fel sadel eller att den har ont nån(annan?)stans...

Chippet har jag svårt att se att det skulle störa, detta ska inte ligga så djupt.

Neurologiska problem kan yttra sig på flera olika sätt, men hästen kan vara vinglig, svårt att hålla balansen vid vändningar/ryggning m.m. En veterinär kan definitivt se detta.
Jag tycker absolut det är värt ett försök så länge hästen inte ser VÄLDIGT instabil ut vid den typ av arbete du ska använda den till (får ju aldrig bli en fara för häst eller ryttare..).

Jag tycker inte du behöver röntga hästens ben, menar bara att det kan vara bra att ta hjälp av en veterinär för att se hur pass påverkad den i nuläget är av sin förträngnig i halskotpelaren, evt även se så det inte är något annat som orsakar de problem du upplever.

Är detta en vanlig åkomma, bara tänker eftersom många skriver som om det vore det?
vanligt på halvblod kanske?

Min är ett fullblod.
Jag tror att det är rätt så många hästar som faktiskt har rtg förändringar i rygg/kotpelaren men som aldrig blir röntgade - för att de fungerar bra ändå...
Vet att man har gjort en studie på unga oinridna fullblod, där visade det sig att 80% av dessa hade någon form av kissing spines (medfödd antar jag då). Så på fullblod är det alltså troligtvis rätt vanligt.

Är detta en vanlig åkomma, bara tänker eftersom många skriver som om det vore det?
vanligt på halvblod kanske?

Inte så vanligt, men inte helt ovanligt heller. Speciellt inte traumaskadorna på unghästar, ffa hingstar (pga att de härjar och leker värre än ungstona). Men det är ett fåtal som har besvär, däremot drar ju en sådan här tråd till sig de som har erfarenhet. Och tittar du hos uppfödare som föder upp många hästar så på 30 föl kan de sett 2 t ex, det låter mycket men är inte så mycket.

Större hästar tycks lättare drabbas av traumaskadorna förresten, kanske för de växer fortare osv än ponnyraser, och kanske för de så att säga har 'högre fallhöjd' till marken om de t ex slår över vid bus och gnabb ståendes på bakbenen? (Min fundering)

Sen kan de både vara rena på röntgen men ha besvär (som min, han är welsh btw, veterinären är rätt säker på att det hände nåt när han var liten, men problemen kom senare), de kan se skit ut på röntgen men inte ha symptom, och så kan de ha symptom och röntgenfynd.

Men som någon sagt, skulle man röntga en massa hästar utan symptom skulle man nog hitta en massa förändringar. Precis som man hittar kissing spines hos den övervägande majoriteten av fbl (troligen lika för andra raser med), men utan att de har problem.

Därför får man aldrig ställa diagnos på bara röntgenfynd (förutom i extremfall).

Hur visade sig detta i inridningen? hur yttrar sig problemet med andra ord?

okej tack för svar.

lite som spatt då vissa hästar kan ha det utan att visa symtom på det.

men sen kanske de inte visar problem så som man alltid tror dvs hälta/smärta utan de visar det kanske på annat sätt som att man ser hästen som väldigt het eller som slö tex...det gäller väl kissing spines och spatt med...

Precis.

På min så upptäcktes det av en slump, veterinären som sett honom många ggr tyckte 'men hur går han??' just för han visade spontan ataxi hux flux. En radda neurologiska tester bekräftade.

JAG hade inte märkt något, mer än att några saker fick sin förklaring, te x varför han varit så "tramsig" med vattenpölar, snöfläckar och liknande 'skillnader i underlag'. Samtidigt var och är han en 'bergsget' som älskar att klampa rakt över kalhyggen, ut i urskogen osv (och gärna travar där om han får).

Så, nu när jag vet vad jag ska titta efter ser jag det ju, men det 'märks' fortfarande inte egentligen - han är som en vanlig häst (EN gång har han ataxisnubblat och gått ner på framknäna). Jag undviker dock att hoppa och att rida i mörker men det är mitt val. I övrigt så påverkar inte, förutom att jag nu vet varför (och har mer förståelse) han kan vara 'underlagstramsig', och att jag förstår och vet varför han fått svårare balansera i transporten.

Det finns inga förhållningsorder direkt heller från veterinären, mer än det självklara: Hoppa inga hinder med dolda svårigheter eller sena 'överraskningar' ang t ex landingsplats. Tvinga honom aldrig att gå någonstans där han är osäker/hoppa om han är osäker. Låt honom få möjlighet att sträcka fram och ner huvudet och kunna se marken ordentligt om han vill/behöver. I övrigt kan ni göra precis allt!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 887
Senast: russan 14
·
Ridning Rejäl bäsicsfråga som egentligen borde vara lätt som en plätt, men men :p ; Tips för att lära bort eller undvika att hästen får för lång...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
14 658
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka