Trång förhud och problem med kisseriet...

Zoya

Trådstartare
Min tioåriga son har extremt trång förhud. Ja, den är så trång som man kan inte ens dra den en millimeter över ollonet (har aldrig kunnat).
Detta skapar ju en del problem då han ofta får infektioner där inne. Snoppen blir då röd och svullen och det gör så klart ont.
Två gånger har vi sökt för detta. Första gången var när han fick infektion för första gången. Fick då rådet att bada mycket i badkar och "spruta in" vatten innanför förhuden så skulle det ge med sig vilket det gjorde.

Problemet är att han numera får dessa infektioner oftare och oftare - ca en gång i månaden som det ser ut nu. Vi sökte för andra gången i somras och VC ville typ inte ta i detta. Kollade som hastigast på snoppen och sa att det är inget att göra och att det löser sig av sig självt när han blir typ 13 :meh:

Nu har han då infektion igen och den här gången gör det extremt ont att kissa också och det har dessutom kommit var i kalsongerna (första gången). Han har nu badat och spolat i tre dagar utan förbättring - snarare tvärtom.

Är tveksam till att söka till VC igen eftersom de bara avfärdar oss. Men vad sjutton ska jag göra? :arghh: Någon som har råd och tips?

Sv: Trång förhud och problem med kisseriet...

En bekant hade trång förhud som liten och då fick dom snitta upp lite, inga problem sedan dess.

Finns det någon annan läkare att kontakta som förhoppningsvis bemöter er bättre? Du får stå på dig!

Gynekolog kanske skulle vara ett alternativ? Jag vet inte hur mycket dom får göra men de kan säkert remitera vidare om ingrepp behövs.

Hoppas det löser sig :)

Later som ett typfall for medisinsk omskarning. Man behover inte ta bort allt. I vanliga fall snittar man bara upp lite. Sok second opinion!

Fy vad tråkigt med det bemötandet, jag lider verkligen med din grabb! :(:mad:

En nära vän till mig hade samma problem när han var liten, och han opererades utan knussel, ett enkelt ingrepp som gjorde att han slapp problemen helt och hållet!

Vänd er till en annan VC? Det låter ju som att han skulle vara förtjänt av att operera bort lite förhud. Det är ju helt galet att de ni pratat med tycker att han ska behöva gå med upprepade infektioner i 3 år till!:crazy:

Ring urologmottagningen på närmsta sjukhus och förklara ert problem om ni inte vill vända er till VC.

Min son hade samma innan men vi fick en salva som heter dermovat som är en extra stark steroid.
Smörjde in i typ 10 dagar och sedan skulle vi dra lite i förhuden för att töja ut den. Sen körde vi så ett tag och nu är den som den ska.

Han hade så pass trång förhud att kisset samlades i förhuden att den blev som en fylld ballong innan det rann ut.

Tack för svaren. Vet liksom inte riktigt vart jag ska vända mig. Urologmottagningen tar inte emot barn. Barnläkarmottagningen här tar inte emot utan remiss och av VC får jag ingen remiss.
Får väl sätta mig på Astrid Lindgrens barnakut eller nåt :meh::yuck:
Inte så värst kul men vad ska man göra?

Matmissbrukaren: Tack för tipset, ska fråga läkaren, om vi nu någonsin kommer till en vettig en...

kan man inte skriva egenremisser i ditt landsting? Kolla upp det!

Kan man inte gå/ringa (de har ju sett det förut) till vårdcentralen och helt ärligt säga vad du precis sa. -Tycker ni att jag ska åka och sätta mig på barnakuten nu, dvs ta upp en plats för någon som behöver den bättre, eller kan ni ge en remiss?

Sätta sig där kan man säkert men de tycker ju inte att det finns något egentligt problem utan att "så kan det vara" och "det växer bort så småningom". Så de tycker ju inte att det finns något att göra åt det och då skriver de heller ingen remiss någonstans. Alltså hjälper det nog föga att sitta nere på VC och "gorma" :yuck::(:mad:

Det kan visst löna sig att KRÄVA remiss. Man stormar helt enkelt in på bokad tid och säger att nu får det baske mig vara bra. Ungen lider och det ska han inte göra i tre år till...
Det är läkare vi pratar om - inte övermänniskor. Dom ska hjälpa barnet.

Men har du inte frågat alla de instanserna du kontaktat var du ska vända dig dig med problemet? I mitt landsting opades då barn i din ålder för samma problem.

Låter mycket konstigt tycker jag att ingen vill hjälpa er :( Det är ju inte precis ett litet problem din son har.. Men eftersom der blivit såpass mycket värre nu och dessutom tätt återkommande kanske VC inte alls kommer krångla. Ofta tror jag man försöker lösa problemen utan ingrepp men det funkarju inte slltid..

Senast ändrad:

Kontakta Urolog, min bror hade samma problem. Han gjorde en laserbehandling och nu funkar det mycket bättre!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 871
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka