Tränarens kroppställning

svea

Trådstartare
OK, här kommer en tråd som en följd av en diskussion som ett gäng ryttare hade härom helgen. Tyvärr lite svårplacerad, men jag lägger den här på barock eftersom jag misstänker att det kan bli intressantast svar här. Hoppas alltså den kan vara kvar:

- Hur står och rör sig de tränare du brukar titta på när de undervisar ett ekipage? Är det något särskilt som är extra utmärkande/avvikande från en "vanlig" kroppställning?

Sv: Tränarens kroppställning

Många tränare lägger huvudeet på sned när det tittar på ekipaget.

Detta verkar vara speciellt vanligt bland dressyrtränare.

Faktiskt kul att se hur olika tränare rör sig, vissa går med och försöker vara nära ekipaget, andra står still på samma plats. De som har känslan i kroppen rider med ryttaren i alla rörelser. Det mest minnesvärda är när Bent tycker någon ryttare gör fel/inte lyssnar på vad han säger/är ojuste mot hästen, då lade han huvudet på sned med handen mot hakan och blev tyst, ibland gav han ifrån sig en suck. Vet inte om detta är något han gör längre. Carde har ett underbart kroppsspråk, som alla fransmän verkar ha.
Det värsta jag sett är något jag nog inte kan beskriva i ord, extremt bakåtlutande axlar, framskjutet bäcken och armarna i kors. Det var en man som stod så, såg väldigt onyttigt ut.

Huvudet på sned har jag sett mest av. Min gamle ridlärare hade alltid en masa hyss för sig. Han brukade springa runt och visa hur hästen skulle gå. Först sprang han som hästarna gick, dvs med släpande ben. Sedan visade han hur det skulle se ut, med schvung och bärighet.

Kul att tänka på! Det hade jag glömt.

Monika

Visserligen har detta svar inte med barock alls att göra, men är det kanske någon av er som har tränat för EG Haking? Väldigt bra hopptränare som undervisade med inlevelse! Han stod inte stilla en sekund, och gjorde man inte som han sa kunde han mycket väl slänga sig på marken och skrika och hamra med nävarna i marken precis som en treåring som inte får leksaken på ICA!
Han brukade alltid skoja om att han skulle tugga dubbelt nikotintuggummi när min grupp skulle rida....

Alla iakttagelser är intrerssanta. Även de som är underhållande :p

Min tränare går alltid ! strax bakom eller vid sidan av ekipaget och är så till den milda grad koncentrerad i varje steg att hon själv gör rörelserna likadant som hästen. Ex, Hon går i en dålig öppna och instruerar tills hästen kommer rätt och då hon känner i sin egen kropp att härmningen känns rätt så är det godkänt.

I travarbete kan händerna röra sig som hästens ben och hon nickar och knäar för att se och känna in allt ordentligt. Ganska kul att se. Hon brukar komma på och hitta alla brister och känna av då det räcker med en övning. :smirk:

Haha, jag skulle verkligen vilja se en hopptränare bära sig åt som en unge på ICA - det hade vart en syn för gudarna det!!!

Hihi undra om vi rider för samma tränare? ;)

tycker det är lite tråkigt att rida för tränare som bara står stilla eller inte förklarar med kroppspråk, för när man koncentrerar sej både på känslan av ridningen och instruktionerna är det bra med lite "dubbelkommandon" :p

Några "vanliga" dressyrinstruktörer jag ridit för har i princip sutit på samma pall i ett hörn hela lektionen. Har lagt till lite viftningar med händerna som kroppsspråk, men oftast ser man det ändå inte när de är en bit bort. Då är det mycket roligare med de som går bredvid och lever sej in i det hela :)

Jag bodde granne med en tysk ridlärare som jag förmodligen skulle uppskatta mer nu än jag gjorde när jag var nybörjare i ridning. Han kunde med hela sitt kroppsspråk ryta till när man inte lyssnade/förstod vad han menade. Vilket är rätt bra OM instruktören däremellan ser till att vara tydlig med instruktionerna, för då visste jag ju knappt vad en halvhalt var så det var lite svårt att följa råden :crazy:
Han brukade också använda lite liknelser i instruktionerna, och ibland kroppsspråk för att visa vad han menade.

Jag har sett träningar för Haking - med stor behållning! Han är (förutom en duktigt hopptränare) en mycket underhållande tränare, som showar glatt för både ekipage & åskådare! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 416
Senast: Emine
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka