Vi slutade ta ut en sådan tränare till stallet. Jag finner det orimligt att betala för en träning om jag avbokat två dagar innan. Så tyckte även mina stallkamrater. Det finns gott om tränare. Det handlar om tillgång och efterfrågan, att man får betala för en RGB-träning ändå, ja, men en vanlig tränare som man avbokat två dagar innan, nej.
Visst har dessa tränare också räkningar, men då är det upp till dem att göra sig så attraktiva att folk kommer. Tyvärr kan jag inte stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar. De flesta lämnar aldrig kvitto heller, så det kan lätt bli löjeväckande om en sådan ska börja hålla hårt på reglerna...
Det finns ju olika situationer.
Vaddå stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar?
Den tränare jag anlitar, jobbar vitt. Hon reser nästan 35 mil enkel väg för att hålla lektioner hos oss. Hon vill då ha en heldag så hon får lön.
det tycker jag är väldigt förståeligt! Hon reser ibland med tåg och måste då boka biljetterna i god tid innan och kan inte ställa in med kort varsel.
Vem ska betala tränarens lön om någon kommer på ett par dagar innan en sådan kurs, att den inte kan?
Och de andra som vill vara med och träna, ska de drabbas genom att träningen ställs in?
Tränaren, som inte kan fylla sin lucka med något annat?
Övriga deltagare?
Den som arrangerar kursen (och som inte tar ut något extra till sig)?
Eller den som lämnar återbud?
Fast jag inser förstås att det jag beskriver är en annan situation än det TS beskriver.
Jag kan dock se ett problem även vid mer lokala tränare.
Tränarna håller lektioner för att få inkomst och planerar sin verksamhet. Bokar elever i lagom mängd på rimliga tider.
Om någon avbokar, får tränaren ett inkomstbortfall pga avbokningen. Är det rimligt?
Skulle du vilja jobba så?
Om du jobbar i exempelvis en butik: skulle du acceptera att vara på arbetsplatsen men bara få lön om det kommer en kund under ditt arbetspass?
Det andas i ditt inlägg en bristande respekt för tränarens tid.