Har aldrig hört tränare som gör så faktiskt. Så är det ju aldrig någon annanstans om man är sjuk tex. Om man samma dag däremot utan anledning bara inte känner för det, då är det klart man bör betala ändå.
Här tror jag de flesta gör så om man har bokat upp för x antal lektionstillfällen. Man åker inte ut till stallar för mindre än en viss summa om man kan välja. Då innebär det x antal elever om man vill ha justa priser.
Om folk åker till ens hemmagård kan man ibland vara mer flexibel.
Tänk på att många rider 1 g/v. Man går inte till frisör, tandis, hovis, vet, läkaren lika ofta. Så skulle man ställa in de besöken lika ofta som en del gör iom att antingen de blir sjuka, barnvakten blev, ungen skulle på hockey, hästen tappade sko och hovis kunde inte komma och man vågar inte rida, hästen är sjuk, det blev snöoväder, bilen dog, kommunaltraffiken dog, det var semesterresa, jobbfest, dagen efter fest etc etc..
Och man också iom att man bara har den begränsade kundkretsen man får om man jobbar med sina fasta x antal elever som alla rider minst 1 g/v då ev får problem med att hitta reserver eller "mer jobb" lite akut, speciellt om man då bara har en håltimme på stall x..
Hade frisörer, tandisar etc haft samma möjligheter eller bistande sådana att fylla luckor i sina scheman hade man inte kunnat avboka dagen innan där heller. De får ju in en akutbokning oftast, iaf min tandis och mina gamla frisörer..
Om man däremot avbokar senare än att de ska hinna få in någon får man vackert betala. Det gäller iaf vårdyrkena.
Och jag tror få människor hade behandlat motparten så om det var DERAS jobb och levebröd som hängde på att de dök upp på mötet eller ej.. Och inte deras skojiga lilla hobby..
För vissa hobbyhästägare är ridtimmen helig och man gör vad man kan för att passa den.
Man respekterar andras yrken och levebröd.
Men för vissa är det en skoj grej som de gör i mån av tid. Och då kan det ibland vara en skoj person där som hojtar och om det inte är det så.. ja...
Värderar man någon är man rädd om den. Alltså ser jag till att mina tränare har så god arbetsmiljö jag kan ge dem. Kan jag erbjuda dricka, varm filt, mat etc gör jag det. Det minsta jag gör är att se till att de får fullt schema, garanterade löner när de kommer till oss.
Just för att jag är rädd om dem och vill ha kvar dem.
Därför kommer de också till de stall jag flyttar till, oavsett om stallen är de trevligaste att jobba i. Just för att jag ser till att bokningarna funkar och ser till att de får jobba med folk som värderar deras jobb.
Därför får jag otroligt mycket tillbaks. Mer engagemang än jag betalt för.
Det kan vara värt att tänka på för de som vill snåla jämt.