Tränar ni i värmen?

M

miamiamia

Har nu en veckas tid gått upp kl 05.00 för att köra innan jobbet, i helgen vid 07.00. Har inte tyckt att det blivit någon vidare träning när jag försökt trimma i värmen.
Hur gör ni?
Har ni hästarna ute på dagarna när det är nästan 30grader varmt?
Hur ersätter ni saltbalansen på hästen vid svättning?
/M

Sv: Tränar ni i värmen?

Har försökt att träna på kvällen efter 19, problemet då är att det är en jäkla massa broms och mygg!
Frosty går ute hela dagarna i gräshage men de har en skogsdunge som de kan stå i om det blir för varmt, de verkar klara sig rikgit bra faktiskt. Jag klippte honom igår för att se om det blir lite mer behagligt för honom då han är känslig om det är för varmt ute, men det märks att de har vant sig bättre med värmen nu än för två veckor sedan.

han får salt i kvällsmaten plus att han har en saltsten om han har ett högre behov än vad saltet i maten ger.

Clicken står ju i samma hage som Frosty, och den har ju Lina berättat om ;) Ibland tar jag in han medan jag grejjar i stallet om jag är där mitt på dan och det tycker han är döskönt!! Står bara inne i ett hörn och sover... I förrgår slapp han några kilo päls...grymt tät!! (Så nu har han blitt en anna färg också) Så när jag kört efter det har han vart mycket piggare. Fast då är det ju alla dessa flygfän som är otroligt jobbiga för oss båda!!! Jag kör lite olika, ibland på dan och ibland på kvällen. Har funkat rätt bra ändå trots värmen men det blir oftast en svalkande dusch när vi kommit tillbaka. Han får rätt bra med salt i maten också. Blandar också betforen i mycket vatten så han ska få i sig ordentligt. Det värsta tycker nog inte jag är värmen utan insekterna!

Har tränat ca 15 varje dag, och hästen är väldigt pigg. Däremot är insekterna hemska.

Hon får en halv deciliter salt i maten varje dag plus saltsten i hage o box. Verkar funka bra. Hon blir oxå duschad efter jobb varje gång. :)

/J

Vi är ganska skonade mot insekter, använder dok mycket insektsmedel (luktar f*n)
/M

Jag tränar mest på kvällarna, men det beror lite på hur jag jobbar. Undviker den värsta värmen i alla fall. hästen har fått stå inne på dagarna och gå ute på nätterna, både för insekternas och värmens skull. Är det någon som har ett tips på ett bra insektsspray, de jag har provat verkar i allt från 2 sek och 30 min. skulle vilja ha ett lite bättre.

Tränar som vanligt, salt har min i hagen.

Jag vill gärna veta varför min häst (svart) blir anfallen av bitande saker mest broms, medans ponnyn som är isabell inte har en fluga på sig.

De använder renons, jag använder Chevalet, MDX, tjärblandningar och FlyStar. Jag tror inte enbart det är renonsen..

När man kommer vid 12 så trängs hästarna vid grinden och vill in, så nu står de inne mellan 12 och 18 varje dag för bromsens skull.

Jag tror att det är som med människor: olika individer drar till sig olika mycket insekter.
Min häst, som är skimmel, blir mycket mer sönderbiten av bromsar än min kompis häst, som också är skimmel.
Samma sak när vi ska ut och rida, min blir alldeles utom sig av alla eländiga kryp medan hennes tar det mycket lugnare eftersom de inte är på och biter henne lika mycket.

Tror även att min stackars häst har tunnare skinn än hennes....

Jag gillar inte heller att vara ute och träna när det är som värst varmt, men jag kommer ihåg när jag var på kurs för några proffstränare (distansritt) från Nya Zealand och de påstod bestämt att man ska träna under samma förutsättningar som man ska tävla.
D v s tror man att tävlingarna kommer att gå under vissa väderförhållanden (mitt på stekande dagen under sommaren) så ska man inte heller dra sig för att träna mitt på stekande dagen.

Däremot ska man givetvis se till att sköta hästen därefter, se till att den blir avsvalkad efter träningspasset, ge extra salt och se till att hästen dricker ordentligt.
Att ta in hästen en stund mitt på dagen och låta den vila från sol och bitande flygfän är inte heller fel.

åke skrev:
Och vad är vanlig träning då? Vadå min har salt i hagen? Har du bara en häst?

Ja. jag har en häst. Korsning mellan shettis/nordsvensk som kan springa fort.

Hej!

Hur blev den till då??
Trevligt för shettisstoet med en nordsvensk hingst???
Hur kom shettishingsten upp på nordsvenska stoet???
Jasså, jaha den kan springa fort?!?

Mvh Lisa :devil: :D :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 863
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vinterföräldrar 24/25
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat