Oj! Jag är ingen expert och jag har inte hittat det ultimata sättet ännu. Övningarna jag ofta kör är ryggresningar när jag ligger på marken och att försöka lyfta på exempelvis vänster arm och höger ben och strävar mot att komma så högt som möjligt. Växla mellan höger arm-vänster ben och vänster arm-höger ben. Kör 4x30 sek intervaller och din rygg lär värka sen man kan variera med att ligga på mage och att stå på knä och armbågar. Vi kör ofta denna övning på konståkningen när vi har fys.Det här jobbar jag också på! Har du några tips på övningar? Jag försöker göra alla övningar jag kan komma på som stärker rygg, bröst och axlar men känner inte att jag hittat den perfekta övningen i det här syftet än.
För axlarna håller jag ofta i en fylld vattenflaska (om man inte har hantlar) som jag håller bakom ryggen och försöker lyfta rakt upp. Eller att man har en vattenflaska i varje hand och lyfter rakt upp från kroppen och stannar när man kommer till ytterläget. Ha stenkoll på att axlarna inte åker upp mot huvudet.
Annars är styrketräning på ett gym att föredra. Där är det lättare att träna specifika muskelgrupper och ha en mängd olika hantlar för olika muskelgrupper