Tränade idag... Vad tycker ni?

Totola

Trådstartare
Min lite aggressiva häst börjar jag bli less på nu, sen många klagat på att han gör si, han gör så. Själv brukar jag inte se det som problem i vanliga fall, jag menar - en häst som surar för gjorden är inget allvarligt om den inte lyckas göra illa mej.. Men lika bra att göra något åt saken innan det går för långt. Jag tror han har en för ranglåg hagkompis :P Han var minsann fogligare när det var en häst som bossade med HONOM och inte tvärtom.

Jag tränande lite på att flytta honom, men det jag egentligen tränade var att utsätta mej för situationer där han provoceras att bli aggressiv utan att han har möjlighet att vinna eller göra illa mej. Det första jag gjorde var att flytta hans rumpa i sidled för lätt tryck, medans jag höll mej själv på säkert avstånd/vinkel från bakbenen. När han surade viftade jag med grimskaftet mot rumpan för att driva ytterligare och när han slutat sura lät jag honom stå och vila lite. Sen gjorde jag samma sak i andra varvet. Samma med ryggning, jag bad honom gå framåt mot mej, sen bad jag honom med mentalt tryck att flytta sej från mej, men när han inte gjorde det ökade jag trycket MYCKET till att vara rent av aggressiv och till slut använda fysiskt tryck så han ryggade några steg. När jag väl kommit igenom den fasen gjorde han den för bara det synliga trycket och utan att protestera.
Sen krävde jag lite fler steg och så vidare, men lät honom göra lite snällare saker emellan som belöning.

Det jag märkte var att varje gång jag skulle kräva något nytt hade han den fasen - "sluta mopsa dej matte!" och när han inte slapp undan var han mycket samarbetsvillig till nästa försök. Men när jag "vilat" ett tag från den övningen och sen började om blev proceduren densamma, övertala rätt strängt en gång, sen var han snäll. Vad tror ni, är det rätt metod? Eller borde jag träna på andra sätt? Är han på väg att överge sína aggressiva tendenser, eller kommer han ta till dom så fort han får chansen?
Har ni tips på andra saker man kan träna på? Där det är säkert att fortsätta kräva lydnad utan att hästen kan komma åt mej. Huvudet är ingen fara, han är tillräckligt rädd om matte för att inte resa sej mot mej. Det är bakbenen och möjligtvis tänderna jag är orolig för.

Sv: Tränade idag... Vad tycker ni?

- en häst som surar för gjorden är inget allvarligt om den inte lyckas göra illa mej.. Men lika bra att göra något åt saken innan det går för långt.
Absolut. Men inte på det sättet att du tänker få hästen att sluta visa vad den uppfattar som obehag. Det du ska göra är självklart att ta bort hans anledning att vara "aggressiv". Jag tror dessutom inte att det är aggrisivitet han visar, utan att det bara är hur du uppfattar det. För hästar visar sällan aggresivitet. Oftast endast när de fruktar för sitt liv. Och gör han det, då har du gjort nått jäkligt fel i din hästhantering. :smirk:

...sen bad jag honom med mentalt tryck att flytta sej från mej, men när han inte gjorde det ökade jag trycket MYCKET till att vara rent av aggressiv och till slut använda fysiskt tryck så han ryggade några steg.
Där är du inne på fel spår igen. Du ska ALDRIG någonsin vara aggressiv i din inställning/hantering till hästar, om ditt syfte är att vinna respekt och bli accepterad som ledare. Med aggresivitet gör du dig till hästens fiende, och den kommer aldrig att följa sin fiende. En häst använder som sagt mycket sällan aggrisivitet. Du vinner aldrig din hästs förtroende på det sättet. Dessutom VET du inte om din häst uppfattade dina mentala signaler. Är du säker på att du kan utföra mental överföring på det sättet? Sen ska man veta att din inställning kan utgöra hälften av de mentala signaler du sänder ut. Med aggressiv inställning kommer du inte långt.

övertala rätt strängt en gång, sen var han snäll.
Vad innebär "snäll"? Att han lyder dig? Är han alltså dum är han inte lyder? :confused:

Kort sagt kan jag säga att jag anser att du har helt fel inställning till din häst och relationen till den. Jag föreslår att du sätter dig in mer i hästens natur. Alltså vad det är för varelser egentligen, hur de tänker, lever. Deras värd är inte densamma som vår.

Nu tycker du säkert att jag är jordens bitch, som inte har annat för mig än att tracka på andra. :o Jag hoppas att du kan ta kritik. Det är inte så att jag dömmer dig, jag tror att du vill din hästs bästa. Men det gäller att veta vad som är hästens bästa också. Du kan inte riktigt uppfostra en häst som ett mänskligt barn.

Övningar.. Ja, jag skulle föreslå att du börjar med att ta kontakt. Att prata utan krav för att lära känna hästen. Du frågar, han svarar - och ev. tvärt om. Få hästens intresse för dig, få honom att vilja prata med dig, få honom att förstå att du är villig att lyssna på honom. Visa en stark självkänsla som är rättvis och vänligt inställd till honom. Att du inte tvingar honom att vara där, men är villig att låta honom 'komma in'. En bra grundkommunikation och -relation gör fortsättningen enkel.

"Absolut. Men inte på det sättet att du tänker få hästen att sluta visa vad den uppfattar som obehag. Det du ska göra är självklart att ta bort hans anledning att vara "aggressiv". Jag tror dessutom inte att det är aggrisivitet han visar, utan att det bara är hur du uppfattar det. För hästar visar sällan aggresivitet. Oftast endast när de fruktar för sitt liv. Och gör han det, då har du gjort nått jäkligt fel i din hästhantering. :smirk:"

Jag är kanske ute och cyklar på termerna, men visar hästen obehag för saker som bevisligen inte är obehagligt i proportion till beteendet (t ex genom att lägga bak öronen och sparka mot ryttaren när man är på väg att hoppa upp, eller att hugga när man spänner gjorden utan den ens börjat trycka mot magen, hästen gör så med ALLA sadlar även bomlösa med resårgjord och vid uppsittning från pall) då tycker jag den är fjantig eller bara respektlös och visar ett beteende som jag inte bör tolerera. Inte heller bör hästen flyga på folk utan anledning eller hota att sparka vid matdags.

"Där är du inne på fel spår igen. Du ska ALDRIG någonsin vara aggressiv i din inställning/hantering till hästar, om ditt syfte är att vinna respekt och bli accepterad som ledare. Med aggresivitet gör du dig till hästens fiende, och den kommer aldrig att följa sin fiende. En häst använder som sagt mycket sällan aggrisivitet. Du vinner aldrig din hästs förtroende på det sättet. Dessutom VET du inte om din häst uppfattade dina mentala signaler. Är du säker på att du kan utföra mental överföring på det sättet? Sen ska man veta att din inställning kan utgöra hälften av de mentala signaler du sänder ut. Med aggressiv inställning kommer du inte långt."

Jag diskuterade den saken med en bekant, och här är termerna diffusa igen. Gör inte hästen som jag säger för att den testar om jag verkligen menar det eller vad den egentligen ska göra, då förtydligar jag i olika faser. Bara man flyttar hästen med kroppsspråk är man lite aggressiv i utseendet, liksom man är "snäll" och undergiven när man vill att den ska komma. Aggressiv var alltså i detta fallet att förstärka drivningen genom att öka den betydligt, inte låta hästen fuska när den egentligen förstår. Det kallar jag konsekvens..

"Vad innebär "snäll"? Att han lyder dig? Är han alltså dum är han inte lyder? :confused:"

Han är "dum" när han inte lyder för att han tror att han kommer undan med det. Förutsatt att han faktiskt vet vad han ska göra.
Han är "snäll" när han gör något i första fasen och utan att lägga till sura miner eller hugg. Detta är mina defenitioner i sammanhanget. Lugn men lyhörd är ungefär detsamma.

"Kort sagt kan jag säga att jag anser att du har helt fel inställning till din häst och relationen till den. Jag föreslår att du sätter dig in mer i hästens natur. Alltså vad det är för varelser egentligen, hur de tänker, lever. Deras värd är inte densamma som vår."

Japp, det har jag gjort. Och fortsatt med min snälla behandling och förstående natur. Men efter att ha fått många klagomål på att hästen faktiskt attackerat folk och betett sej illa så är jag tvungen att göra något. Och i den här hästens fall fick jag en åsikt som löd:
Han verkar inte ha lärt sej att det får konsekvenser att skada en människa. Och att det inte är acceptabelt att sätta sej emot för att man kräver något."
Vilket jag tolkade som att hästen måste lära sej att han inte alltid kan vinna genom att lägga till elaka miner och aggressivt/testande beteende. Och detta på ett sätt som inte sporrar hästen att bli mer aggressiv.

"Nu tycker du säkert att jag är jordens bitch, som inte har annat för mig än att tracka på andra. :o Jag hoppas att du kan ta kritik. Det är inte så att jag dömmer dig, jag tror att du vill din hästs bästa. Men det gäller att veta vad som är hästens bästa också. Du kan inte riktigt uppfostra en häst som ett mänskligt barn."

Visst kan jag ta kritik :D oftast iallafall. Just nu är allt så förvirrat bara, för mitt huvud/mina känslor och hästen säger en sak, de stackars människorna i min omgivning säger en annan (de som ser hur hästen beter sej) du säger något annat, och helt plötsligt när jag äntligen tror att jag har något bra på gång så är jag tillbaka på ruta ett igen... Någon/några av åsikterna och tipsen måste jag alltså förkasta, det ironiska är att du prackar på mej mina gamla värderingar som jag redan sållat bort.

"Övningar.. Ja, jag skulle föreslå att du börjar med att ta kontakt. Att prata utan krav för att lära känna hästen. Du frågar, han svarar - och ev. tvärt om. Få hästens intresse för dig, få honom att vilja prata med dig, få honom att förstå att du är villig att lyssna på honom. Visa en stark självkänsla som är rättvis och vänligt inställd till honom. Att du inte tvingar honom att vara där, men är villig att låta honom 'komma in'. En bra grundkommunikation och -relation gör fortsättningen enkel."

Visst, jag vill ha en häst som gillar mej och som lyssnar. Mitt problem är oftast att jag lyssnar för mycket på hästen och glömmer bort att jag, som bör vara den mer intelligenta av oss, också borde säga en del. Speciellt om hur jag vill att hästen ska bete sej, annars kommer han aldrig lära sej vad som är acceptabelt och vad som är farligt.

Jag har bett om åsikter, så även om det kan verka som att jag inte tar åt mej så suger jag ändå åt mej allt kritik och värderar hur jag ska göra. Tycker jag att kritiken är missvisande så säger jag det, för ni kan inte veta mycket om mej och min häst om inte jag försöker berätta det och förtydliga missförstånd. Och om jag inte ifrågasätter och berättar mina åsikter så kan jag aldrig heller bli övertygad om att jag har fel, Så lätt ger man ju inte upp det man lärt sej.. :p

Jag är kanske ute och cyklar på termerna, men visar hästen obehag för saker som bevisligen inte är obehagligt i proportion till beteendet (t ex genom att lägga bak öronen och sparka mot ryttaren när man är på väg att hoppa upp, eller att hugga när man spänner gjorden utan den ens börjat trycka mot magen, hästen gör så med ALLA sadlar även bomlösa med resårgjord och vid uppsittning från pall) då tycker jag den är fjantig eller bara respektlös och visar ett beteende som jag inte bör tolerera. Inte heller bör hästen flyga på folk utan anledning eller hota att sparka vid matdags.
Kan man tycka, men obehaget behöver inte heller vara fysiskt.

Att flyga på folk kan vara tecken på att hästen inte vill dela med sig, att den är orolig att inte få ha maten kvar eller att den helt enkelt vill visa sin plats. Inget är 'fel' eller görs av elakhet. Respekt kan du inte kräva, det förtjänar man. Och ska inte respekt handla om att den ena är kuvad och inte vågar säga ifrån, utan om att man accepterar varandra, litar på varandra och förtror sig till varandra.

Du får min repekt för att jag tycker du är värd den, inte för att jag är rädd för dig.

Jag diskuterade den saken med en bekant, och här är termerna diffusa igen. Gör inte hästen som jag säger för att den testar om jag verkligen menar det eller vad den egentligen ska göra, då förtydligar jag i olika faser. Bara man flyttar hästen med kroppsspråk är man lite aggressiv i utseendet, liksom man är "snäll" och undergiven när man vill att den ska komma. Aggressiv var alltså i detta fallet att förstärka drivningen genom att öka den betydligt, inte låta hästen fuska när den egentligen förstår. Det kallar jag konsekvens..
Men varför är du aggressiv? :confused: Aggresivitet är ett tecken på att du är arg, varför blir du arg på hästen? Det är ett tecken på svaghet.
Jag skulle vilja veta vad hästen har gjort för "fel".

Han är "dum" när han inte lyder för att han tror att han kommer undan med det. Förutsatt att han faktiskt vet vad han ska göra.
Han är "snäll" när han gör något i första fasen och utan att lägga till sura miner eller hugg. Detta är mina defenitioner i sammanhanget. Lugn men lyhörd är ungefär detsamma.
Okej, men då har vi helt olika åsikter om vad en bra relation till en häst är. Jag anser inte att du har rätt att Ta kontrollen äver en annan varelse utan dess tillåtelse. Så där skiljer vi oss mycket i vår syn på hästen. Därför tror jag inte att jag kan få dig att förstå vad jag menar. För du vill inte dit jag vill. Att beröva en annan varelse sin frihet att bestämma över sig själv är fel - enligt mig.

Japp, det har jag gjort. Och fortsatt med min snälla behandling och förstående natur. Men efter att ha fått många klagomål på att hästen faktiskt attackerat folk och betett sej illa så är jag tvungen att göra något. Och i den här hästens fall fick jag en åsikt som löd:
Han verkar inte ha lärt sej att det får konsekvenser att skada en människa. Och att det inte är acceptabelt att sätta sej emot för att man kräver något."
Vilket jag tolkade som att hästen måste lära sej att han inte alltid kan vinna genom att lägga till elaka miner och aggressivt/testande beteende. Och detta på ett sätt som inte sporrar hästen att bli mer aggressiv.
Då är jag ganska säker på att du gjorde något fel. Något annat har jag int att tillägga då det aldrig varit problem för mig, eller någon annan som jag anser har en vettig hästsyn och hantering.

Visst kan jag ta kritik oftast iallafall. Just nu är allt så förvirrat bara, för mitt huvud/mina känslor och hästen säger en sak, de stackars människorna i min omgivning säger en annan (de som ser hur hästen beter sej) du säger något annat, och helt plötsligt när jag äntligen tror att jag har något bra på gång så är jag tillbaka på ruta ett igen... Någon/några av åsikterna och tipsen måste jag alltså förkasta, det ironiska är att du prackar på mej mina gamla värderingar som jag redan sållat bort.
Nejdå, ruta ett passerade du redan när du började tänka själv. Och det har du väll inte slutat med iaf. ;) Allt man har gjort kommer att finnas kvar och vara till nytta nån gång. Förstår att det är jobbigt när man får höra 100 olika sätt att göra det på, jag vet själv hur det är att inte få omgivningens stöd. :angel: Gjorde många många misstag, och gör fortfarande som fått omgivningen att tveka.
Men följd ditt hjärta. Du ska alltid lyssna på dig själv, ävn om råd utifrån kan funderas över.

Visst, jag vill ha en häst som gillar mej och som lyssnar. Mitt problem är oftast att jag lyssnar för mycket på hästen och glömmer bort att jag, som bör vara den mer intelligenta av oss, också borde säga en del. Speciellt om hur jag vill att hästen ska bete sej, annars kommer han aldrig lära sej vad som är acceptabelt och vad som är farligt.

Jag har bett om åsikter, så även om det kan verka som att jag inte tar åt mej så suger jag ändå åt mej allt kritik och värderar hur jag ska göra. Tycker jag att kritiken är missvisande så säger jag det, för ni kan inte veta mycket om mej och min häst om inte jag försöker berätta det och förtydliga missförstånd. Och om jag inte ifrågasätter och berättar mina åsikter så kan jag aldrig heller bli övertygad om att jag har fel, Så lätt ger man ju inte upp det man lärt sej..

Jag tror att vi egentligen kanske är på samma spår ändå. Själv upplever jag att folk missförstår mig med när jag skriver trådar. Så det kan absolut vara så att jag fått fel inställning. Och ja, man håller sig gärna kvar i sina åsikter, speciellt om någon kritiserar dem. :angel: Sen kanske man funderar lite över det när allt lugnat sig i hemlighet. :devil:

tintilar skrev:
Att flyga på folk kan vara tecken på att hästen inte vill dela med sig, att den är orolig att inte få ha maten kvar eller att den helt enkelt vill visa sin plats. Inget är 'fel' eller görs av elakhet. Respekt kan du inte kräva, det förtjänar man. Och ska inte respekt handla om att den ena är kuvad och inte vågar säga ifrån, utan om att man accepterar varandra, litar på varandra och förtror sig till varandra.:
Sant, sant. Däremot kan jag visa för hästen att VISSA saker får man faktiskt inte göra utan konsekvenser. Till exempel sparka människor, bitas med mera. För hästen får gärna berätta för mej att "ajaj, sadeln gör ont" och jag lyssnar på den och skaffar en bättre passande sadel och/eller en pad. Men hugger den MOT MEJ eller tillockmed sparkar mot mej, då tyder det på att den har fel inställning till hur man får bete sej. Detta korrigerar jag inte i just den situationen, bara undviker att bli sparkad/biten genom att flytta undan hästen, och tar det självklart lugnt med att spänna gjorden osv. Utan korrigeringen måste ju ske i helheten, och i det här fallet var jag alltså ute efter att få hästen bete sej aggressivt "i onödan" men inte tjäna något på det så han till slut lär sej.

tintilar skrev:
Men varför är du aggressiv? :confused: Aggresivitet är ett tecken på att du är arg, varför blir du arg på hästen? Det är ett tecken på svaghet.
Jag skulle vilja veta vad hästen har gjort för "fel"

Det var där jag försökte förklara termerna, hästen kan uppfatta det som aggressivt bara att kräva något av den eller att göra sej stor i kroppsspråket. Jag blev INTE arg, för då hade jag sagt emot mej själv i mina metoder, för blir jag arg så främjar jag hans aggressivitet iställetför att träna bort den. Ilska och aggressivt beteende är inte samma sak tycker jag. Jag skrev dessutom "jag var nästan aggressiv" vilket alltså betyder att jag inte var det, utan bara nästan, och det för att komma över gränsen hos hästen som säger att han ska säga emot mej istället för att samarbeta med mej. Aggressiv i det härfallet var som sagt bara att öka intensiteten tills den för hästen upplevdes aggressiv för att komma åt honom tills han lyssnade på vad jag sa. Helt enkelt att ha en mycket stor "högsta fas".

tintilar skrev:
Då är jag ganska säker på att du gjorde något fel. Något annat har jag int att tillägga då det aldrig varit problem för mig, eller någon annan som jag anser har en vettig hästsyn och hantering.

Hmm.. Jag tappade bort dej lite här, för jag förstod inte vad "det" som jag har problem med är. JAG har inget problem med min häst, inte i nuläget iallafall även om jag säkerligen kan få det om jag låter honom hållas. Däremot har jag fått höra att han attackerat en hästrädd kille som kom in i hagen (vad han nu hade där att göra.?), och att han hotade att sparka en kompis till mej som inte kunde göra något åt situationen eftersom hon sa att han säkerligen HADE sparkat henne om hon schasat iväg honom eller på annat sätt skyddat sej.
Han har nog tillräckligt stor respekt för mej, eller är tillräckligt rädd om matte för att inte gör så extremasaker mot mej, men som sagt, man vill inte att andra ska vara rädd för honom heller. Jag har bara haft den här hästen några månader, och han är 13 år gammal, så har han inte lärt sej att uppföra sej eller tvärtom- lärt sej att han är bosen, ja då lär det sitta kvar tills man gör något åt saken.

tintilar skrev:
Jag tror att vi egentligen kanske är på samma spår ändå. Själv upplever jag att folk missförstår mig med när jag skriver trådar. Så det kan absolut vara så att jag fått fel inställning. Och ja, man håller sig gärna kvar i sina åsikter, speciellt om någon kritiserar dem. :angel: Sen kanske man funderar lite över det när allt lugnat sig i hemlighet. :devil:

Yup :D Det kanske tillockmed är så att jag VILL ändra åsikt, men behöver tillräckligt bra skäl och starka argument för att känna att just DEN metoden/åsikten är rätt för mej. Då ifrågasätter man. Ifrågasätter gör man ju för att lära sej ;)
Jag spinner vidare på min metod, ska ta det lugnt och fint för att inte förstöra förhållandet till min häst :p och får jag något bättre tips kanhända jag provar det..

Men hugger den MOT MEJ eller tillockmed sparkar mot mej, då tyder det på att den har fel inställning till hur man får bete sej.
Eller så är det bara hans sätt att tala om det på. Jag säger dock inte att du ska låta det vara så. Att en häst agerar så kan tyda på tex. att den är van att man inte lyssnar eller att den helt enkelt är uppväxt med att göra så. Den gör det i alla fall inte av elakhet. En häst agerar så som den tror att den bör agera. Den följer sin intuition, känsla.
Problemet du har här är att det är du som gör fel. Det är du som gör intrång på hästen och den har ingenstanns att fly. Alltså har den all rätt att agera som den gör. Det är därför man ska börja ute med lös häst och vinna dess förtroende och ledarskapet. Då kommer den att vilja vara med dig, trotts obehagligheter, och då kan du också säga att "nej, ska du vara med mig får du också följa mina regler". Svårt att förklara, invecklat. :crazy: Men det hela handlar om hästens och din inställning.

Det var där jag försökte förklara termerna, hästen kan uppfatta det som aggressivt bara att kräva något av den eller att göra sej stor i kroppsspråket.
Okej, jag tror dock att hästen känner av aggressivitet tydligt, och att denna inte kan "missuppfattas". Därav vet hästen skillnad på arg och inte arg. De mentala signalerna är mycket starka för hästen. Och dessutom, om du anser att man inte ska vara arg, varför vill du då att hästen ska uppfatta det så? :confused: - jag kan ha missförstått något där..

Jag skrev dessutom "jag var nästan aggressiv" vilket alltså betyder att jag inte var det, utan bara nästan, och det för att komma över gränsen hos hästen som säger att han ska säga emot mej istället för att samarbeta med mej.
Jag anser även här att ju närmre aggression du kommer, desto mer häst får du emot dig. Hästen ska vilja samarbeta för att den litar och förtror sig till dig, inte för att den inte kan kämpa emot. Tycker jag iaf.

citerar första inlägget; ...men när han inte gjorde det ökade jag trycket MYCKET till att vara rent av aggressiv...
Jag tolkar det som att du riktade stark mental aggression mot hästen. Ber om ursäkt om jag missförstod.

Hmm.. Jag tappade bort dej lite här, för jag förstod inte vad "det" som jag har problem med är. JAG har inget problem med min häst, inte i nuläget iallafall även om jag säkerligen kan få det om jag låter honom hållas. Däremot har jag fått höra att han attackerat en hästrädd kille som kom in i hagen (vad han nu hade där att göra.?), och att han hotade att sparka en kompis till mej som inte kunde göra något åt situationen eftersom hon sa att han säkerligen HADE sparkat henne om hon schasat iväg honom eller på annat sätt skyddat sej.
Han har nog tillräckligt stor respekt för mej, eller är tillräckligt rädd om matte för att inte gör så extremasaker mot mej, men som sagt, man vill inte att andra ska vara rädd för honom heller. Jag har bara haft den här hästen några månader, och han är 13 år gammal, så har han inte lärt sej att uppföra sej eller tvärtom- lärt sej att han är bosen, ja då lär det sitta kvar tills man gör något åt saken.
Ok, dock hade du väll problem vid sadelgjordsspänningen. Men det spelar ingen roll om det inte är det du vill bli av med.
Att han attakerar andra kan bero på ännu fler saker. Antagligen är nog inte syftet att skada dem, hästar träffar sällan - om det inte handlar om slagsmål eller försvar. Kanske är han osäker på människor eller så kanske han helt enkelt bara vill visa att han är högre i rang. Det förekommer oftast för ranglåga eller osäkra/stressade/hispiga hästar. En ranglåg häst använder våld, medan en ranghög häst gör det mycket, mycket sällan.

Att han går på andra har inget med eran relation att göra, så då förstår jag inte varför du försöker stärka ditt ledarskap. Och dessutom är det kanske så att han behöver bli tryggare och få bättre förtroende och en bättre syn på människor, och då är "översittar träning" helt fel.

Jag skulle föreslå att du tar upp problemet i hagen då. Själv kom jag i kontakt med en häst som blev rent av farlig när man kom med tex. hö till hagen(bland annars också). Vi behövde fem minuter, sen hade vi löst problemet och hon var sedan ok även mot andra. Och jag använde inte våld/aggression en enda gång. Jag visade mental trygghet, säkerhet, beslutsamhet och styrka.

Yup Det kanske tillockmed är så att jag VILL ändra åsikt, men behöver tillräckligt bra skäl och starka argument för att känna att just DEN metoden/åsikten är rätt för mej. Då ifrågasätter man. Ifrågasätter gör man ju för att lära sej
Jag spinner vidare på min metod, ska ta det lugnt och fint för att inte förstöra förhållandet till min häst och får jag något bättre tips kanhända jag provar det..
Det tycker jag att du gör rätt i, allt ska ses på men kritiska ögon. Även det jag säger. :angel: :D
Fortsätt att se på olika alternativ med egna ögon så kommer du säkert fram till den läsningen som är mest rätt för er.

Stackars liten, nu börjar han bli osäker på vart han står :crazy: Han känner att han börjar tappa kommandot och tycker inte riktigt om situationen, men han vet inte vad han ska göra åt saken heller. Ska bli kul att se hur lång tid övergångsfasen blir, eller om han till slut kommer på något sätt att återta kommandot. :angel: (Om du ursäktar uttrycket "ta" kommandot..)

Nu när jag tänker efter... Faktiskt, när han överreagerade för sadeln så lyssnade jag INTE, just för att jag tänkte- bomlös sadel, inget hårt mot ryggen, gjord som han alltid surar lite för (han kräver resår och blir kinkig när han inte har det) och jag hade inte ens börjat spänna gjorden innan han protesterade. Då lyssnade jag som sagt inte för att jag inte för mitt liv kunde begripa VAD han var kinkig på mer än gjorden som vanligt. Då visade det sej dagen efter att det var en ngt hårdare kant baktill som han inte gillade. När jag märkte det och ändrade inställning blev han mycket trevligare :)

Jag är överlag mycket nöjd med min häst och vill att han ska känna det. Så fick jag som jag ville skulle jag träna cirkustrick hela dagarna och rida skrittdressyr för att han är trevlig och känslig i skritten. Allt för att jag och hästen ska känna oss lyckade :) Men hästen tycker det är mycket roligare att knata omkring i skogen så vi får så lov att variera oss :P

Jag känner så väl igen mig i din sin situation. Jag har ett mycket ranghögt sto som ständigt protesterar med utfall mot mig vid sadelpåläggning och täckesknäppning. Jag har försökt både den hårda och den mjuka vägen, verkligen försökt tänka mig in i hästens situation och mentalt kommunicera med den, men det blir ingen avgörande skillnad. Hon är verkligen ingen osäker häst, stallets tuffaste och oräddaste.
Jag känner mig inte aggressiv när jag tar i hårt med henne, men jag försöker få tag i ännu mer auktoritet och tydlighet inom mig. Folk omkring mig säger att jag ska vara ännu hårdare. Själv tror jag nog att tålamod och konsekvens borde löna sig i längden.

Har fått hem oken av Kelly Marks. Nu vet jag varför jag blev intresserad av att köpa den -ödet ville att jag skulle få bekräftat att jag inte är helt ute i det blå och få lite självförtroende.. Hela den första delen bestod nämligen av sånt som jag redan börjat träna med pållen ganska nyligen :D nästan exakt samma! Ändå trodde jag inte det kom från någon särskild lära utan var lite hopplock här och där..
Rygga - och gå fram för mentalt tryck, stå stilla, flytta baken/framdelen sidvärts, sänka huvudet, och så vidare... :p

Var nästan komiskt, fastän jag bara "tränat" med honom några gånger hade jag alltså hunnit med i princip alla hennes övningar och inga andra.. A-ja, det bekräftar som asgt bara att det är lika bra att fortsätta på den här linjen tills man stöter på motstånd som kanske måste lösas på andra sätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 160
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 879
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?