Träna upp snabbheten?

I

Izah

Hej!
Min ponny galopperar väldigt snabbt när jag tävlar på ängar. Hon galopperar 300m på 16 sek. Hon är c-ponny. När jag tävlar är hon lite segare och galopperar inte så fort. Hur ska jag göra för att få upp snabbheten på tävlingarna? Gäller det att träna både kondition och snabbhet ute i skog/ängar eller hur ska jag göra?

Sv: Träna upp snabbheten?

det är ju lite skillnad när en ponny galopperar på en äng och när den är på en hoppbana med massa svängar och hinder

men det är bara träna träna träna. intervall tex

Så du menar att din C-ponny håller en hastighet på nästan 72 km/h? (Låt vara att det är på en kortare sträcka.)

jag tror det var 300 meter. 16 sekunder var det iaf. Det gick skitfort och hon sprang som en idiot XD Fast hon hade galopperat en stund och tävlat mot andra hästar i galopp så hon var jättetaggad.

Jag kollade nu på resultat från ett galopplöp, 1 600 meter. Vinnaren gick i mål på 1.42,7. Det ger en snitthastighet på knappt 56 km/h. Och då snackar vi galoppörer som är uppfödda för just det syftet. Visserligen en klart längre sträcka men ändå, det går till viss del att jämföra.

Jag kollade nu på resultat från ett galopplöp, 1 600 meter. Vinnaren gick i mål på 1.42,7. Det ger en snitthastighet på knappt 56 km/h. Och då snackar vi galoppörer som är uppfödda för just det syftet. Visserligen en klart längre sträcka men ändå, det går till viss del att jämföra.

1600 m är långt, 4 gånger så långt. I början galopperar de oftast som snabbast. Hon sprang så fort. det var iaf 250-300 m på 16 sek. Då hade hon skrittat i 5 minuter, sedan gör jag halt och väntar på startsignal. På startsignalen springer allt hon kan i 16 sek.

På startsignalen springer allt hon kan i 16 sek.

tycker du verkligen att det är rimligt att låta hästen göra så?

ang tempot på banan, så är det väl upp till dig att reglera och bestämma tempot. du får väl se till att hästen har styrka och balans till att klara det tempot du vill ha på henne på bana, träna på bara!

tycker du verkligen att det är rimligt att låta hästen göra så?

ang tempot på banan, så är det väl upp till dig att reglera och bestämma tempot. du får väl se till att hästen har styrka och balans till att klara det tempot du vill ha på henne på bana, träna på bara!

Jag skulle bara se hur fort hon kunde gå, jag funderar på att tävla någon galopp med henne.

Då hade hon skrittat i 5 minuter, sedan gör jag halt och väntar på startsignal. På startsignalen springer allt hon kan i 16 sek.

att värma i 5 skritt i fem min och sen låta hästen tokgaloppera för allt vad tygen håller låter inte så bra i mina öron och jag tror inte att det är så galoppörer gör heller, lika lite som travhästar.

jag kan ha missuppfattat, hästen kanske var uppvärmd och mjuk redan.....

alla gör som dom vill med sina kusar.

och FÖ galopperar inte galoppörer allt dom kan under ett lopp, citerar TS igen:

I början galopperar de oftast som snabbast.
skulle de galoppera allt de kan hela loppet, skulle ingen orka spruta på upploppet!

fast nu såg jag även:
Fast hon hade galopperat en stund och tävlat mot andra hästar i galopp så hon var jättetaggad.

tar tebaka det jag skrev innan.

Jag hade skrittat henne i en halvtimme, och innan tidtagningen red jag i trav 1,5 km, sedan skrittade jag 10 minuter, travade lite, galopperade, tävlade en gång med en annan, trav, skritt, galopp osv. SEDAN tog vi tid när hon var uppvärmd.

:laugh:

måste bara lära mig att läsa lite mer noggrant.

*inte förstå gången jag trampat i klaveret pga min oförmåga att tyda bokstäver korrekt*

Topphastigheten som är uppmätt på häst (storhäst, fullblod, topptränad)
var nog runt 80km/h om jag inte minns fel, så låter konstigt om din ponny springer i 72km/h. Tvivlar inte på att den är snabb, men det låter lite väl snabbt.

tillbaka till ämnet,
På tex hopptävling ska du inte galoppera fort. Du ska galoppera energiskt och framåt, men INTE på samma sätt som när du gasar på en äng. Då blir hästen framtung (lägger tyngden i fram för att komma fortare framåt), då kommer din häst få svårt att hoppa, bli flack och riva och även riskera att gå omkull osv.

För att få en energisk, stark och lagom framåt och flexibel galopp får du styrketräna, intervallträna, konditionsträna osv. Helt enkelt -varierad träning på bra underlag som stärker och inte sliter.
Mycket dressyr/markarbete krävs också för att få till en riktigt bra galopp, just för att kunna samla hästen och få en stark energisk galopp med tyngd på bakbenen, och för att kunna löänga, korta och samla.
Något mer som krävs för att få hästen lagom pigg om det är vad som fattas är en balanserad foderstat, och såklart att hästen bjuder och tycker det är kul. Att man tränar lagom så hästen inte tröttnar.

Sen för att bli snabbast i en omhoppning ska du inte galoppera fort som en idiot runt banan, snäva svängar, en vändbar, lydig och vältränad häst är vad du vinner på.
Det är endast i dåligt byggda banor och när ryttarna inte vet bättre som de galopperar fort som galningar.
Sen är det stor skillnad på att länga galoppen för att komma snabbare runt, än att bara gasa på.

lycka till med tränandet! :)

Håller med. :) 16 sekunder är förvisso ingen lång tid men hastigheten låter lite väl hög. Såg nyligen hästpolo där två ryttare satte efter bollen i vad som måste ha varit fyrsprång, det såg livsfarligt snabbt ut på så kort sträcka. Hästarna var raka som streck. 72 km/h sa kommentatorn att det gick (och det var ju inte heller nån lång sträcka, vet inte hur lång en plan är..).

Hästen behöver styrka och kvickhet. Att träna på intervaller och tempoväxlingar är nog en bra start :) Tänk bara på att det är jobbigt för hästen, så ta det lugnt i början.

Det låter väl inte orimligt? Polohästar håller ju ofta ponnystorlek, och då har de en vuxen man att bära på. Varför skulle då inte en c-ponny orka hålla det tempot i 300 m med ett barn på ryggen?

Självklart skulle inte ponnyn kunna hålla det tempot ett helt galopplöp, men det har ju TS inte heller påstått. Du kan ju inte jämföra hastigheten på 300 m med hastigheten på 1600 m, det blir ju som att säga att det är orimligt att en människa skulle kunna springa 100 meter på mindre än tio sekunder, när världens bästa 1500-meterlöpare inte springer fortare än 3,26.

Men det är ju liksom inte ens i närheten. Det exempel jag tog upp var det första löpresultat jag hittade, 1 600 meter och för hästar avlade enbart för sin förmåga att springa fort. Deras snitthastighet var en ganska rejäl bit under de här 72 km/h. Letar man mer kan man säkerligen hitta löp som haft en bättre snitthastighet men det var bara för att jämföra. Och det var långbenta fullblod, inte C-ponnyer.

Av ren nyfikenhet kollade jag upp resultat från ett ponnylöp tidigare i år.
Kat B
400 m ~34 sekunder
42,5 km/h

Kategori C
700 m ~51 sekunder
49,3 km/h

Men det är ju fortfarande enorm skillnad på hur långt man springer. 700 m är ju mer än dubbelt så långt?

Därför tog jag med även B-ponnyernas lopp. Där skiljer bara 100 meter, även om nu ponnyerna är några centimeter längre. Och som du ser, det är långtifrån de hastigheter som TS anser att hennes ponny har.

Jag tror nog inte att det var 300m jag tror nog det var runt 100 meter... Jag tänkte fel.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 103
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka