träna upp höjden :D

E

emlundgren

Hej, jag undrar om ni har några tips på hur man kan träna upp så hästen hoppar lite rundare och lite högre, har fått tips om att man ska hoppa studs att det är bra för ryggen och så. men finns det några fler tips så får ni gärna dela med er av dom :D

Tack å hej leverpastej / emelieeeee :D

Sv: träna upp höjden :D

Tre oxrar på en linje.
Ett lite kortare galoppsprån än normalt emellan.
Eller skritthoppning.

Löshoppning är ju jättebra, sliter mindre på hästen + att den måste tänka själv. :D

skritt-hoppning ? :O

Man har ett enkelhinder med en galoppbom framför. Du skrittar mot hindret, precis vid bommen ger man en kraftig skänkel så hästen tar i över bommen och sen hoppar.
Då får dom hoppa upp sig rejält.
Sedan avslutar man över tex. två låga oxrar på rak linje, då känner man hur hästen trycker i.
Mjölksyreövning så man ska ta det lite försiktigt.

Okej tack så mycket många bra tips! :D

Men man ska inte skritthoppa med otränade hästar, dock, då det är ganska slitsamt.
Löshoppning är bra annars.
Samt allmänt muskelbyggande och varierat arbete, att få en häst att hoppa högre och rundare sker successivt.

Jaha okej, har faktiskt aldrig hört talas om eller sett någon som har gjort det. Känns lite konstigt att låta hästen göra det, då funkar väl travhoppning nästan lika bra?
Själv så skulle jag nog inte göra det iaf ;)

Löshoppning är bra för unghästar men med äldre hästar så skulle jag aldrig ägna mig åt det. Alldeles för stor skaderisk. Skritthoppning är också ett väldigt dåligt alternativ som sliter. Bra alternativ är serier, variera avstånd och hindertyp efter effekten du vill ha. Jag brukar låta mina elever hoppa kryss (serier, alltså) som jag sedan höjer istället för att lägga upp ett räcke. Detta för att många hästar drar åt sidorna på hindret istället för att korta sig och då förlorar kraft i språnget, vilket ryttarna ofta är inte är medvetna om.

Jo, men jag känner till TS häst(ar) vet inte vilken av dem hon menar. Men ingen av dem är otränade och båda har skritthoppat förut.
Så jag vet att dom inte är otränade.

Martine: Travhoppning ger inte samma spänstträning nej.

Okeej, men då man ska göra sånna här serier, vad är avståndet för storhäst då. är jättedålig på avstånd. och vad skulle ni använda för hinder i serien osv?:D

Vi har skritthoppat upp till 1m ungefär.

Em: Tänk på att bus är rätt kortgalopperad så han behöver kortare avstånd än en normal storhäst ;)

okeej, jag är inte så bra på det här xD
men kan tänka mig att han är det hahah :D

Okeej, men då man ska göra sånna här serier, vad är avståndet för storhäst då. är jättedålig på avstånd. och vad skulle ni använda för hinder i serien osv?:D

Normalavstånd när man hoppar studs på storhäst är 3 m (ev. längre vid storgalopperad häst eller högre hinder). Men jag tycker du ska ta hjälp av en tränare.

Senast ändrad:

Precis som Quick skriver så bör du ta hjälp av en tränare. Att lösa detta problem själv kan innebära mer skada än nytta. Lycka till! ;)

jag tränar för en tränare lite då och då. och kommer göra det till hösten, hela vintern, och våren så med :)
men att det inte alltid jag har tillgång till tränare och måste kunna träna lite på egen hand med, rider alltid med kompisar då jag hoppar och så. vill bara ha några tips på enkla övningar som ger nytta :D

Håller med Poisonous, skritthoppning är väldigt bra för det ändamålet. Funkade jättebra för min dam (som lätt blir väldigt spänd vid hoppning/markarbete) hon började verkligen använda ryggen och hoppade upp sig superfint! Vi skritthoppade 110cm utan problem (men började väldigt lågt för att hon skulle förstå uppgiften...)

Lycka till =)

Ja, jag har skritthoppat en gång med min ponny. Vi skritthoppade väl upp till 80 för att han aldrig hade gjort det förut och vi ville bara prova på men sen efter det provade vi hoppa ett vanligt hinder och man kände verkligen hur han hoppade upp sig med ryggen. så jag tror också det kan vara bra om jag gör det lagomt många gånger inte för mycket bara :D

Liknande trådar

Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka