Träna Tölten

M

Matiilda

Hejsan! Jag har ett litet problem med min islänning som jag ridit sedan fem år tillbaka. pga. skada har jag först nu kommit igång och tränat ordentligt. nu till problemet, han är en femgångare och när vi ska tölta blir det gärna passaktigt, någon som har tips om hur man träna för att den ska bli mer "ren" och taktmässig. också hur man ska veta att han går i tölt eftersom jag har svårt att höra och räkna på takten. mycket tacksam för svar. /Matilda

Sv: Träna Tölten

sök på grisepass och passtakt så hittar du flera trådar om ämnet :)

samla honom jätte mycket och rid fram honom med jätte mycket energi. prova och tölta i liten nerförsbake då brukar tölten komma lättare.
om tölten är ren tycker jag det låter som om någon säger företagsnamnet, black and decker snabbt många gånger blackanddeckerblackanddecker...
men det är svårt och förklara hur det känns när tölten är ren... men destå mer man rider destå lättare lär man sig och känna hästens rörelser..

Matiilda skrev:
nu till problemet, han är en femgångare och när vi ska tölta blir det gärna passaktigt, någon som har tips om hur man träna för att den ska bli mer "ren" och taktmässig. också hur man ska veta att han går i tölt eftersom jag har svårt att höra och räkna på takten. mycket tacksam för svar. /Matilda

jag tror att det är så här, om man sitter och undrar om det är rätt takt så är det inte det. När det är klockren takt så är det ingen tvekan ;) men visst det kan ju vara mer eller mindre rent och då är det ju svårare.

Generellt för passaktiga hästar är att de blir spända i tölten och låser sej blir stela. Ska du få bättre tölt rekommenderar jag i alla fall att gå tillbaka och se hur skritten fungerar. Är hästen lösgjord i skritt, går med eftergift, lyssnar bra på halvhaltér och får med sej bakdelen, då borde också tölten fungera. För att tölten ska funka krävs ju att du kan driva hästsen med mkt energi och att du kan regelera hastigehetn med halvhalter.

sen finns det ju hästar som töltar med klockren takt utan att vara lösgjorda :angel: men det är juknappast det som du eftersträvar. tips! Läs mer under tråden form i tölt på denna sida

fru_griz skrev:
samla honom jätte mycket och rid fram honom med jätte mycket energi. prova och tölta i liten nerförsbake då brukar tölten komma lättare.
om tölten är ren tycker jag det låter som om någon säger företagsnamnet, black and decker snabbt många gånger blackanddeckerblackanddecker...
men det är svårt och förklara hur det känns när tölten är ren... men destå mer man rider destå lättare lär man sig och känna hästens rörelser..

Det skulle inte jag rekommendera.... Eftersom en häst som är passtaktig i tölten spänner sig och om man samlar hästen ännu mer då så blir det lätt att de spänner sig mer.
Du måste hitta ett läge där din häst är avslappnad och mjuk, men innan dess så måste skritten fungera!
De största problemen när det gäller passtaktiga hästar ligger ändå i deras muskulatur.. Har din häst tillräckligt med muskler i nacke, rygg och bakdel för att kunna bära sig rätt i enkorrekt tölt?

Lycka till!

Precis!

kanske ska man tom släppa tyglarna rida hästen mot trav i tölten och göra halvhalt med vikten innan hästen börjar trava (med så lite tygelkontakt som möjligt)rida ut på lite ojämna stigar så hästen inte kan passa lika lätt. Jag tror att du måste få din häst att "lossna" och slappna av mer. Varva tölt på stigar på lång tygel där du rider mot trav, med skrittträninng där du jobbar på böjda spår, galopp och trav kan också funka för att få bort laterala rörelsemönster och stärka hästen. Sen när din häst är lösgjord och kan gå med eftergift och samlad i skritt då först kan du börja kräva att din häst ska kunna tölta i samlad form några steg. Lycka till!

Det som kan lösa är att ställa hästen något åt höger el vänster i halsen med tygeln, se till du inte får motstånd. Sök annars som ang säger, det har vart mycket här innan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 167
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V