Träna/Stretcha ländryggen?

Willja

Trådstartare
Jag har äntligen börjat kunna sitta ner i traven utan att få en massa spänningar i hästen, men min ländrygg gillar inte läget.

Efter förra träningen hade jag ont i ryggen i en och en halv vecka. Igår tränade jag igen och nu känns det igen, fast inte lika mycket. En massör trodde att det kunde vara en kompression mellan två kotor. Funkar det att gå till en naprapat då?

Hur tränar ni er rygg? Stretchar ni ländryggen på något vis för att minska spänningar? Stretchar ni andra muskler?

Hur får man sig själv att "hålla" för nedsittning på en häst som rör sig ganska mycket över ryggen? Jag vill ju inte gå sönder nu när vi börjar få flyt på riktigt:bump:

Sv: Träna/Stretcha ländryggen?

Det här hoppas jag blir en intressant tråd! Har i princip samma problem som du fast för några veckor sedan fick jag riktigt ont efter ett dressyr pass med mycket nedsittning. Efter några dagar kunde jag inte röra mej alls - en kota hade hoppat fel!! :eek: AJ säger jag bara, jag gick till en naprapat som fixade det på 3 minuter. Men nu har jag börjat få ont igen och börjar tro att det beror på den nedsuttna traven.

Någon som haft liknande problem och hur förebygger ni de här problemen?

Misstänker ni kotkompressioner så skulle jag nog börja med att undersöka om så är fallet.
Min sambo har kotkompressioner och han har konstanta problem med ryggen.
Bra med att undersöka är att då kan du ihop med en sjukgymnast lägga upp träning och strech för din rygg..

Jag skadade ryggen för flera år sedan och gick med det länge, till slut fick jag röntgat och då besked om att allt såg bra ut men jag får fortfarande väldigt ont i ländryggen vid ridning men det är träning av bålen som krävs.

Låter kanske konstigt men om jag slarvar med att strecha hamstrings/"baken" så drar även det i ryggen..

För att avlasta ländryggen brukar jag "skjuta rygg" samt ligga ner på rygg och dra upp ena benet (böjt) mot magen, lägga händerna kring knät och pressa lite, går att göra med båda benen samtidigt också..
Min sambo säger att det hjälper honom att ligga på rygg med båda benen mot väggen allt lägga upp på soffa bord så svanken rätas ut.. Tänk dig 90 grader så stjärten ligger mot väggen också..

Jag hade väldigt ont och kunde knappt vända mig i sängen ibland men det var enbart muskulärt, de trodde på diskbråck men det var isf utläkt när jag väl kom till röntgen..
Bästa tips är dock att träna magen mycket mer för när inte buken orkar hjälpa till att ta upp rörelsen så blir det hård påfrestning på ryggen..

Mmm... magmuskelrna skulle helt klart behöva stärkas här. Jag hittar dom inte:D

Det är nog klokt! Jag kör faktiskt med ett back-on-track bälte på mig nu som gjort underverk med ländryggen. Jag kanske skulle försöka mig på lite sitt-ups och andra övningar på gymbollen då... Det blir ju liksom svårt att rida dressyr om jag inte kan sitta ner i traven.

Jag läste någonstans att höftböjar-muskeln sitter fast på insidan av ryggraden. Den kanske jag också skulle stretcha... Får nog ringa naprapaten och få hjälp med ett träningsupplägg!

Den här är effektiv för höftböjarmuskeln/ljumskarna.

streeetch

känns ordentligt i början.
Men om du har ont i ryggen så var försiktig, och kolla orsaken. En god vän fick värre ryggproblem ett tag av ridningen och att försöka tvinga sej att sitta ändå. Hon behövde en del behandlingar.

Men att stärka magen skadar nog aldrig förstås. Gör bara övningar som är snälla mot ländryggen, som tex att ligga på rygg med benen rätt upp och "lyfta" rumpan uppåt.

Senast ändrad av en moderator:

Har man början till problem med leder och kotor och sånt så är det viktigt att öka stötdämpningen. Jag skulle, om jag var ni, investera i en gelpad så att stötarna från hästens rörelser dämpas.

Jag brukar känna av i nedre delen av ryggen när jag inte rehabtränar tillräckligt. Min rehab brukar bestå av rygglyft samt magövningar för nedre magen. Lika mkt på båda sidor och sen stretch på båda.

Nedre magen tränar jag genom att ligga på rygg och ha raka ben som jag lyfter upp. Har jag en träningskompis får de stå över mitt ansikte med kroppen riktad mot mina fötter och putta ner fötterna (alltid raka ben) mot marken och jag ska hålla emot så att de inte kommer dit. Sjukt jobbigt och effektivt. Situps tycker jag är för tråkigt så jag brukar tänka att mina magmuskler ska "krama om ryggraden" när jag står och väntar i köer och på bussen eller så...

Ländryggen tränar jag genom rygglyft då jag ligger på mage och lyfter överkroppen uppåt och håller tillbaka på nervägen. Ibland har jag händerna på axlarna och ibland lyfter jag armarna framåt, som en förlängning av kroppen. Om jag vill variera mig lyfter jag en arm och ett ben, diagonalt, så arbetar man mer med fler delar av kroppen. Sen byter jag självklart arm och ben så att båda sidorna av kroppen får jobba.

... och har jag tid tränar jag boxning. Det är grym ryggträning!:love:

Det är nog stretch som gäller för dig så som för mig. Efter att ha drabbats av ryggskott ett antal gånger och gått till ett antal olika naprapater/kiropraktorer som alla säger samma sak, så är det väl så. Stretcha 2 ggr per dag samt efter ridningen..... Och då är det inte ryggen som ska stretchas utan höftböjaren och sätesmusklerna.

Jag har nog inget bra svar att ge dig förutom träna stabilitets musklerna och investera i en gel pad för ryttare. Jag hade liknande problem men hade också träning för att sitta i riktigt bra ökad trav, både på min och andras hästar och visst är det kul att rida ökad trav i uppförsbacke :love: Hur som tillslut fick jag MR röntgen och diagnos diskbråck och tidigare diskkompression mellan andra diskar...

Får du ont av vissa övningar - gör dem inte! jag ignorerade mina smärtor tills det var som att "gå på knivar" jag tror jag hade klarat mig mycket bättre om jag gjort som min sjukgymnast, läkare och massör sa:undvik rörelser som gör dig sämre...

Här kommer några tips för att stärka länden. http://www.backlundskiropraktik.se/images/86475_5_11_p.jpg

Annars är faktiskt marklyft en helt fantastisk övning för hela ryggen.
marklyft.gif

Du kanske fått ont i ryggen pga att du spänt dig? Det är lätt hänt om det är en häst med stor gång. (gäller att lärs sig vara stabil men ändå avspänd och rörlig och det är inte alltid lätt) Sen skadar det ju inte att träna och bygga upp starkare muskler också förstås. Det är lika viktigt att träna magmusklerna så att muskelkorsetten runt om är stark. Om magen inte orkar försöker man kompensera det med ryggen istället=ont.

Sadeln har enormt mkt att säga, jag får ont i ryggen om jag rider i för mig fel sadlar. Den ska ju inte bara passa hästen men även ryttarens anatomi och underlätta så att man inte behöver kämpa mot sadeln.

Det är nog stretch som gäller för dig så som för mig. Efter att ha drabbats av ryggskott ett antal gånger och gått till ett antal olika naprapater/kiropraktorer som alla säger samma sak, så är det väl så. Stretcha 2 ggr per dag samt efter ridningen..... Och då är det inte ryggen som ska stretchas utan höftböjaren och sätesmusklerna.

Här får du medhåll av mej.

Jag har haft enorma ryggproblem som blev bra efter åtskilliga vändor hos sjukgymnast och akupunktur med el.

Jag känner rätt omgående om jag glömmer mina övningar eller inte tränar.
Strech varje dag av höftböjare och baksida lår.

Sen måste jag träna också för att inte "lederna" ska förslappas (mycket förenklat!). Dock tycker jag inte situps (eller ännu värre, höftböjarlyft med raka ben) gör nån som helst nytta. Jag gillar rygglyft, liggandes på sängkanten med kudde under magen (ökar rörelseomfånget och man får jobba längre mot tyngdkraften=.

Men har du ont i ryggen- börja hos sjukgymnast så du inte har sönder nåt värre!

/Lavinia, snorar vidare

Jag har ett medfött ryggfel (roterande becken), vilket påverkar min ländrygg. Min naprapat (hm, har i nuläget två) har rått mig att träna upp bukmuskulaturen i första hand. Dessa muskler hjälper till att stabilisera ryggen. Då bukmuskulaturen är svag, skapas ofta spänningar i stora delar av ryggen (detta kan ske utan att ryttaren vet om det, förrän det gör ont). När korsettmusklerna är på plats, är det läge att ta tag och träna upp resten av ryggens muskler. Många (inte alla) styrkeövningar specifikt för ryggmusklerna kräver en bra bukmuskulatur för att utföras korrekt (risken är att man, omedvetet, kompenserar annars vilket skapar spänningar och smärta istället för träning).

Senast ändrad:

Tycker du har fått många bra råd redan men skulle också vilja tipsa om yoga!
Har under hösten börjat med yoga igen och tycker att min rygg är bättre än någonsin nu. En dag i veckan stretchas alla musklerna ordentligt: rygg, rumpa, höftböjare, man kommer åt alla musklerna och vi gör många övningar som liknar vanliga stretchövningar.

Bara en liten varning -ta det försiktigt med yogan om du misstänker något problem i ryggen; först när jag fick ryggont trodde jag yoga skulle göra det bättre, men tyvärr så blev den bara sämre av yogan då. Nu, efter två år med regelbunden naprapat har ryggen blvit så bra att yogan bara stärker mig.

Kolla också vilken form av yoga det är; den som jag testade och det blev sämre av, Ashtanga är väldigt fysisk medan den som jag utövar nu, hatha är mer lugn och stärkande stretching.

För sådär fyra år sen gick jag på yoga två dagar i veckan, tränade mag och ryggträning hemma ett par dagar i veckan och red två-tre dagar i veckan. Det var optimalt för mig, har aldrig ridit så bra som jag red då! :)

Tackar för alla svar!!

Har varit hos en Naprapat och blivit lite "tillrättad". Efter ett par behandlingar har jag blivit duktig på att stretcha och köra övningar på balansbollen så nu funkar det riktigt bra!!
Nu har jag även planer på att börja "gymma" lite. Vi fick höjt friskvårdsbidrag på jobbet så det täcker ett helt årskort på gymmet! Då kan jag ju faktiskt köpa ett kort även om jag bara utnyttjar det någon gång i veckan:)

Hej!
Kände igen mig.Fick också jätteont efter dressyrträning.Min nuvarande häst rör sig mycket och det är svårt att sitta ned.
Gick till min sjukgymnast (personalförmån på jobbet)Får ishiasliknande besvär då rumpmuskeln blir spänd(trycker på ishiasnerven)
Fick stretchövningar ungefär som svar du redan fått.
Dessutom sitter jag på bollen och rider :bump:! nedsutten trav och galoppfattningar.
Nu kan jag sitta ned i traven utan att få ont.
För att värma upp och skona både mig och hästen så rider vi fram i galopp efter
trav lättridning.
När bägge är riktigt varma travar vi och jag sitter ned.
Lycka till du är på rätt väg

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 445
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka