Träna stark hanhund

Mirre

Trådstartare
2 år. Som är nästintill helt ouppfostrad.
Har varit ute och gått med honom nu, och jag är helt slut.
Han är ju så satans stark. Och envis, fast jag är envisare:angel:

Mötte några hundar och det gick ganska bra.
Inte helt optimalt men bättre än förut alla fall.

Men sista hunden skulle han bara på.
Inte så att han ska slåss men han vill hälsa på allt och alla.

Så tips någon?
Inte min hund och eg ganska menings´löst att hålla på eftersom det inte underhålls ordentligt sedan.
Men gör det lite för min egen skull också.

Sv: Träna stark hanhund

Min schäfer är 1,5 år och helt galen i löptikar. Det slits och dras åt alla håll när vi ska ut. Men nu har jag ett tag kört med lite mental träning innan och han är mycket lugnare på promenaderna. Kanske har jag bara tur men det kanske är värt ett försök för dig med?

Sv: Träna stark hanhund

Håller med.

TS, det du kan göra för att underlätta promenaderna för dig samtidigt som hunden får lite kul är att du kan trötta ut honom med mental träning innan promenaden, då blir det dessutom lättare att träna hundmöten eftersom han blir lite lugnare.

Till exempel uppletande av prylar, min favorit för den är så enkel och givande. Jag går ut i ett lämpligt område med lite buskar, sten och jox och gömmer tre förelmål/leksaker som jag först visat för hunden och "busat upp henne lite" så hon blir intresserad. Sen är det "sök" och mycket smaskig godis när hon hittat något och kommit in med det.
Tre leksaker och en kvart senare går hon nöjt hem och slocknar en stund, hon är lite ur kondis nu och därför behövs inte heller mer. För en hund som inte jobbat mycket mentalt kan det räcka med en leksak till en början, och sen utökar man med ett par till. Gömmer dem lite bättre, större område osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30