Träna ryggmusklerna?

Nosgrimma

Trådstartare
Någon som har några tips på hur man kan träna upp ryggmusklerna i vagn?
Jag vet ju att back-träning är bra och har tränat i backar ett tag nu. det har blivit bättre men det har tagit sin tid :) nu undrar jag om det finns nån som tränar på ngt annat sätt eller om det finns nån typ av utrustning som får dom att ta i mer med ryggen?

Hjälper ex. boots någonting på det sättet?

Tack på förhand :)

Sv: Träna ryggmusklerna?

Boots är ingenting som påverkar om hästen tränar ryggen mer eller ej.

Skritt överlag är mycket bra när du vill träna ryggen. Har det gett resultat så här långt så tvivlar jag på att det finns någon utrustning som du kan använda för att nå ett snabbare resultat. Det finns inga genvägar. ;)
Det du kan göra är att byta till en tyngre vagn om du nu inte använder tung vagn då. En martingal kan också hjälpa hästen arbeta mer med ryggen, likaså en "snodd" (heter egentligen halsförlängare) som man med fördel också använder vid ridträning. Dessa hjälpmedel finns för att hästen ska söka sig mer neråt och inte gå med huvudet i vädret. (då jobbar den således inte ryggen rätt heller)

Har hästen jobbat bra så här långt tror jag dock inte du behöver slänga på nån särskild utrustning.

Har du haft lätt vagn så prova med en tyngre, alt. tryckvagn eller på något annat sätt öka belastningen med tyngd bakom.

Varför just träna i vagn?
Tömköra eller longera över bommar mm kan vara ett alternativ.

Varför just träna i vagn?
Tömköra eller longera över bommar mm kan vara ett alternativ.

Precis vad jag tänkte skriva ju... men lägger till att med vagn tycker jag att de bygger mest rygg om de drar i loksele och lite tungt. Då de lägger sig i lokorna och drar så måste de ta i med ryggen också.

Någon som har några tips på hur man kan träna upp ryggmusklerna i vagn?
Jag vet ju att back-träning är bra och har tränat i backar ett tag nu. det har blivit bättre men det har tagit sin tid :) nu undrar jag om det finns nån som tränar på ngt annat sätt eller om det finns nån typ av utrustning som får dom att ta i mer med ryggen?

Hjälper ex. boots någonting på det sättet?

Tack på förhand :)

Jobba hästen i långsamtrav på tygeln, om hästen kan gå i långsamtrav. Då får du jobb i vagn plus att du får upp ryggen på hästen och att den trampar under sig.

Dvs ett dressyrpass i vagn, ute i skogen eller var du kör. Som någon annan skrev är boots inget du lägger på för att bygga ryggmuskler. Det som hästen bygger musklerna av är ju att ryggen kommer upp och att den då sänker huvudet, och den sedermera trampar under sig bättre och blir lätt i handen. Precis som i ridningen.

Senast ändrad av en moderator:

Galoppträning hjälper också, men inte i vagn så klart... :) Håller med övriga...

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
1 065
Senast: Krumben
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka