Träna/rida varannan dag?

S

Sweet

Är det bra eller dåligt för hästen? Kan man få en häst i form på det viset?

Sv: Träna/rida varannan dag?

Det där är en väldigt intressant fråga. Om du frågar en proffs idrottare eller läser på forskning runt elit idrott etc, så är det ju sedan länge bekräftat att kroppen behöver 24 tim eller något liknande för att återhämta sig och bygga muskler.... så enligt dessa rön skulle det ju vara vettigt att rida/träna varannan dag.
Å andra sidan beror det nog helt på VAD man tränar hästen för. Tex om du tränar för kondition etc så kanske ovan stämmer in. Men om du tex satsar på dressyr, innebär det att du kanske bara skulle rida markarbete 1-2 ggr/vecka och sedan 1 gång skog - totalt blir ju varannan dag alltså 3 eller 4 ggr/vecka av ridning. Det kan ju bli lite lite träning om man satsar och vill komma framåt.
Själv hör jag till fanatikerna som kämpar för att hästen ska ut MINST 5 dagar/vecka, helst 6, i någon form av ridning iallafall. Blir jobbigt ibland när man har mycket, men som sagt: är åt fanatiker hållet, så dräper mig nästan hellre än att låta hästen stå... skulle vara skönt om det faktiskt finns belägg för att det är OK att låta hästen stå så mycket, så man iallafall vet att det inte är livs kris :eek: om det skulle hända, hehe..... :D

Jag tror att man kan rida varannan dag och det ger säkert resultat, men så beror det nog på vad man har för mål, syfte och vad man pysslar med när man rider. Prommenadrider du kan du säkerligen nästan rida varje dag.

Jag tror däremot att hästen behöver stimuleras och behöver lite "hjärngympa" så gott som varje dag, så att man kombinerar med typ NH-övningar, eller andra hanteringsövningar, går ut och går eller liknande behövs nog nästan varje dag ändå, men man kan säkert kombinera ridning och körning varannan dag med lite NH t.ex.

Tycker i alla fall inte man ska låta bli och låta hästen stå i hage/box varannan dag bara för att man väljer att rida varannan.

Men man får väl helt enkelt testa sig fram och se vad man själv tycker är bäst.
Men oftast så är det ju säkert så att hästen och ryttaren har bra och dåliga dagar vad beträffar ridningen, så man kanske får mer goda erfarenheter om man bara rider varannan i stället för varje dag? Då hinner ju både häst och ryttare vila upp sig en dag emellan (psykiskt och fysikskt) och man kanske kan fokusera sig bättre på sin ridning de dagar man väl rider. Åtminstone om man rider lite mer krävande.

Intressant tråd att spinna vidare på!

Jag tycker varannan dag funkat bäst , både i muskelbyggande syfte å motion annars oxå.
Musklerna måste ju aktiveras för att byggas men de bygger upp sig medan man vilar, alltså inte under själva motionen.

Jag startar den här tråden för att jag har hört både det ena och det andra om hur hästar ska tränas. Nu tänker jag först och främst på vad som är bäst för hästens kropp.

Finns det någon vetenskaplig forskning på hur mycket träning som är bäst för hästen, vilken typ träning som alltså ger en vältränad OCH hållbar häst?

Hur mycket/ofta rids en elittränad hopphäst? Dressyrhäst? Galopphäst? Fälttävlanshäst? Distanshäst?

Sweet skrev:
Jag startar den här tråden för att jag har hört både det ena och det andra om hur hästar ska tränas. Nu tänker jag först och främst på vad som är bäst för hästens kropp.

Finns det någon vetenskaplig forskning på hur mycket träning som är bäst för hästen, vilken typ träning som alltså ger en vältränad OCH hållbar häst?

Hur mycket/ofta rids en elittränad hopphäst? Dressyrhäst? Galopphäst? Fälttävlanshäst? Distanshäst?

Hästarna rör sig överlag för lite idag och att då bara rida varannan dag tycker jag låter vansinnigt. Man behöver ju inte träna varje dag men någon slags ridning/motion behöver ju hästen, det räcker inte för hästen att bara gå i hagen varannan dag där den knappt rör sig.

För att få en hållbar häst så är uppfödningen viktigast, att hästen får röra sig så mycket som möjligt helst lösdrift när den är föl/unghäst.
Nya studier(inom galoppvärlden, presenterades vid ft-seminariumet) visar att efter hästen är 2.5 år kan du inte stärka hästen i senor,leder och ligament utan all träning därefter bryter i stort sett bara ner.
Att rida hästen i en bra balans i rätt form minskar ju skaderisken iallafall och att variera sin träning är oxå viktigt, sitt inte och nöt mao.

Varannan dag är det bästa för att hästen ska hålla sig frisk och hel enligt min tränare samt många fler. Jag personligen tror på det, man kan ju bara gå till sej själv o hur man själv känner sej och vilka resultat man ser om man tränar varje resp varannan dag.

För en häst som till mesta delen står på stall och bara några timmar ensam i en liten grushage så är väl ridning varje dag ett måste för att hästen inte ska dö av tristess och få men av allt för lite rörelse men hästar som får vara ute mycket i bra hagar och med hästkompisar så måste det väl ändå vara annorlunda?

Jag förutsätter att hästar hålls ute mest möjligt och har kompisar i hagen...
I annat fall fungerar det kanske annorlunda.
Isf antar jag att det bästa är om man kan rida ut i skogen ofta o bara på bana 3 - 4 ggr i veckan med tanke på slitaget.

Men det beror ju helt på vilka förhållandena är. Väljer man "varannandagsträning" och väljer att rida lite intensivare (men fortfarande varierande på olika underlag, i ridhus och ute etc.) så bör ju hästen gå ute väldigt mycket. Ett alternativ då kan ju vara lösdrift eller om man har hästen ute t.ex. 7-21 varje dag och att den har stor yta att vara ute på, går i flock med många kompisar. Då rör den ju på sig ändå och det lär det inte vara någon fara om man skulle vilja rida enbart varannan dag. Men som sagt så tror jag fortfarande att hästen behöver mer stimulans genom att man arbetar den från marken, så man inte bara sitter och rider varannandag.

Visst är det bra för hästen! Trav- och galopphästar tränas ju målmedvetet mot att få extremt stor styrka och kondition, och där är varannandagskonceptet utbrett. Särskilt i uppbyggnadsarbetet, när man stärker hästen, bygger upp dess grundstyrka och kondition, framtida härdighet osv, är det synnerligen viktigt med vilan - annars blir träningen mer slitande än uppbyggande. Många hobbyhästar vilas för lite, och tränas för oplanerat.

Finns lite träningslära att läsa t ex:
http://w1.490.telia.com/~u49006524/ny_sida_105.htm

Att de byggs upp väl i både styrka och kondition, håller sig fina, friska, mjuka och gymnasticerade med varannandagsridning har jag sett många exempel på. Förutsättningen är ju bra hagar som möjliggör rörelse, annars får man tillfredsställa rörelsebehovet med lätt motion. Ut och promenera avsuttet, använda skrittmaskin eller variera sin träning noggrant med t ex avsutten träning och rena skrittpromenader.
Äldre hästar kan behöva mer bibehållande än uppbyggande träning, då är det viktigare med daglig motion för cirkulationens skull. Däremot får man vara noggrann då med att den dagliga motionen är anpassad efter hästens kondition och styrka, så att många pass blir lätta för hästen.

Jag letar forskningskällor, ska se om jag hittar någon. Det är dock ganska väl vedertagna fysiologiska fakta att muskler behöver 48 timmar på sig att återhämta sig efter ansträngning.

Länken går till en sida med träningslära för distansRYTTAREN, inte hästen...

Jag har studerat träningslära i två år och även om jag studerade mestadels människor så är muskler alltid muskler, oavsett djur. Och muskler fungerar så att de behöver minst ett dygns vila, helst två, innan de ska utsättas för samma ansträngning igen. (Att skritta och trava i en halvtimme är inte ansträngande!) Men tränar du hoppning ena dan och rider ut en sväng i skogen med lite trav- och galoppvändor i fri form dagen efter så är det inga problem. Men generellt behöver man inte träna mer än 2-3 dagar i veckan på ett djur som är i full kondition. Det kallas underhållsmotion, och ska komma några månader efter den inledande konditionsträningen då man intensivtränar i cirka 4-5 veckor, ungefärligen 5-6 gånger (hårda pass) i veckan. Alltid varierande träning för att undvika förslitningsskador, men ändock ansträngande för hela hästen. Efter intensivperioden följer varierande motion 3-4 dagar i veckan i ett par månader, med mycket teknikträning och lite mindre konditionsträning/muskelbyggande. Sen underhållsmotionerar man, tränar på sånt man behöver för till exempel tävling eller uppvisning.

Hoppas du blir lite klokare på detta, även om det är rörigt. (Jag har skrivit ihop sammanfattningen av två års studier här, så det kanske inte är så konstigt om något är lite oklart...)

Träna varje dag är ju tråkigt för hästen.
och säkert inte nyttigt i längden då det blir ensidigt arbete.

med rida varje dag är inte farligt att göra, så länge man anpassar motionen till det hästen presterat tex dagen före.
väldigt viktigt att man låter sina hästar komma ut i skogen.
ser väldigt många hästar som mkt sällan kommer ut i naturen.

man måste även se till inviden. vissa hästar kräver lite mer arbete än andra.

__Stilett__ skrev:
man måste även se till inviden. vissa hästar kräver lite mer arbete än andra.

Ja du har så rätt så rätt.... därför dräper jag mig nästan för att min yngling ska ut och ridas/tränas 5-6 dagar minst/ vecka. Han förstår inte alls poängen med en ledig dag - står och väntar ivrigt vid boxdörren på att vi ska gå ut, blir grinig om han står mer än en dag i rad. visste att ingen skulle rädda mig ur det hela ;)

Senast ändrad:

Jo alla vet ju hur hållbara galoppörer och travare är :angel:

Travare och galoppörer värms ju knappt upp eller av innan/efter arbete,DET är ju inte så bra :(

Tror på att göra lite "mjuka kurvor" dvs efter en hård ansträngning ta det lugnt dagen efter,sen en vilodag,därefter skritt,sen normal alt hårdare träning osv

Alla tycker olika,men har man träningsvärk är ju en lugn gångrunda ganska skönt... :smirk:

Jag har uppnåt väldigt bra muskulära resultat med hjälp av "varannandags-träning", bra hagar och lyckade foderstater.
När jag tränar enligt varannandags-principen är det just träning som gäller under ridpassen, "åka häst" kan jag ju sedan göra mellan de ansträngande 'styrkepassen', så att hästen kan gå mer än 3-4 ggr/vecka.

Det tar många långa timmar för muskler att återhämta sig och, precis som någon redan nämnde, byggs musklerna under vilan, inte under träningen.

Och jag har under alla år tränat mig själv på precis samma sätt, även där med goda resultat!

Hållbarheten var inte frågan här, utan om hästen kom i form på det eller ej. Och hästar i bättre form än trav- och galopphästar får man leta efter (möjligen bland fälttävlans- och distanshästar då).

Hållbarhetsproblemen kan ju härröra från andra faktorer som den tidiga träningen, den stentuffa belastningen som ett lopp utgör, att man hela tiden strävar efter att pressa till MAX, där gränsen lätt överskrids till För mycket. Men tänk ändå på att många hästar håller, klarar pressen och får fantastiska resultat i tidig ålder. Då har man lyckats med sin träning. Fundera också på hur dålig hållbarheten skulle varit utan vilan då...

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar