Träna/rida varannan dag?

Sv: Träna/rida varannan dag?

Det beror på hur hårt du rider, men de bästa är nog att inte träna hårt varannan dag å bara låte hästen stå en dag, isf e d bättre att rida lätt en dag, jobba å sen vila...

Sv: Träna/rida varannan dag?

Rufsan. skrev:
Nya studier(inom galoppvärlden, presenterades vid ft-seminariumet) visar att efter hästen är 2.5 år kan du inte stärka hästen i senor,leder och ligament utan all träning därefter bryter i stort sett bara ner.

Det låter inte rimligt.
Hästen är inte ens färdigvuxen vid 2.5 års ålder och då ska ändå senor, leder och ligament vara klara och inte gå att påverka längre..??

För mig låter det som bullshit rent ut sagt.

Möjligtvis kan det vara så att det du räknade upp, hagar, lek och utevistelse gör mest nytta om man ser till att den har det så innan 2,5 års ålder - men att härdningen skulle vara "klar" kan inte stämma.

Det skulle betyda att du kan ta en 10-årig häst och rida en distansritt på grusvägar utan annat än föregående konditionsträning. Klarar den det, så har den blivit härdad innan 3-årsåldern, kraschar ligamenten och lederna så - bad luck?

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar