Träna/rida varannan dag?

Sv: Träna/rida varannan dag?

Det beror på hur hårt du rider, men de bästa är nog att inte träna hårt varannan dag å bara låte hästen stå en dag, isf e d bättre att rida lätt en dag, jobba å sen vila...

Sv: Träna/rida varannan dag?

Rufsan. skrev:
Nya studier(inom galoppvärlden, presenterades vid ft-seminariumet) visar att efter hästen är 2.5 år kan du inte stärka hästen i senor,leder och ligament utan all träning därefter bryter i stort sett bara ner.

Det låter inte rimligt.
Hästen är inte ens färdigvuxen vid 2.5 års ålder och då ska ändå senor, leder och ligament vara klara och inte gå att påverka längre..??

För mig låter det som bullshit rent ut sagt.

Möjligtvis kan det vara så att det du räknade upp, hagar, lek och utevistelse gör mest nytta om man ser till att den har det så innan 2,5 års ålder - men att härdningen skulle vara "klar" kan inte stämma.

Det skulle betyda att du kan ta en 10-årig häst och rida en distansritt på grusvägar utan annat än föregående konditionsträning. Klarar den det, så har den blivit härdad innan 3-årsåldern, kraschar ligamenten och lederna så - bad luck?

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
689
Senast: skogaliten
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar