Jag rider min häst 6-7 dgr i veckan, i början reda jag likvärdigt varje dag- halvhårt kan man säga
Nu de senaste månaderna i samband med byte av stall så ändrades ridningen så vi rider ett ordentligen pass 3-4dgr i veckan och busar de andra passen vilket har givit ett synbart resultat, hästen är slankare (världens hömage innan) har en mkt bra kondition och börjar förvandlas till ett muskelpaket med en enorm glädje att få jobba så jag tror definitivt på varannandags-träning därimot är det säkerligen mer skadligt att träna på det viset om man låster hästen vila helt och hållet de andra dagarna.
Kan ju tilläggas att vi endast rider i skogen oftast runt 1 timme ibland längre ibland lite kortare, ett ordentligt pass är för oss mkt klättring, mkt gå-iform arbete och en hel del trav och galopparbete i olika tempo, jobba igenom hästen träna på skänkelvikning öppna/sluta osv.
Ett bus pass blir mkt trav o galopp i fri form, hoppning av små hinder och annat skoj man kan göra i skogen, lite tävlingar över fält och sånt
Detta har funkat otroligt bra på min häst som gått i från en tjock lat smågrinig gubbe till en redig buse med ögon som det lyser jävelskap i