Träna/rida varannan dag?

Sv: Träna/rida varannan dag?

Fysiologin och principerna är desamma. En muskel är en muskel. Läser du längre ner på sidan finns det grejer som han generealiserar till att handla om både hästens och ryttarens träning.

Intressant! Men inte helt korrekt om man tänker sig träning "från början". En halvtimmes skritt och trav i fri form i skogen är ansträngande för en häst som t ex stått ett tag, eller en unghäst. För dem blir det ett ansträngande pass. Det beror ju på varifrån man startar, så att säga.

Det går fort att få upp kondis på både sig själv och hästen, muskler kommer strax därefter, men leder och senor kan behöva ett års långsamt uppbyggande träning för att tåla belastningen, t ex från en ryttare. Och skelettet behöver upp till två år. Innan dess kan man inte pressa hästen för hårt utan att riskera förslitningsskador på "djupet".

Man kan inte sätta sig på en otränad häst och jobba stenhårt 5-6 dagar i veckan utan att ta slut på den illa kvickt, och inte minst bryta ner musklerna man vill ha upp. Nu gällde detta förvisso inte unghästar eller konvalecenter, och då stämmer det ju. Men oavsett hur man tränar sin häst så belastar man vissa muskler varje gång man sitter på den. För människor är det lättare att variera t ex styrketräning - simning - rask promenad - cykling. Hästen kan sina tre (till fem) gångarter, och bära upp ryttaren. Förvisso med variationer i ansträngningsgrad, men likväl.

Sweet,

din fråga gäller träna/rida varannan dag. menar du då rida (om än lätt) varannan dag och varannan dag helt vila? (blir förvirrad av vissa svar på ditt inlägg som diskuterar hård-träning hela veckan lång, så vill bara reda ut vad vi egentligen diskuterar. ) Jag tycker det är självklart att man inte hårdtränar 6 dagar/vecka, trodde frågan tog upp om man red varannan dag och inte gjorde så mycket alls de andra dagarna emellan.

:bow:

Jag menar att man rider varannan dag och sen låter hästen vila helt i hagen dagarna i mellan. Jag menar inte hårdträning specifikt utan mer hobbyridning. Sen är det intressant att få veta hur elitryttare rider sina hästar.

Exempel:

Måndag:Hoppträning. Tisdag:Vila i hagen. Onsdag:1-1 1/2 timmes uteritt skritt,trav och galopp. Torsdag:Vila i hagen. Fredag: Dressyrträning på bana. Lördag:Vila i hagen. Söndag: 1-1 1/2 timmes uteritt skritt,trav och galopp. Måndag: Vila i hagen.

Usch, den här tråden ger mig (och säkert andra skogsryttare) dåligt samvete. Min häst går i STOOOR hage tillsammans med kompisar från kl 7 på morgonen till cirka 17 på eftermiddagen. Rids i bästa fall fyra dagar i veckan, i sämsta fall två. Hon verkar må alldeles utmärkt och eftersom jag är skogsryttare/hobbyryttare kräver jag inte mer än så av henne heller. Drömläget vore ju att kunna rida sex dagar i veckan, men om man har heltidsarbete och familj med småbarn får man vara glad för den tid man lyckas finna.

/FiaLotta

Bra - tack. då hade jag fattat dig rätt :p
med andra ord: kan man hålla en häst i form genom moderat träning 3-4 dagar/vecka.

Något dåligt samvete behöver du inte alls ha! Den träningen håller din häst i dagsformen på ett utmärkt sätt. Läs länkarna så får du se!

Du kan även öka din hästs prestationsförmåga med träning ca 3 dagar i veckan. Det bör då ske som succesiv ökning, där man ligger kvar en period i den nya träningsgraden innan man ökar på den ytterligare.

Man MÅSTE absolut inte rida eller träna varje dag, hästen mår bara bra av vilan mellan passen (så länge man har så bra hagar och tillräcklig utevistelse). Det är inte bra att ta ut hästen och flårida en till två gånger i veckan, det säger ju sig självt, men en jämn träningsnivå kan upprätthållas med varannandagsprincipen. Man KAN däremot träna oftare än varannan dag på en häst i tillräckligt god form för att de lättare "mellan dagars passen" inte ska vara ansträngande. Rörelse är positivt för läkningen och de fysiska reparationerna efter träning, men ansträngning av trötta muskler är bara nedbrytande.

På en unghäst - ja.
En äldre häst mår bättre av att få arbeta så gott som varje dag.

Jag rider min häst 6-7 dgr i veckan, i början reda jag likvärdigt varje dag- halvhårt kan man säga

Nu de senaste månaderna i samband med byte av stall så ändrades ridningen så vi rider ett ordentligen pass 3-4dgr i veckan och busar de andra passen vilket har givit ett synbart resultat, hästen är slankare (världens hömage innan) har en mkt bra kondition och börjar förvandlas till ett muskelpaket med en enorm glädje att få jobba så jag tror definitivt på varannandags-träning därimot är det säkerligen mer skadligt att träna på det viset om man låster hästen vila helt och hållet de andra dagarna.

Kan ju tilläggas att vi endast rider i skogen oftast runt 1 timme ibland längre ibland lite kortare, ett ordentligt pass är för oss mkt klättring, mkt gå-iform arbete och en hel del trav och galopparbete i olika tempo, jobba igenom hästen träna på skänkelvikning öppna/sluta osv.
Ett bus pass blir mkt trav o galopp i fri form, hoppning av små hinder och annat skoj man kan göra i skogen, lite tävlingar över fält och sånt :)

Detta har funkat otroligt bra på min häst som gått i från en tjock lat smågrinig gubbe till en redig buse med ögon som det lyser jävelskap i

som mackan säger så kan ju de va en ide. men kannske inte låte hästen stå varannan dag utan skritta långa turer i skogen dom dagarna..

Jag har en 4-åring, och vi arbetar ca varannan dag lite mer med skritt, trav och galopp i skogen eller ridhuset (1-2 ggr/vecka), dagarna däremellan är det AKTIV vila, dvs promenad eller skrittrunda. Någon dag vilar hon helt i hagen.
Jag vill ha en välmusklad häst som tycker om att jobba och som kommer att hålla i många år, och då tycker jag det verkar dumt att rida 6 dagar i veckan på en stor unghäst. I framtiden kommer jag givetvis att öka på träningen, när hon vill orkar och håller för det. :)

Rufsan. skrev:
. Man behöver ju inte träna varje dag men någon slags ridning/motion behöver ju hästen, det räcker inte för hästen att bara gå i hagen varannan dag där den knappt rör sig.
Det beror ju helt på vilken hage hästarna går i, min häst går med 7 andra hästar i en hage som är både platt och backig, hon håller sin kondition väldigt bra, även om man inte rider på ett tag

QuickStar skrev:
Jag rider min häst 6-7 dgr i veckan, i början reda jag likvärdigt varje dag- halvhårt kan man säga

Nu de senaste månaderna i samband med byte av stall så ändrades ridningen så vi rider ett ordentligen pass 3-4dgr i veckan och busar de andra passen vilket har givit ett synbart resultat, hästen är slankare (världens hömage innan) har en mkt bra kondition och börjar förvandlas till ett muskelpaket med en enorm glädje att få jobba så jag tror definitivt på varannandags-träning därimot är det säkerligen mer skadligt att träna på det viset om man låster hästen vila helt och hållet de andra dagarna.

Kan ju tilläggas att vi endast rider i skogen oftast runt 1 timme ibland längre ibland lite kortare, ett ordentligt pass är för oss mkt klättring, mkt gå-iform arbete och en hel del trav och galopparbete i olika tempo, jobba igenom hästen träna på skänkelvikning öppna/sluta osv.
Ett bus pass blir mkt trav o galopp i fri form, hoppning av små hinder och annat skoj man kan göra i skogen, lite tävlingar över fält och sånt :)

Detta har funkat otroligt bra på min häst som gått i från en tjock lat smågrinig gubbe till en redig buse med ögon som det lyser jävelskap i

Vad kul att läsa! Jag hade en foderhäst som genomgick samma förvandling. Hästen fick till och med personlighet!! (låter hemskt, men det är sant) det var helt underbart att uppleva tycker jag

Han blev en helt annan häst med bus i skogen och roliga men hårda dressyrpass och ibland fick skutta över små bommar, då blev han unghäst på nytt :bump: Gamle farbrorn började tom glädjebocka och drog små rivstarter, hej vad han for omkring :)

Usch, den här tråden ger mig (och säkert andra skogsryttare) dåligt samvete. Min häst går i STOOOR hage tillsammans med kompisar från kl 7 på morgonen till cirka 17 på eftermiddagen. Rids i bästa fall fyra dagar i veckan, i sämsta fall två. Hon verkar må alldeles utmärkt och eftersom jag är skogsryttare/hobbyryttare kräver jag inte mer än så av henne heller. Drömläget vore ju att kunna rida sex dagar i veckan, men om man har heltidsarbete och familj med småbarn får man vara glad för den tid man lyckas finna.

Det där känner jag igen. :o Själv har jag en häst som för nuvarande är konvalecent och därför tränas VÄLDIGT lågintensivt. Jag har (för min egen del faktiskt) vart tvungen att dra ner träningen till varannan dag, dvs varannan dag gör vi NÅGONTING (promenerar, rider, tömkör...) tillsammans (jag och hästen) och varannan dag får han vila med kompisarna i hagen.

Innan jag började jobba heltid, och i samma veva fick LÅNG resväg till jobbet, var jag alltid jättenoga med att pållen fick komma ut och röra på sig MINST 5 dgr/vecka. Fick han inte det blev han deprimerad. Dock stod han då i ett stall där hästarna stog två och två i små grushagar hela dagarna så de hade inte speciellt mycket att göra. Nu står han i ett stall där hästarna går tillsammans i flera hektar stora hagar.

När jag började träna pållen bara varannan dag hade jag jättedåligt samvete för det och trodde att han skulle må dåligt av det, men det har faktiskt fungerat väldigt bra. Han trivs bra med att bara gå och "vara häst" tillsammans med de andra hästarna. Han har sysselsättning ändå hela dagarna (äta, busa, ströva omkring osv) dvs han lever som en häst. Jag kan dessutom se att detta har haft positiv inverkan på hans muskler. Trots att han nu har varit konvalecent LÄNGE har han faktiskt mer muskler nu än han hade när han tränades varje dag. Troligtvis har det att göra med att han numera har möjlighet att röra sig hela dagarna istället för att stå stilla hela dygnet förutom den korta tid (ett par timmar) som han tränades.

Alltså, jag tror INTE att vi skogsmulleryttare bör ha dåligt samvete för att vi inte hinner rida mer än varannan dag. Erbjuder vi bara våra hästar en hästvänlig miljö med stora hagar och kompisar så mår de bra ändå.

Jag tränar mina hästar varannan dag ch har så gjort i 3-4 år om jag inte minns fel. Resultatet: glada och välmusklade hästar. Ponnyn kan vara riktigt grinig om man vill träna varje dag men varannan dag tycker hon bara är roligt. Det får inte bli tråkigt med henne, då lägger hon av.

Vbl-travaren kan gå varje dag då hon är framåt och villigt oavsett. Men då ska hon gå VARJE dag utan uppehåll. Jag hinner inte alltid träna två hästar om dan så därför går hon oxå varannan dag. Vilket funkar mkt bra det med. För konditionens skull kan hon gå varje dag men inte för musklernas. Sen hänger det även på att hon är väldigt rutinberoende. Är det varje dag så är det, är det varannan så är det. Inget hoppande hit och dit, då blir hon bara stressad och vill inte komma in från hagen.

Tyvärr har jag inte världens bästa vinterhage. Den är platt och 50*50m för två hästar. Har dock försökt öka deras rörelse genom att sätta upp ett staket i mitten av hagen som de måste gå runt för att komma åt maten/vattnet på andra sidan. Sen ser jag även till att gran el annat träslag finns att tugga på. De är ute 7-22 varje dag.

Intressant tråd Sweet.

Träning på elitnivå handlar om att pressa gränsen för vad kroppen klarar, men ändå hålla sig på rätt sida om skadegränsen. För oss vanliga motionärer är inte den största risken för hård träning utan felaktig träning, på felaktiga underlag eller med felaktig utrustning, eller för ryckig träning. Med ryckig träning menar jag att växla mellan avställning och träning så att kroppen aldrig kommer till den uthållighet och styrka som krävs för prestationsnivån. Detta tycker jag är vanligt bland sporthästar generellt. Vila en månad, träna en månad, hoppsan, en överansträngning, vila en månad, träna en månad, tävlingssäsong, bete, träna en månad, överansträngning, lång vintervila, träna en månad...

Kroppen kommer aldrig till nivån där den har anpassat sig till belastningen, det blir start och stopp hela tiden.

Det är för min del ingen tvekan om att varannandagsträning faktiskt kan vara jättebra för många hästar. Den ger en återhämtningsperiod som gör att småskador hinner läka och musklerna hinner lagra energi, så nästa träningspass känns lättare. Framför allt minskar det effekten av inte-helt-perfekt träning, underlag, utrustning och ryttare. En sadel som är sådär kommer ge skador vid daglig användning. Vid varannandagsträning ger den kanske obehag men inte nödvändigtvis skador.

Men som alltid måste man framför allt se till individen. Det beror jättemycket på hur man tränar, vad man tränar, på vilken nivå, hur länge.

För att slippa mjölksyra under träningspasset är det viktigt att variera ridningen mycket, för att anstränga olika muskelgrupper (tänk dig en timmes konditionsträning där du bara gör situps hela tiden!! Så rids många hästar!). Övergångar mellan gångarter och tempoväxlingar inom gångarten gör att hästen slipper belasta samma muskler hela tiden.

Hoppning är ansträngande för "stötdämpningen" speciellt i kot/böjseneområdet. Där spelar också underlaget stor roll.

Hur gör jag själv då? Normalt rider jag min häst 6 dgr i veckan. Rätt mycket dressyr (älskar att trimma). Vilodagar blir det en stund i skrittmaskinen. Just nu har jag väldigt mycket att göra så då rider jag kanske bara 4 dagar i veckan. Min häst verkar trivas ganska bra med det. Faktum är att jag tycker hon är både mjukare och nöjdare just nu.

Hur mycket träning en viss häst "kräver" hänger väldigt mycket ihop med utfodringen. Klart att hästen klättrar på väggarna om man ligger kvar på samma foderstat men halverar träningen. Mer stråfoder, mindre kraftfoder kan vara ett sätt att få hästen att trivas bättre med varannandagsträning.

Sen tycker jag att träningen ska passa både häst och ryttare. Vi hästmänniskor är experter på att skuldbelägga oss själva för att vi tränar för lite eller för mycket. Om man nu inte hinner rida varje dag, so what. Eller om man nu VILL rida varje dag. Hästen dör ju inte av det. Man ska klappa sig själv ibland, inte bara hästen :-)

mvh
Lejonelle

Men jag menar ju det, det är patetiskt att folk jämför sin träning med hur hårt galoppörer och travare arbetar.
haggång-promenadridning är ju vad dom flesta kommer upp i på träningsstegen när dom själva tror att dom ägnar sig åt hårt arbete :confused:

Är det bra med varannadagsträning när man utbildar?
Är det inte bättre under "underhållningsfasen" ?
Tänker på implementeringen osv...

cj

En häst som är i god kondition rider jag varje dag men jag rider varanan dag ut i skogen och joggar = inte alls ansträngamnde och varanadag rider jag hårdare pass = hopp, dressyr eller tränar på galoppbanan.

Medans en unghäst eller en häst som har vilat rider jag varanan dag och dom andra dagarna går dem i hage.

Men jag rider alltid med sikte på att lyckas på tävligs bannan.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar