Träna och Tävla sök

Sv: Träna och Tävla sök

Jag har en helt annan erfarenhet av mallen i skyddet. Att de är betydligt mer lättstyrda i skyddet än tex schäfrarna, och jag har även fått höra av folk som bytt från schäfer till malle att det också var en av anledningarna till att de bytte. Observera att jag pratar om mer erfarna förare då som vet hur de ska styra upp en bruksmalle eller schäfer.

Den erfarenheten instämmer jag med i alla gånger. Trots hög drift är dom lättstyrda, men dom känns så stirriga generellt. Detta gäller såklart inte alla. Det kan, som du är inne på, ha med erfarenhet av förare att göra + hur mycket hundarna tvunget ska skruvas upp.

Kul att läsa att det går så bra för er, Xo måste vara den snällaste och coolaste mallen jag har träffat. En riktig gentleman :)

Tack! :laugh:

Hur är det med Mallarna, kan man ställa dem också? Tänkte på brukschampionatet :p.

Visst kan du det! Förvänta dig inga cert bara ;). Vi har några häromkring som är av brukstyp som lyckats bli SEUCH. Själv ska jag vara glad om jag får mitt Good som krävs för championatet.

Du ska nog inte börja själv och rullen har jag iaf inte börjat med innan den förstår vad sök går ut på. Lättare att få min iaf att ta rullen när den är fokuserad och vet vad den ska göra i övringt :)

Haha! Nää ingen malle för mig, jag Tål inte hundar som inte kan gå i koppel ;). Det var lite det jagtänkte på, om man klarar sitt Good på utställning eller inte :).

Nej rullen tänker jag inte ge mig på innan. Jag är bombsäker på att det inte blir ett problem för henne med den ändå så.

Den erfarenheten instämmer jag med i alla gånger. Trots hög drift är dom lättstyrda, men dom känns så stirriga generellt. Detta gäller såklart inte alla. Det kan, som du är inne på, ha med erfarenhet av förare att göra + hur mycket hundarna tvunget ska skruvas upp.

Tack! :laugh:

Precis, dessvärre brukar det bero på att det inte alltid är en god balans mellan drift och nerv..då blir det mycket att packa ihop själv!

Någon som har bra litteratur att tipsa om? Håller på att läsa Git Jerings bok om sök nu.

Jag gillar Inki och Roland Sjöstens bok. Handlar mycket om att skapa målbild hos hunden och hur man kan jobba med vinden. De nämner inget om pop-uper alls i boken så jag antar att de inte är så förtjusta i den metoden själva. De poängterar däremot att det är viktigt att figgen är väld gömd så att hunden har näsan påslagen under sökarbetet och inte går på synen.

Själv kör jag för tillfället med pop-uper men jag har tidigare kört mest med "målbildsträning" där jag och hunden har följt med ut i skogen (i en båge och inte rakt ut från stigen) och gömt figgen. Sedan har vi gått samma väg tillbaka och flyttat oss på stigen så vi står mitt för figgen och skickat därifrån. Jag tror det kan vara bra att variera sin träning och inte alltid köra samma.

Jag tränar inte än, men planen är att jag ska med min 10-månaders grabb. Tycker det verkar otroligt kul! :banana: Vi ska på ett sökläger nu i september och bli introducerade, sen håller jag på att leta sökgrupp här i Skåne. (nån som har tips kanske?)

Haha! Nää ingen malle för mig, jag Tål inte hundar som inte kan gå i koppel ;)

:eek: what?

Min går jättefint i koppel. Ligger på så pälsen yr och tungan blir blå. Men det står ju i rasbeskrivningen, så på det viset ska det minsann vara!

(Skämt å sidor, min malle går faktiskt fint i kopplet. Min förra också ;))

Haha! Men dåså :D. På klubben jag tränar skämtas det om att när man köper en malle så får man vara inställd på att ha en riktigt dragig typ i snöret ;). Det handlar dock nog mer om att ägaren inte bryr sig om "problemet" och vill jobba bort det. Roligare att lägga energi på annat!

Precis. Förr sades det ju alltid att 'bra brukshundar drar i kopplet'. Det var på den tiden då schäfrar och kelpies släpade runt sina förare överallt, men dom gick himla bra på apellplanen.

Precis. Förr sades det ju alltid att 'bra brukshundar drar i kopplet'.

Jag kan ju säga att det var inte bara förr det sades, jag har flera gånger den senaste tiden hört detta sägas :p!

Är det för att de drar i kopplet som de blir bra brukshundar, då ser jag varje dag massa hundar av olika storlekar och raser som måste vara GRYMMA brukshundar :D;)!

/MosterMia som har en grym brukshund trots att hon inte drar i kopplet ;)!

Håller med, hörde också det för ett tag sen!

Fick en fin förklaring av en "bruksräv" en gång...
`Det tar så mkt tid med all lydnads, spår, uppletsträning etc. att vardagslydnaden inte riktigt hinns med, dessutom så är de ju så duktiga när vi tränar så de kan få göra som de vill när vi inte tränar.´

Hmm.....

Jag kan ju säga att det var inte bara förr det sades, jag har flera gånger den senaste tiden hört detta sägas :p!

Ja jösses... Undanflykter låter det som i mina öron.

Jag får väl ändå säga att jag förstår att vissa skiter i det eftersom dom lika gärna kan ha hundarna lösa (oftast) + att tack vare kamplusten så tar det generellt lite längre tid att lära högtempererade hundar att inte dra. Men att skylla ifrån sig (som i atthehedges exempel) känns bara känt.

Allmänt:

ja det är lite galet ;). Min hund drog som f*n när hon var yngre, men gör det inte längre och är fortfarande duktig på att jobba. Tokigt hur det kan vara! Det är rätt lustigt med undanflykter, varför inte bara säga att det inte är viktigt för just den personen istället?

Håller med, hörde också det för ett tag sen!

Fick en fin förklaring av en "bruksräv" en gång...
`Det tar så mkt tid med all lydnads, spår, uppletsträning etc. att vardagslydnaden inte riktigt hinns med, dessutom så är de ju så duktiga när vi tränar så de kan få göra som de vill när vi inte tränar.´

Hmm.....

Haha det låter precis som jag! Eller kortare varianten: "Det är inget jag prioriterar" :angel:

Notera att de bara drar när de har hög förväntan, t ex på brukshundsklubb, i skogen påväg till spår osv samt att de lika gärna kan gå lösa (gör de oftast) eller fint under kommando (mer sällan :o ).

På promenader drar de inte.

Haha, alla prioriterar vi ju olika ;)

Den jag citerade hade dock hundar som ALLTID drog i koppel, promenad som bhk som spårträning eller vad de nu gjorde. Om vi fortsätter OT så är det många gånger samma med jakthundar, 'Nä inte tusan jagar hunden om den är lydig.' Tänk vad basseten kommer jaga dåligt i höst, tränar både lydnad, agility och kan gå i koppel :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar