Träna lastning går bra. Men inte när man ska iväg!

Whoever

Trådstartare
Jag har fått boka om två kliniktider nu! Vi lasttränar varje dag och hästen går på och vi stänger med bom och ramp. Men idag igen så fick jag boka om tiden till vet för att vi inte får till det. Jag är så himla besviken just nu!

Vi får in honom, men han accepterar inte att man ska stänga till bommen där bak. Och det visar han genom att backa. Vi trulade på i två timmar innan vi gav upp, pga av att jag helt enkelt kände att mitt tålamod var slut och ville inte tappa behärskningen. Fullblodet känner bara jag får lågt blodsocker, så att försöka lasta arg är inget jag vill göra. Och eftersom det fungerar "annars", så kan inte vårt tillvägagångssätt vara det det är fel på heller.

Han är inte speciellt rädd för transporten i sig, men blir stressad av att vi håller på och tvingar honom. Han blev även förbannad på extrahjälpen vi hade idag, som kom för att hjälpa oss. Och slog efter henne när hon skulle driva honom framåt.

Det blir liksom en sån komplicerad situation. Det är en känslig kille och det går under inga omständigheter att utföra något med våld. Men samtidigt så när han höjer ribban så har vi inget att sätta emot, eftersom han blir så stressad och då funkar inget. Det känns lite som om att han spelar lite på sina (och våra) nerver när det väl gäller.

Jag behövde väl mest skriva av mig. Kanske är det någon som kommer på något som jag inte tänkt på? Tips och trix som jag inte har koll på. Några nya idéer välkomnas varmt. Jag är helt urlakad efter dagens äventyr.

Sv: Träna lastning går bra. Men inte när man ska iväg!

Ta ett steg i taget. Som du säger det är en känslig häst. Låter som du får börja om från början med lastningen helt. Ta ett steg upp på rampen till att börja med. Hästen ska nu stå still. Ge godis. Backa av rampen - stå stilla. Ge godis. Ta ett steg upp för rampen igen, stå stilla. Ta ett till steg framåt. stilla och beröm.
Lastningen behöver inte gå i ett "steg" utan bygg upp det i flera småsteg. Backa gå tillbaka, två steg framåt osv. Och träna på detta när du själv inte är stressad utan ta en spontanträning några gånger i veckan.
När hästen väl är inne i transporten så tror man ju att " åh det är löst" men ta då och backa något steg ut. Stilla-. godis- in igen. Sedan kanske det räcker för den dagen. Och när du sedan börjar att stänga bommen gör likadant bara lugnt o fint.

Jag hjälpte en vän att träna hennes häst som just betedde sig såhära. Man kunde leda in honom i transporten men direkt när man skulle stänga så börja han backa och ville inte vara kvar. Efter några veckors träning så är problemet faktist löst. Lär man hästen att " bara för att vi går in i transporten så betyder inte det att du ska stå kvar här inne". och när hästen väl lär sig det, så kommer den sedan slappna av. Då får man en lugn häst som inte längre är rädd för att vara där inne eller för att inte komma ut. Steg för steg med andra ord.

Du kan även kolla på ponnyakuten på svt.se/play Såg att han Tobbe Larsson använde denna metod till hästar som ogillar transporten.

Han blev även förbannad på extrahjälpen vi hade idag, som kom för att hjälpa oss. Och slog efter henne när hon skulle driva honom framåt.

Brukar du ha extrahjälp när du lasttränar? Annars tror jag det kan vara det. Jag hade en häst som var lättlastad när det för hästen var kända trygga personer med, men var det någon han inte kände så bra så var han helt omöjlig att lasta. Bara en tanke.

Ja, absolut är du något på spåren där, men extrahjälpen tog vi inte till förrens tiden höll å att rinna ut för oss. Men jag tror definitivt att extrahjälp inte är något som hjälper oss. Han blev mer stressad när hon kom, å andra sidan var vi lite sammanbitna allihopa när vi började känna tidspressen. :grin:

Då är ju bara frågan vad ni ändrade mellan träning och skarpt läge. Där har du problemet. Annan tid på dygnet, andra förutsättningar i övrigt? Dina nerver som spelar in?

I grund och botten är det ett lydnadsproblem. Jag kräver att mina hästar lyder i alla situationer, det är en säkerhetsdetalj jag inte har råd att vara utan. Hästarna måste lita på att jag fattar rätt beslut och lyda. Även om de tycker det är obehagligt.

Fullblod är - för att generalisera - begåvade med en högt uppdriven uppfattningsförmåga och känner otroligt snabbt in sinnesstämningar.

Det där med fullblod är dagens sanning. Jag inbillar mig att han tom känner av förändringar i mitt blodsocker.

Lovisaleonora_ kommer mycket nära kärnan till problemet. Naturligtvis är det ett lydnadsproblem. Jag själv såg en ouppfostrad ton i hans beteende igår. Men hur sjutton övar jag skarpt läge? Och vad sätter jag emot när han själv höjer ribban? Det blir så himla knepigt när vi nästintill utför skolexemplet av korrekt lastning av hispigt fullblod till vardags. Och sedan så blir det pannkaka av det när man ska iväg.

Har du gott om tid när du ska iväg? Så du inte känner dig tidspressad ?

En väldigt legitim fråga eftersom det går på fem tio minuter annars. Men med minst två timmar till godo innan planerad avresa beräknar jag. Vi försökte lasta honom i två timmar i går, men jag började som sagt känna att tålamodet tryta.

Vad gör du för skillnad?

Ngt som man bör träna utan att åka är att ha skydd på- en stund i hagen t.ex.
att de inte förknippar det med lastning om de nu tycker att det är obehagligt.

En sdn enkel sak som att ha kardborret över kotan på bak lösare gör mkt.

Jag vill inte ha en massa folk runt ikring- skapar ett antifokus runt dessa.
Men om man nu har problem o hästen måste åka- ja då får man ta mig 17 lyfta in den! Starka kunniga karlar som drar in den med linor.

Den som leder ska inte dra utan bara hålla den i rätt position o sen inte heller vara i vägen då hästen väl går in. Drar man i grimman/ tränset... ja då får man lätt en häst som t o m reser sig.

Hästar är inte dummare än att de vet precis var gränsen går för att kunna kasta sig eller hoppa åt sidan. Har de väl lärt sig att de kan komma undan då behövs som regel råstyrka bakifrån. Har man lastat med våld eller om hästen på annat sätt har fått dåliga erfarenheter så måste man komma förbi själva problemet med att få in den.

Hästen ska inte daskas på bakifrån då fokus ligger bakåt istället för framåt- dit den ska.

Om linor används rätt brukar det gå på några gånger o hästen tänker om- inget obehag.

Hästar som inte har några erfarenheter alls kan man träna normalt med- att den följer med en... bara.

Jag är ganska övertygad om att han en gång i tiden har blivit lastad med våld. Han är fruktansvärt känslig för drag och ryck i grimman. Så dra in honom i grimman är inget vi gjort medvetet. Däremot accepterar han korrigering av huvudet i sidled. dvs man kan styra hans huvudriktning. Han går inte i närheten av finkan om någon håller spö i handen. (Men pinnar går bra). Extrahjälpen togs in just för att försöka lasta honom med linor. Men då blev han hysterisk och slet sig. Efter det backade vi tillbaka några steg och han fick bara stå på rampen och få godis när han stod still där(utan linor). Jag fick tipset om att dra en jacka över huvudet på honom, men det har jag inte provat.

Daskas med spö/pinne är absolut inget att rekommendera. En desperat dask när vi var riktigt nära att han skulle gå hela vägen utdelades i sluttampen, och det var i ögonblicket han var på väg att backa ut för att han eventuellt skulle hoppa till framåt ist. så att vi kunde stänga till bommen. Men det skrämde honom bara. Pinne använder den som driver på bakifrån som en armförlängning för att peta/dutta i korrigeringssyfte.

Ja de som slår in hästen har förstört för vidare lastning. en gång aldrig mer.

För att linlastande ska fungera måste man vara väldigt kunnig o blixtsnabb. O den som håller få aldrig dra.

Ge dig DEN på att den ska in- utan att för den delen blir frustrerad eller arg.

Svårt men det går.
Be ngn annan ta den.

Jag kan ha spö med när jag lastar andras, MEN!!! aldrig för att den inte går in, utan för att den inte följer med!!!
Går den inte in, så vänder jag bort från trailern o petar på den o berömmer o går på igen o igen tills. Det har funkat alla gånger.
Har lastat andras på kliniker när folk inte tar sig hem.

En anekdot.
För många år sen skulle jag lasta en som inte ville åka hem från tävling. Gjorde som ovan o nä'r hästen inte gick in på andra försöket kom jag på...Jag hade inte berömt den när den gick framåt o då ruttnade hästen. Klappade den o den gick in:rofl:

Förresten så kör många illa o undrar sen varför hästen inte vill gå in igen....

Senast ändrad:

Vad gör du för skillnad?

Jadu.. Min misstanke är den att han känner att det är något på gång. Han blir knappt nervös över lastträningarna längre. Han orosbajsar inte, och jag kan lasta honom även om han är yster och sprallig. Han går även på när han hör att hans bästa hagkompis skriker efter honom. Men i går så började han bajsa redan när jag ställde honom på gången, då hade vi inte ens kört fram transporten.

Hmmm. Håll inte på med den innan utan ta den från boxen .. som ut till hagen.. bara.

Hej!

Det låter tyvärr som om det är DU som är problemet här och inte hästen.

Jag har själv varit lastningsproblemet och tagit mej igenom det med diverse fusk. Min prinsessa är också känslig och reagerar blixtsnabbt på min stress och osäkerhet, jag har fått lära om mej själv till att "tro" att jag vet vad jag gör. I December fick vi dra in häst med linor (vilket hon hatar!!) och nu kan vi gå in helt utan problem. Vad jag gjort? Jag bestämde mej, lasttränade med ut och in-gående och jag styr och satte longerlina i grimman för att inte själv flyga när hon kastade sej. Magiskt funkar det och nu lastar vi utan problem.

Hur gör du när du lasttränar- går du bara in och ut eller går du in, stannar, stänger allting, öppnar igen ut och in igen? Beskriv vad du gör för skillnad, vad är det som är olika? Rannsaka dej själv efter vad du gör anorlunda när du ska iväg. Kan du ge dej själv valium??

/Lavinia

Valium:rofl:
Tänkte skriva- ta ett glas vin o kom sen på att hon kanske skulle köra sen:angel:

När vi lasttränar är det hela vägen. Jag tar in från hagen. Ställer honom på gången, borstar av, pysslar. Jag och min sambo tar turer med att leda in medans den andra korrigerar. Ibland när han liksom fastnar i något steg, så byter vi åxå av. Reglerna vi kör med är att gå framåt är positivt= morot. Vi gör ingen deal om han backar utan kommando, utan på igen. Vi kör stegvis inåt mot finkan, men ibland knatar han direkt på. Däremot vänder vi sällan honom bort ifrån finkan om han konstrar, utan då får han kliva på från sidan. Vilket han nästan verkar föredra. Vi använder pinnen till att peta in bakbenen så att det går att stänga. Han blir inte speciellt rädd dom gånger han backat på mot bommen när den varit låst, utan går då framåt igen. Vi stänger finkan och båda går fram och ger morötter och beröm. Sen öppnar vi upp bak och han får gå ifrån finkan till kompisen, eller gå och beta en stund.

Btw. Jag tror inte annat än att det är jag som är problemet, om det inte är någon som går och byter ut häststackaren varje gång jag ska iväg och åka.. Jag har inte kommit på än vad mer än mina nerver som skulle vara skillnad. Kanske vore det en god idé att vara både full och drogad vid nästa försök, så får sambon köra.

Jag hade samma problem med min pålla. I mitt fall fick jag göra så att alltid vara ensam när jag lastar (blir stressad av att andra är i närheten) samt att inte ha någon press på mig första gångerna vi "skulle iväg". Det kunde vara så att jag bestämde att jag kanske skulle rida med en kompis, eller kanske åka iväg och rida på ridklubbens hoppbana, men att det inte var hela världen om hästen inte gick in. Problemet ligger ju endast hos dig. Jag tror nästan att det är bättre att inte ha bestämt sig för att man ska iväg, och om hästen skulle gå in är det bara en bonus att ni kan åka iväg. Att ha en tid att passa är ju tyvärr inte det optimala...

Är jag förresten jättedum som börjar fundera på vilket medel folk använder när dom fulsäljer hästar? Vissa har ju provridigt värsta mysiga hästen för att sedan få hem ett monster. Men det är väl kanske oftast hästar som haft ont som fått bedövande för att vara ridbara, kanske? Då kan ju jag OCH hästen dela på preparatet tänkte jag. Win-win situation.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 909
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 221
Senast: Korven
·
Äldre Blir fanken less. Köpte boken "Bröd från Brunkebergs bageri" och har nu bakat två olika sorters bröd och inget har blivit bra. Det...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: Efwa
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV